Hundspann = djurplågeri?
Har hört att det har kommit en disskution i både Norge och Sverige, där vissa tycker att det är djurplågeri att köra hundspann med hundarna…
Jag tycker Inte att det är det, för dom är ju avlade till det,och dom älskar ju att få springa och dra!
va tycker ni?
Som med alla sporter förekommer det säkert undantag.
Men sköts det hela rätt (bra djurhållning, bra foder, hundar i kondition etc) är det ingen fara, man kan inte tvinga hundarna att dra mot sin vilja.
Som sagt älskar dom att jobba fysiskt.
≧◔◡◔≦
Håller med dig, det är väll isåfall mer djurplågeri och lämna en hund hemma utan att den får komam ut och röra på sig,,
#1 Kan man inte få hundar att dra om dom inte vill? Jag såg ett program på TV för länge sedan där dom slog hundarna till dom sprang, så kan kan man.

Så länge djuren sköts på ett bra sätt och inte utsätts för vanvård, misshandel osv så ser jag inget fel i att ha draghundar
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Nej jag tycker inte det är djurplågeri om allt görs rätt :).
Jag kände tidigare ett par som hade slädhundar och de hundarna älskade verkligen att komma ut och dra!
#3 formulerade mig fel, jag tror däremot inte man kommer nånvart med hundar som presterar av rädsla än hundar som gör det av entusiasm.
≧◔◡◔≦
:)

Frågar man våra hundar skulle det klart vara djurplågeri att inte få dra.
Här har vi varit ute på en drygt 2 mil lång tur, med massor av snö, men hårda och fina spår vilket gav bra före. Tyvärr måste vi över en bro, och där fanns ingen snö alls.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag har åkt det en gång, när familjen o jag var i Sälen. Det var nog det roligaste jag gjort. Bor åter igen på fel ställe :/
Det måste vara " kontors" folk som kommer med sånna saker! ;) dom vet nog inte ens vad dom pratar om! ^^

Säger som #8, får inte mina hundar dra så mår dom dåligt.
#8 Vilka fina hundar! =)

Alla sporter kan väl i såna fall bli djurplågeri om de sköts på fel sätt, jag skulle ju kunna slå min hund tills den ligger still på platsliggningen, eller dra den i kopplet genom tunnlarna på agilityn. Jag tycker inte det är djurplågeri med hundspann om man tränar på ett vettigt sätt, som sagt så älskar slädhundarna att dra. De är ju avlade för det. Lydnad och agility kan i såna fall äknas som djurplågeri de med om man tränar på fel sätt.
Håller med er andra. Hundarna älskar att få dra (iaf de jag har sett på tv). Likadant som en retriver (oftast) älskar vatten. Ska man hårddra det lite, skulle det i så fall vara lika mycket djurplågeri att tillåta din retriver bada, som att låta slädhundar dra.
Medarbetare på jack russel terrier

helfånigt att kalla det för djurplågeri. folk kan alltid göra fel men det gäller oxå allt.
jag har alltid velat åka sånt hundspann, verkar helskoj. men inte fått möjlighet hittils. men en dag så! :D
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Jag såg nyligen cirka 100 hundar som skulle dra, det var kanske 20 stycken på varje spann. Dom ylade, hoppade runt, ivriga att ge sig av. Jag rös! Dom försökte dra sig loss skruvarna som satt i marken hela tiden, och när en ylade, så ylade alla, det ekade omkring oss. :') Och när de drog iväg så såg man verkligen att dom älskade det. Jag tycker inte att det är djurplågeri. Däremot tycker jag inte om att vissa hundar är smala, fast vissa är ju omöjliga att få lite fett i.. Och när det ligger bajs överallt… :P Men det är helt OK enligt mig.