Kastrera en 7årig hane?
Hej!
Vi har en 7årig Lancashire heeler hane som fyllde 7år den 24 februari, han har blivit värre och värre med andra hundar vi möter. Så vi har börjat gå i tankarna på att kanske kastrera honom, vi tycker också synd om honom varje gång en tik löper, och ska det behöva fortsätta så här kanske i 7år till?
Så har lite frågor ang. kastrering, speciellt ang. äldre hundar.
- På hingstar som kastreras för sent har dem kvar sitt hingstiga beteende livet ut, är det så på hundar också? Alltså, skulle det "löna sig" att kastrera en 7årig hane?
- Finns det någon chans att hans beteende mot andra hanhundar skulle bli bättre?
- Ivan (som han heter) har aldrig varit speciellt matglad och alltid varit slank, hur ska man tänka ang. maten? kan han fortfarande äta lika mycket som han gör nu? (2dl/dag)
- För respektive nackdelar med allt om kastrering!
Ska snart till vetten för att han ska vaccineras, ska prata med veterinären då vad dem tycker. Men vill höra åsikter härifrån också!

Sök på tidigare trådar om kastrering. Sen skulle jag även rekommendera Dig att prata med hundinstruktörer också angående nackdelar/fördelar med kastrering. En vet. är inte så kunnig på hundars beteenden, så de kan inte allt svara så bra på hur det kommer att påverka hunden .
Vi pratade om det där på valpkursen nu sist. De åsikter som kom fram där var att det inte lönade sig att kastrera en hane äldre än 1,5 år för att bli av med aggrisionerna. Han kommer ha kvar det beteendet ändå. I huvudet är han fortfarande hane eftersom han alltid varit det och så kommer han bete sig.
De nackdelar som de räknade upp var att hunden lätt går upp i vikt, kan förlora inresset för det allra mesta och på det hela taget bli en förändrad hund med lika mycket olater som tidigare. De bra sakerna var mest om de hade någon sjukdom, tex överproduktion av testosteron så skulle det hjälpa. (allt var vad de sa där, jag står inte för något. har ingen egen erfarenhet)

det finns ju en väldigt positiv grej med att kastrera sin hanhund, man behöver inte oroa sej för att han ska rymma iväg och betäcka någon tik nånstans. det händer ju. tycker alla som har hanhundar och inte ska använda dem till avel lika gärna kan kastrera dem. han kanske har samma beteende som innan, men man slipper oönskade valpar…
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Kastrerade våran hane när han var 7 år, dels för att vi har tikar och för att han vart allmänt hysterisk efter grannskapets löptikar, helt blockerad.
Främst för att vi skulle kunna ha dom ihop hemma även under löp, har inget negativt att säga, tjaaa att han har lättare att lägga på sig men det är ju upp till mig att se till att han håller en bra vikt, med vettigt foder och motion.
Löptiks intresset försvann helt, till 100%, vilket gjorde att han varvade ner en smula, men han har fortsatt varit den glada lekfulla, aktiva Charlie, men hans fokus på att dammsuga av varenda bit av marken på promenader har försvunnit.
Vad gäller hans temperament mot andra hundar så är han lika sur som tidigare eller glad.
tack för era åsikter!
Min åsikt är att man inte behöver kastrera hanar… alls…
Det är bättre att träna bort olator än att ta deras "mandom" ifrån dem.
Faktum är att allt går att lösa med träning, träning och åter träning, konsekventa handlingsmönster och ett tryggt och stabilt sätt att leva.
#6 men att träna bort deras instinkt mot tikar är nog inte det lättaste, han blir stressad när tikar löper och det är synd om honom. att träna bort hans hundrädsla går ju. tack för din åsikt!
#6 Att träna bort ett starkt intresse för löptikar tror iaf jag är ganska omöjligt. Där har man nog främst valet att acceptera situationen eller kastrera. Själv har jag valt att stå ut med det :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#8 vi har valt att stå ut med det i nu 7år, jag kan stå ut med det i 7år till.. men tycker synd om honom, vill att han ska vara en glad och lycklig hund, men det är han knappast när tikar löper, bara stressad.
#9 Haha du får ha honom som avelhund så kanske han lugnar sig. =P
#9 Ja, det är drygt när de blir så :/
#10 Min har gått i avel i många år, och han är extremt dryg på löptikar ;)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

hmm.. jadu. Min kompis kastrerade sin labbehane vid 2 års åldern och det har gått bra.. men 7 år vet jag inte tyvärr