Gör jag rätt eller fel?
Har problem med min hund (Hane 13 månader) som gärna skäller mot bilar, cyklister, hundar och ibland människor vi möter. Har fått olika råd, bl a att man skall distrahera honom med godis eller leksak. Det är inte alltid så lätt. Han bryr sig inte. Nu har jag börjat med att om jag ser en bil , cyklist eller hund närma sig så kallar jag på honom och får hans uppmärksamhet på en bit godis. Om han inte skäller på bilen, hunden eller cykeln så får han godiset. Detta fungera jättebra vissa gånger, men inte alltid. Har i och för sig precis börjat med detta. Jag får väl ha tålamod. Men jag undrar bara om det är rätt att göra så. Vad tycker nì?

Det han lär sig är inkallning och belönas för detta. Det är svårt för honom att koppla ihop att inte skälla på föremål, när det kommer en inkallning ivägen.
Det finns två sätt att lära honom att det inte är ok att skälla på saker. Antingen så får Du helt enkelt säga till honom ordentligt när han sätter igång och direkt när han slutar uppmuntra honom till ett annat beteende.
Eller så klickar Du och belönar innan han börjar skälla på allt. På så sätt får Du honom att se föremålen som en positvit sak.

Så fort han börjar skälla så kastar du ex. en påse med burkar i på hunden.Effektivt!det ska bli obehagligt men absolut inte ont såklart!
lycka till!jobbigt med hundar som skäller

#2 Ingen metod att rekommendera! Varför skrämma hunden i en redan jobbig situation? Hunden ska ju lära sig att cyklar, joggare är positivt och inte spä på den negativa känslan som hunden redan har i situationen.

Håller med Zebben, man ska inte skrämma hunden till lydnad
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
2, varför skrämma hunden till lydnad, när det finns andra sätt som är mera positiva för.

Belöna innan han har börjat skälla? Om han skäller efter då? Tror inte att det hjälper för att få bort själva skällandet.. Tror mer på din första idé isf.

Finns ju även antiskall halsband, det kanske vore nåt? Det sitter en liten behållare på halsbandet under hundens haka och när hunden skäller sprutar det upp lite vatten. Det tycker dom är obehagligt och efter några gånger inser dom att det obehagliga kommer av att dom skäller. Första gångerna du använder det ska hunden vara kopplad!
7, det kan ofta ge en motsatt effekt eftersom det är likadant där, den vet inte var det kommer ifrån och kan därför skälla bara för det…..
danino; PÅ hunden`? Man ska absolut inte kasta något på hunden. Däremot finns det en metod där man kastar vrevid hunden så att ljudet av det skrämmer hunden och då avbryter beteendet.

#8 Kan vara värt att prova!
Skulle inte prova varken antiskällhalsband eller att kasta saker mot/på hunden. För det första tycker jag inte det är schysst mot hunden. Men för det andra och viktigast, gör man på det viset avbryter man bara beteendet, istället för att arbeta bort beteendet.
Jag är i stället inne på samma linje som Zebben. Visa att det lönar sig att inte skälla, utan är mycket roligare att rikta uppmärksamheten mot matte! Och ja, det behövs nog en del tålamod och träning innan du lyckas helt :)
Lycka till!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
10, skulle jag aldrig göra när det finns andra sätt;-)

#12 Nej inte jag heller i första taget! Men funkar inget annat kan man ju prova. Säljer sånna där jag jobbade ett tag och jag gillade inte ens idén men många andra var possitiva och de vande mig vid tanken.
12, ok men det är som jag sade en tanke jag aldrig skulle sätta i verket;-)
Tack för alla tips, men något som skrämmer kommer jag inte att använda. Jag har fortsatt som jag har gjort från början. Det verkar fungera bäst. T o m har det hänt att han vänder sig mot mej när det kommer en bil innan jag hinner reagera.
15,vad bra lycka till
Tack!

Man kan slänga brevid el på rumpan.visste att många skulle reagera negativt på det sorry…men det är effektivt om det inte är en rädd och osäker hund för då blir det ju självklart värre.
#18 Hunden är ju osäker på dessa saker, det är ju därför den skäller
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar