Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6534 ggr
Seffyf
1

Amputerad svans

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Innan jul klämde jag Texas svans, torsdag förra veckan amputerades den, (10 cm togs bort) och fyra dagar senare lossnade stygnen så nu är det öppet sår. Vår vardag har förändrats helt, heltråkig. Ingen får komma hem till oss för då blir han glad, jag kan inte lämna honom för när jag sen kommer hem blir han glad, har en förstående chef så jag kan jobba på kvällen och ha honom med mig men då blir han glad för att han får följa med.

Glad hund + viftande svans = blod över allt

Fick tipset av vår uppfödare att skära bort botten på en plastflaska och tejpa fast flaskan på svansen. Superbra tips som jag gärna delar med mig. Stötdämpare och slickstoppare samtidigt.

Sen får jag leva med alla konstiga blickar och kommentarer när vi är på stan. Många tror nog att jag är helt galen och tycker nog att jag inte borde ha hund men jag orkar inte bry mig längre. Huvudsaken är att det fungerar och Texas bär sin protes med stolthet på högburen svans…

Seffyf
1

och i närbild

gejsa
0

Stackaren! Ja, det är nog inte så lätt att få en så stor hundsvans att läka bra. Den är ju så tung när han viftar i väggen tex. Hoppas det ordnar sig iaf. :)

Sara87
0

Vilken smart idé det där med flaskan :) Hoppas att svansen läker bra.

Ninnii
0

Ja det var verkligen en smart idè

Zebben
0

Har aldrig hört om den lösningen på problemmet. Men det var ju smart så länge hunden tycker det är ok.

Själv har jag aldrig haft problemmet men de jag känner som haft det har tejpat/bandagerar fast svansen tillsammans med ett av bakbenen. Har också fungerat mycket bra.

Elcyion
0

Vilken bra lösning! Hoppas det läker snart!

Medarbetare på jack russel terrier

Seffyf
0

Jag hoppas verkligen att så få som möjligt drabbas, det är superjobbigt och sen vet jag inte om han har ont men han har ätit smärtstillande. Försökte med att linda fast svansen vid benet men det fungerade inte. Han har sån otrolig kraft i den och man får ju inte linda för hårt heller.

Svårt att se hur det läker då det bara är en enda stor sårskorpa och jag vill inte hålla på och pillra i onödan men ska på återbesök till vet på måndag, får säkert veta då.

kerstinjo
0

Enda vovven jag har sett som kan bära en colaflaska med stil!Glad

Kerstin 

Seffyf
0

Kerstin, jag har läst dina trådar om Alfons, skönt att det löste sig så bra, blir nog super sen är det ju alltid jobbigt att lämna bort dem. Kommer ihåg hur det var första tiden sen jag lämnade Iblis hos uppfödaren, paniken, ångesten m m. Nu har vi haft tur eftersom han är såld och jag har kontakt med nye ägaren och träffar dem ibland.

Idag när Texas och jag ute och fick han motionera protesen…

LillMalin
0

är det nån som kollar konstigt på er när ni är på promenad? pga. cola flaskan?

Seffyf
0

och jag har äntligen en ny kamera.

LillMalin
0

Seffyf
0

#10 Gissa? Hela tiden hörs kommentarer, fniss m m, man hör det liksom bakom ryggen. Föräldrar som försöker tysta frågvisa barn för de (föräldrarna) är väl lite osäkra, tror förmodligen att jag är lite galen ev. också farlig som har flaska på hunden.

Sen är vi rätt vana eftersom han väcker rätt mycke' uppmärksamhet även utan flaska. 

- Pappa titta! En häst. Varför har han en flaska på svansen?

LillMalin
0

okej. visst är en han GD?

Seffyf
0

Japp!

[Malin3033]
0

ah! det är så häftigt med grand danios!

Winta
0

Vacker hund :)

nobsan
0

Mycket snygg hund.

Hennum
0

vilken tjusig hund, han är fin med colaflaskan oxå. ^^ smart idé.

jag visste inte att grand danois kunde vara fläckiga sådär. snyggt!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

LillMalin
0

Han ser ut som en stor dalmatin!

Seffyf
0

En mycket liten hund i en stor kropp med allt vad det innebär men det är verkligen ståtliga djur grandisarna.

#19 Hans mamma och pappa och några till längre bak i stammen har samma teckning och denna nästa övertecknade harlekin blir allt vanligare.

#20 Han är en ardenner-dalmatin

Cerrolyn
0

Jag tyckte att det var en mycket bra ide. Allt som funkar och som inte stör hunden är kanon.

Hoppas att snyggingen blir bra i svansen snart, men jag håller med de andra, han bär den med värdighet.

**MVH Cerrolyn

kerstinjo
0

#9 Har du inte kvar Iblis?

Alla ni andra gå in på Seffys hemsida så får ni se härliga bilder!

Kerstin 

Seffyf
0

Var till veterinären i dag på återbesök och det såg bra ut, rent och fint men fortfarande öppet och det lär ta tid innan det är helt igen, flera månader.

Nu har slagit sönder ena örsnibben också…

Seffyf
0

och så en närbild på världens vackraste blomma. Testade macroläget på kameran och hade tyvärr inga riktiga ståndare och pistiller.

Men nu måste jag sluta leka och jobba en stund.

Junction
0

Men stackars stackars Texas :(
Hoppas att han blir bra FORT igen! :)

kerstinjo
0

Stackars Texas! Silvertejpad och en Colaflaska. Men jag vet inte hur han bär sig åt för han är lika söt ändå!!

Kerstin 

Seffyf
0

Det är synd om lillkillen men han fick en semla (hans favorit) som tröst… vet att det inte är bra men det är det enda söta han får och semlesäsongen är så kort.

Junction
0

Åh vad härligt med en semla!
Hoppas att han blir bra i svansen jättefort!

Seffyf
0

Rapport:

Läkningen går över förväntan, såret blir mindre och pälsen är på god väg men lite kortare blev den allt.

Kleverin
0

Äh, det är så lite så man måste veta de för att se det. :-)

Misimurf
0

Det såg ut att ha läkt bra, det var nog colaflaskan som gjorde susen ;-)

Sara87
0

Kanon att det läker bra! :)

kerstinjo
0

# 30 fast han var väldigt charmig med colaflaska och silvertejp!

"lillkillen" vart fick du det ifrån?Oskyldig

Kerstin 

Seffyf
0

Svansen är drygt 1 dm kortare. Den var nog lite för lång från början och nu slutar den lite tvärt, ingen avsmalning liksom men huvudsaken är ju att den blir hel igen.

Visst är det colaflaskans förtjänst, helt klart!

Han tror fortfarande att han är en Chihuahua och flaskan får han allt ha ytterligare en tid men nu har jag gjort honom lite vårfin…

Liss
0

haha.. sprite ist! jaa de funkar det med^^

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Seffyf
0

och som de flesta sagor har även denna ett lyckligt slut…

Tack alla för stöd och munterheter!

V-lang
0

Måste säga att du är genialisk bara att komma på att sätta på en colaflaska på svansen Skrattande

Och jag kan fortfarande se mig själv med mina 1.57 över markhöjd ute och gå med lillkillen, jag skulle tro att svansen fast den är kortare nu…är längre en mig Flört