Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3370 ggr
MegN
0

Göra "egen" hundmat?

Eftersom jag själv äter Low-Carb (lågkolhydratkost) sen snart tre år och fått ett lyft rent hälsomässigt har jag flera gånger tänkt att mina stackars hundar inte ska behöva fortsätta äta potatis och spannmål i sitt foder. BARF verkar ju väldigt bra, men ärligt talat lite kladdigt att hålla på och hantera ben osv. Så då blev jag så nöjd när jag hittade en leverantör som tillhandahåller fryst foder i "hamburgare", färdiga att servera.

Eftersom även deras basfoder innehåller en massa potatis och spannmål etc har jag valt en specialvariant som bara innehåller de animaliska ingredienserna. Men då får man uppmaningen att själv blanda med vegetabilier, vitaminer, mineraler och kalk. Då uppstår ju den intressanta frågan: hur mycket vitaminer, mineraler osv och vilka?

AnneN
0

Bra fråga… har ingen aning om vad som ska tillsättas, men jag tror mängden varierarmkt från hund till hund beroende på bla storlek, aktivering, ämnesomsättning, mm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MegN
0

Flört Nu blev det ju mycket enklare!

Tror jag ska kolla hos veterinären om det finns något standardtillskott man kan ge hundarna. Egentligen tror jag det mesta redan finns i den rent animaliska födan. Annars får jag kolla med hundfodertillverkaren vad han/hon anser vara lämpligt.

huffsa02
0

Det finns hur många olika åsikter om hur man skall utfodra hundarnasom helst. En som har utfodrat med hemmablandning länge är Kurants kennel. Gå in och titta på hennes hemsda. Där skriver hon hur hon komponerar maten.

huffsa02
0

Adressen är: http://www.kurant.se/

Ellenfyrkant
0

Vitamintabletter av olika slag finns att köpa på ex. ICA

Mvh Ellenfyrkant

Tezza
0

Vitaminerna skulle jag köpa från standart å sen kan jag tipsa om den här sidan, hon säljer även en jättebra bok där det står allt om barf

www.jipotimas.se

Är det rätt sammansättning av kött, lever, ben i fodret du tänkte köpa så blir det inte mycket du behöver tillsätta. Men läs på om de olika vitaminerna (fettlösliga å vattenlösliga) så det inte blir överdoserat.

Tycker man det blir för bökigt (vilket det inte är bara man satt sig in i det) så är svenska färskfoder riktigt bra. Jag använder Fodax nu, barfade tidigare men fick för liten frys vid flytten.

Vattnadal
0

Röstar för standratds produker jag oxå. Kör det till damen som får hemlagat här hemma.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

huffsa02
0

Det är inte så kladdigt med BARF. Det kladdigaste är ju faktiskt köttkrossen som du redan har från Bravo. Jag antar att det är Bravo ox.
Jag ger mina hundar rå föda, men har i LIT spannmål.
Så här utfodrar kan utfodringen se ut en dag.

Mängden mat är ca 2% av hundens vikt.

Morgon: 50% ben med kött på (RKB) Tex kycklingvingar, kycklinghalsar, revben. Det måste vara ben som hunden kan äta upp helt och hållet för att kaciumbehovet ska bli täckt.Så har du en liten hund får du ju anpassa benstorleken efter det.

Kväll: ca 25-30% Oxkross, Resterande 20-25% ger jag en gröt kokad på hirs, bovete och avorioris + mixade grönsaker + lever.

Levermängden ska vara 5-10% av hundens vikt/vecka
Ibland sätter jag till ett ägg med skal.
Några gånger blandra jag i hjärta.

Det bökigaste tycker jag är grönsaksmixen. Det finns många som utesluter den. Hundarna i det vilda äter ju inte så mycket grönsaker.

Om du inte vill ge BARF-diet utan mer traditionell hemmablanding så kan du gå in på Kurants hemsida.Där finns det recept.