Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1991 ggr
Karmatarerskanise
0

Nu har han börjat igen

Jaha, nu har Hades åter igen kommit på hur goda kaninbajsar är. Ett evigt ryckande i kopplet för att få bort honom från högarna som han nästan maniskt letar upp ibland. Snabb är han också :/ Sen är det jättekul att slicka på matte när man kommer in . jäääk

V-lang
0

God blandning *fniss* skämt å sido.

Det måste ju vara något i kaninbajset som får honom att vilja äta det, jag vet att rådjursbajs, hästbajs och kattbajs är väldigt lockande också. Skorpan är jag tvungen att vakta som en hök på våran annars äter hon sig mätt på gammal kattbajs *urk*

Jag kan ju säga att då är inte kaninbajs, hästbajs eller rådjursbajs lika äckligt för dom lever ju faktiskt på grön mat katter äter allt utom grönt *bläää*

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katternas avföring kan vara rent farlig för hundarna. Men andra bajshögar lockar hundar för att det fortfarande finns närig i och detta är faktiskt ett helt naturligt beteende för djuren!

Hästarnas föl äter på mammas bajs och hundmammor äter ibland valparnas osv.

Ett av de bästa sätten jag lyckats med att få mina hundar att sluta äta bajs är 1) Tydlig NEJ-träning. Bajs är NEJ och om de lyssnar så väntar belöning både i lek, klapp och godis!

2) Förknippa bajs med obehag! (EJ SMÄRTA!) Ett ryck i kopplet blir en dragkamp för hunden. Jag har istället använt vattenspruta. (pumpsprayflaska eller tex bliw-tvål) Vattnet fångar hundens uppmärksamhet och avbryter ätandet. Där kommer DIN chans att locka hunden till något som är roligare!

Jag har använt vattnet till många saker. Gnällande, tugga skor, morr mot andra hundar m.m. Har tom. använt det till några av mina hästar! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

emelieA
0

HUndar som äter mycket hästbajs kan man ge krossad annanas så slutar de äta bajset ;) KOmmer inte ihåg vilken vitamin eller mineral det var de letade efter i hästbajs som fanns i ananasen, men det har funkat för alla jag har tipsat :P

Karmatarerskanise
0

#3 Varför krossad?

Jag har bara hört att man kan ge det till hundar som äter sin egen bajs, för att bajset då smakar illa.

SparklingTindra
0

Ett av skälen till att hundar äter hästbajs är för att det smakar sött.

Tindra var förut vääääldigt förtjust i hästbajs, men då började jag att göra så att varje gång hon bara tittade mot hästbajset eller var på väg mot det så gjorde jag ett ljud, typ som C.M's sch-ljud (gillar inte människan för 5 öre, men ENDAST ljudet funkar bra) och då när hon tittade på mig så berömde jag och så fick hon en godis (i början, men sen slutade vi såklart med godiset). Nu tar hon kontakt med mig varje gång vi går förbi hästbajs och så får hon beröm och ibland får hon bära min vante. Detta har funkat både när hon är lös och när hon ör kopplad.

V-lang
0

#2 Du det där med kattbajs har jag frågat veterinärem om och fått svaret att så länge jag håller koll på hennes avföring och avmaskar henne så är det ingen fara….och en så länge har hon överlevt i 8,5 år =)