utställnings/bruks-variant, varför?
satt och läste artikeln om labrador retriver och började fundera varför det måste finnas en utställningsvariant och en bruksvariant av nästan alla raser. Är inte målet med utställningarna att få fram en så rastypisk hund som möjligt, och borde inte i såna fall en så rastypisk hund vara perfekt för det bruksområde som rasen är framavlad för att användas till? Tycker det är helt sjukt att utställningvarianterna oftast inte går att använda. Ta t ex. schäfer, springer spaniel, labrador, golden retriver m.fl. Borde man inte lägga till nåt slags bruksprov för att kontrollera att hunden faktiskt går att använda till det den är tänkt för, innan den får bli champion eller börja avlas på. De enda som har bruksprov som krav är väl vallhundsklubben (bodercollie)?

Håller med. En bra uppfödare ska väl klara av att både få fram exteriört bra och även arbetsdugliga hundar.
Det finns fortfarande de kennlar som fakiiskt lyckas får snygga och arbetsvilliga hundar. Border Collie har ju endast bruksprov, de får ju se ut lite som de vill.
Tycker att en uppfödare ska behöva ha både exteriört godkännande och bruksprov innan man avlar.

Fast schäfern kan ju ej bli erhålla cert om den inte har utbildningsgrad. Som köpare kan man ju styra, skulle inte köpa en valp efter föräldrar som ej har fulla meriter (arbetsprov, mentaltest, utställning, röntgen etc. beroende på ras självklart)

Men varför finns det i såna fall två olika varianter, om alla är överens om att man borde kunna använda även "vackra" hundar inom bruks, jakt m.m? Det måste finnas nån andledning, annars skulle man väl ändra så att de hundar som går att använda även går bra på utställning och tvärtom?

Håller med om att det är ganska idiotiskt att dela på rasen på det viset, borde vara någon sortskorning eller vad man då ska kalla det, att de behöver vara både extriört bra (enli rasstandarden) och klara av den typ av arbete som rasen är avlad till.
Labradorer är dessutom indelade i 3sorter, utställningslabben som är kraftig (ofta överviktig), jaktlabben som är väldigt tunn i kroppen och dualpurpose som följer rasstandarden och även ska utan problem klara det den är avlad till.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag håller med de som talat tidigare.
Sen någonting som jag funderar på är hur svårt det egentligen är med utställning.
Rasstandarden är ju alltid en tolkningsfråga, så ena dagen kan en hund ta cert & bli BIR för att nästa dag åka ut på en 2a….
På vilket sätt kan du inte använda en utställningsavlad golden? Vad är det du inte kan använda den till?
Ceasar är utställningsavlad och vi håller på med lydnad, brukssök, agility och rallylydnad.
Annas håller jag med alla.
**MVH Cerrolyn
Uppdelningen gäller så jag vet alla retriever raserna.
**MVH Cerrolyn

Det som är synd med labben och golden är att utställningsvarinaterna blir för tunga i det långa loppet för att klara de tuffare jakterna, och på vissa individer har man även på vägen tappat apporteringslusten helt och väldigt många saknar lusten att ta vilt, vissa visar inte ens nyfikenhet för viltet….Det är ju ändå ursprungligen en jakthund.
Men å andra sidan så kanske det är bra med två varianter. Det är ju trevliga raser som ändå är pigga och går att använda till mycket, alla människor gillar ju inte jakt eller är träningsgalen, men vill ändå ha en trevlig familjemedlem. Men man ska veta att även de mer utställningvarianterna inte är några soffpotatisar som vissa verkar ha missat:)
Ja goa är dem allesammans iaf:)

#8 men vill man ha en sällskapshund kan man väl köpa en sån då? Inte avla fram en ur en jakthundsras. Är ungefär som att man skulle börja avla bort vallningen ur bordercolliena för att få en arbetsvillig bruks/agility hund. Finns väl snart inga bruks/jakt hundar kvar, bara sällskapshundar. Ta pudlarna t ex. de ska väl vara vattenapportörer, men många kan varken apportera eller gillar vatten.
#6 visst kan man använda utställningsvarianterna om man vill, men de är ju oftast mkt tyngre och klumpigare än jaktvarianterna…
Utställningsretrievrarna håller inte till jakt i längden p g a deras tunga kroppar. Hundarna är helt enkelt inte byggda för klara tunga arbeten vilket resulterar i trasiga höfter och armbågar.
Och kan aldrig tänka mig att en utställningslabrador skulle kunna fylla samma funktion som en jaktlabrador i jakt av flera anledningar, bla. p g a deras dåliga fysik.
Och jakt ÄR ett tungt arbete, därför behövs en snabb och smidig hund.
Skulle ju vara intressant att veta hur ursprungslabradoren såg ut.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#9 Jo visst, men det är liksom redan kört. Den vanligaste varianten av golden nu är utställningshunden. Och vad är en ren sällskapshund från början då menar du? Och angående vallningen på bordecollien så finns det många kennalar nu som riktar sig till lydnad och bruks, vallningsförmågan är inte viktig där, vilket leder till att den försvinner inom sinom tid. Hur många som har bordecollie håller igentligen på med vallning, inte så många skulle jag tro….
Men själv har jag jaktavlade hundar då jag älskar jaktträningen och tycker de ska få jobba med det som de är till för:)
Det argumenterar jag inte emot. Bara det att jag var lite snäsen här hemma och såg din mening lite som påhopp, skönt att du inte tog mitt svar så för det var absolut inte så jag menade.
Sedan när det gäller jakten så kan jag kanske hålla med er, själv gillar jag inte den grenen och kan för lite för att yttra mig om det.
**MVH Cerrolyn

#11 men man måste väl fortfarande göra vallningsprov med border collien för att få registrera valparna sen? Även om man inriktar sig på bruks eller agility. För att klara vallningsproven måste hunden vilja valla och vara vallningstränad…
**Helt ärligt är det nog fler som vallar med sina BC:s än du tror.
Och som Therese säger, för att få regga BCvalpar behövs båda föräldrarna ha ett godkänt vallhundsprov.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Konstigt att ingen nämnt DP retrieverar eftersom ämnet rör dom i högsta grad.
En dual purpose retriver är resultat av korsade jakt och utställningslinjer för att få fram hundar som kan jobba och funka i ringen.
Folk får väl skaffa det dom gillar, anledningen till att det blivit uppdelningar är ju inte för att nån beordrat att det ska vara så utan valpköparna! efterfrågan på en viss typ av hund styr ju det hela.
≧◔◡◔≦
11, det är precis det dom försöker med collie också, men det kommer dom inte att lyckas med i alla fall, vallegenskaperna ligger alldeles för djupt för att kunna utplåna helt, det enda dom gör är att förstöra en fin ras genom sådan avel,så det är tur att det finns uppfödare som inte går efter deras tänk;-)

#15 i inlägg #4 nämner jag DP labben=)
_**/Mvh Anne
#17 där ser man, läste mellan raderna ;)
≧◔◡◔≦

Är DP labbar så vanliga? För jag har iaf aldrig hört talas om dem förrut. Ska väl erkänna att jag inte har så stor koll på retriver-raserna, men ändå, tycker att jag borde känna till dem… Finns det bilder och mer info om dem nånstans?

#9 jag vet inte hur pass vanliga DP labbarna är men enligt mej allt för ovanliga, vet dock minst 2 kennlar som avlar på dp http://www.beginskennel.se/ och http://www.alvgardenskennel.com/
_**/Mvh Anne
Man får ju som intresserad sätta sig in i olika linjer.
≧◔◡◔≦