Det första man gör ..
hej !
Vad tycker ni är det första man ska göra när man har kommit hem med sin valp och när man för första gången ska träffa den ??
När man kommer hem med valpen ska man bara ta det lungt och låta valpen sova, titta runder osv. Ingen stress alls,

#1 håller med.. låt den göra det den vill (in princip) jag tycker att man ska ha mycket leksaker åxå..

ok :) och när man träffar den då??

#3 Menar du när man är och hälsar på den innan man har tagit hem den eller när man har fått hem den?

aa, inanna man har tagit hem den
jag skulle sitta på golvet o låta valpen klättra som den ville över mig samtidigt som jag pratar mjukt med den så den lär sig känna igen både min lukt och röst….
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Vet inte vad du menar; vad man ska göra då? Man tittar på valparna, lyfter dem osv. Man bara myser med dem.

#5 okej.. då tycker jag att man bara ska sätta sig ner på golvet och låta den komma fram på eget vilkor. Och när den väl kommer fram ska man ta det lugnt i början så att man inte råkar skrämma den, efter ett tag när man märker att den är självsäker och så, så kan man alltid försöka busa med den så att den tycker att man är en intressant och rolig figur! Visserligen så brukar valpar vara så pass busiga så att den lär nog börja busa med dig utan att du gör något..
Håller med #8 :)

:] ok
allt det som det andra har sagt och så tycker jag man ska försöka (svårt med valpar) titta lite kritiskt både på den valp man valt, de andra valparna och hundens föräldrar. Kanske visar det sig att valpen du trodde att du ville ha är söt men blyg och skällig eller alldeles för tuff? Även om valpar är bedårande och även om den minsta valpen kan bli den största, den tuffaste den fegaste osv så tycker jag man kan få sig ett hum iallafall, och det är ju viktigt ;)

#11 absolut ska man göra det.. Från våran äldsta hunds andra kull sparade vi en hane som då var mest framåt och så, nu är han världens fegis..