Lista mot smällare
Såg den här listan mot smällare på ett annat djurforum och tänkte att det kanske finns folk här som vill skriva under
Alltid redo!!!
Har skrivit på, min vovvsing är lite känslig för smällare och fyverkerier. Därför så skulle det juh vara bra om dom åtminstonde bara hade det på nyårsafton. Dom sköt fyrverkerier vid slottet här igår. =(
Skrivit på.
Ska jag absolut skriva på
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Men det ska inte finnas smällare längre. Det får man inte sälja. Det som finns är "miniraketer". Sånna som bara gör ljud är olagliga har jag fattat det som.
Här har det också smällt på kvällarna redan, aramis har inte reagerat än på det iaf, jag hoppas han slipper bli rädd för det
påskrivet och klart ska vidarebefordra det sen
Har också skrivit på. Är så innerligt trött på detta smällande och lider med alla stackars skotträdda djur och människor.
För några år sedan fick min ena dotter en raket på sig och fick tillbringa nyårsnatten på sjukhus. Hon klarade sig lindrigt undan med en uppbrunnen jacka och brännsår på kroppen. Vi var naturligtvis väldigt glada att den inte träffade henne i huvudet, för då hade hon nog inte levt idag !

Varför förbjuda smällare? Menar ni alla slags raketer eller nån särskilld sort? Är en jätte bra idé att man bara får fyra av fyrverkerier mellan vissa tidpunkter, men varför förbjuda dem?
Att människor har skadats av att man har skjutit smällare är tråkigt. Men i ett hundperspektiv ointressant.
Visst finns det skotträdda hundar men det kan man ju träna bort. Blir man inte själv rädd eller gör en stor sak av smällandet så kommer ju hunden att se att flockledaren blir inte rädd varför ska jag bli det då?
Har man en skotträdd hund kan man ta den till en skyttebana och leka och ha kul med den. Så att den lär sig att det inte är någon fara. Samma sak gäller valpar. tar man dem när de är små och lär dem att smällar och skott och oljud inte är någon fara så kommer man inte att ha problem med det.
Visst tycker jag att man kan få skjuta fyrverkerier på nyårsafton, men inte att man börjar med det redan nu och sen håller på med det i flera veckor efter nyårsafton! Min hund hade troligen inte varit skotträdd om det inte var för att vi var ute på promenad och så böjade dom att skjuta fyreverkerier alldeles ovanför hennes huvud. Och det var efter att vi hade vant henne vid skott sen hon kom till oss bland annat vid skjutbanan! Och det är inte alltid så enkelt att få bort skotträdsla från en hund. En del hundar tvingas få lugnande för att klara nyårsafton. Min mosters blandis Tjoppsan var livrädd hela nyårsafton och dagarna runt det och vågade knappt gå utanför dörren och låg bara under vardagsrumsbordet och skakade och fes. Det är inte kul! Dessutom så tror jag inte att dom vilda djuren tycker att det är så kul heller.
#9 Ja, det är jättebra med regeln att man inte får skjuta annat än vid vissa tillfällen. Synd bara att folk skiter fulltständigt i den.
Har en hund som är livrädd för fyrverkerier och det gör mig inte mycket att folk skjuter på nyårsafton och sista april. Jag ser bara till att åka bort med honom den dagen så han slipper höra. Men när folk skjuter minst en vecka innan nyårsafton och sedan en vecka efter blir det ohållbart att försöka hålla sig borta. Då sitter jag här med en hund som bara darrar hela tiden och klarar inte ens av att gå ut och kissa. Inte roligt och jag vet att det är många som har det likadant.
Så nej, så roligt är det inte med fyrverkerier tycker jag. Folk kan ju besvligen varken följa bestämmelser eller säkerhetsföreskrifter. Varje år är det några som skadas eller dödas. Nej, låt folk som vet vad de gör skjuta fyrverkerier på särskilda platser och vid bestämda tillfällen.
Jag ser inte vad en lista med namn kan hjälpa? Folk skiter ju i regler och dyl. Så vad vill ni ha ut av listan?
Jag håller med Eros och sparkling_tindra, skjut gärna på nyårsafton, det gör inte mig heller något. Men folk har börjat skjuta redan nu här där jag bor vilket i mitt tyckte är alldeles för tidigt. Jag kan bara tänka mig hur jobbigt det är för hundar som är rädda att behöva stå ut med det här i flera veckor
#12 Kanske något händer, kanske inte. Däremot är jag säker på att om man inte talar om att något är fel så har man ingen chans att påverkar något
Jag är inte emot smällare/nyårsraketer på nyårsafton för det hör till liksom och är ju väldigt festligt. Däremot okynnes smällandet som pågår många veckor innan och efter nyår. Utanför mig smäller det för fullt redan nu vilket även jag ogillar. Vad denna protestlista handlar om är just okynnessmällandet i tid och otid och inte ett förbud.

Skulle jag aldrig skriva på… klart man får smälla smällare. Det är ju upp till hundägaren att fostra sina djur att inte bli rädda. kanske inte så lätt, men med rätt metoder så funkar det för de flesta fall! Annars får man väl flytta ut i skogen!
#16 Det var bland de dummaste och trångsynta kommentarer jag hört.
#16. Vissa raser är oftare känsliga mot smällare än andra, ska alla dom då flytta till skogs? Varför är det ens så viktigt med smällare?
Som sagt, våran hund hade tränats på skott och inte reagerat, men sen så smällde det raketer alldeles ovanför hennes huvud. Sen var hon inte skottfast längre. Vi tränar och tränar och vi har köpt den där skivan med raketer och skottljud på och den har bara hjälpt litegrann, hon är ändå ínte helt säker.
En etolog sa till mig att en del hundar får väldigt ont i öronen av ljudet från smällare och sånt och att vänja dom vid det ljudet är vara som att vänja en människa vid piskrapp.
#16 Och de är sånna som du, som gör världen liite bättre ;D *fnissar till ironin*
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Om nu folk smäller smällare 2 ggr per år (nyår och valborg) så är det väl inte så farligt att folk ska få roa sig med det? Det fanns nog en tid i era liv då även ni älskade raketer. om ni blivit så vuxna att ni växt ifrån ert barnasinne kanske ni borde tänka till lite ni med. :) Varför ta bort denna glädje från barn (och vuxna) som fyrverkerier ändå ger 2 ggr/år?
Ja menar, när man väljer att skaffa djur måste man väl ändå räkna med att folk har andra intressen än att tänka på andras djur. Annars skulle vi ju räkna bort många intressen i våra liv som kanske inte gynnar hundarna. Hundar har ju även väldigt känsliga luktsinnen, ska vi då sluta parfymera oss åxå av den anledningen?
#17> Och vad är trångsyntare än ha en annan åsikt än de andra som "vågar" skriva här? Tyckte din kommentar var rätt trångsynt och onödig!
#18> Och om man nu tänker skaffa sig en sån hund som är "känsligare än andra" så kanske man bör tänka igenom sitt val innan man köper den, eller? Ja, oavsett vilken ras man tänker köpa så bör man innan tänka efter vad just denna ras kräver och inte tål. Känns ju rätt osmart att utsätta sin hund för raketerna, dvs gå ut på promenad när man anar att raketer kan avfyras. även jag skulle bli skotträdd om nån avfyrade en raket över mitt huvud, alltså står jag inte mitt i "fyrverkeri-elden". Förstår såklart att man som hundägare kan bli arg om man en vanlig dag (inte nyår eller valborg) blir utsatt för fyrverkeri-bombardering, det håller jag med om! :)
#19> om det handlade om att göra världen bättre, dvs om listan berörde att sluta smälla raketer pga miljön, då skulle det vara en helt annan fråga, som jag gärna skulle skriva under. Det finns många (inte jag så ni behöver inte hoppa på mig om detta, ´men som ett exempel) som även tycker att världen skulle vara bättre om de slapp trampa i hundbajs åxå, ska vi därför ta bort hundarna? *inte ironisk*
#20 Men vi säger ju det, skjut på nyår och när det är tänkt att man "ska" skjuta. Men folk börjar flera veckor i förväg varje gång, det är det vi tycker är onödigt.

Tycker också att det är onödigt!
Visst är det onödigt, men tyvärr omöjligt att stoppa! Man får inte smälla redan nu. Folk gör det ändå :/

I norge har det blivit förbjudet att privat personer skjuter upp raketer, brandkåren sskujter istället upp på raketer på en allmän plats, tycker det skulle varit så här i Sverige också!
#20 Men tror du verkligen att vi gick med hunden där vi visste att dom skulle smälla raketer??! Självklart skulle jag inte medvetet gå med min hund där dom skjuter raketer. Detta hände dessutom inte på nyårsafton.
Det vi har diskuterat här är juh de dagar det inte är valborg eller nyår. Om du hade läst ordentligt så kanske du hade sett det?
Dessutom, det är juh inte bara rasbetingat vilka hundar som har väldigt bra hörsel, det är juh också individuellt. Det är inte bara ex. shelties som har bra hörsel, det kan lika gärna vara en grandis (vet inget om deras hörsel, men detta är ju bara ett exempel) som har så pass bra hörsel att den inte klarar av fyrverkerier och smällare och det vet man juh inte förrän den har reagerat, eller hur?
Och det där med att ta bort hundarna för att få bort hundbajset lät juh inte lite korkat, det är ju faktiskt bara att böja sig ner och plocka upp efter sin hund och sedan slänga det i en soptunna!
#20 Men läs allt innan du kommenterar nästa gång! Listan är emot smällande i tid och otid. Vi vill få bort att folk smäller och skjuter i flera veckor runt högtider som nyår. Att folk skjuter på t.ex. nyår och sist april har inte jag, och ingen annan i tråden vad jag sett, skrivit att vi inte tycker man ska få göra.

Och om en person fyller 50 och smäller av lite raketer, är det fängelse som gäller då eller?
Tycker det är rätt onödigt att kräva en "begränsning mot raketer", vi lever i ett fritt land och ska man kräva att regeringen ska börja bestämma om vilka dagar vi får göra Si och vilka dagar vi får göra Så, så är det bättre att helt förbjuda raketer. Hur mycket vill ni att Storebror ska bestämma egentligen? Nä, jag tycker man får vara induvidualistiskt nog att få bestämma när och hur man vill smälla sina smällare.
Sen är det en helt annan sak att även jag kan undra varför man måste smälla raketer dagarna innan/efter dessa högtider.
Men jag tycker frågan är lite större än att ta såna lagar/regler i bruk än för hundarnas trevnad.
#25> Jag menade faktiskt inte att DU var dum om du gick ut med din hund när de smäller raketer, jag skrev i allmänna ordalag, och jag lade även till att man som hundägare såklart kan bli arg om de smälls av över huvudet på en, en vanlig dag. Ta det inte personligt snälla du! :)
Sen är det en helt annan sak att även jag kan undra varför man måste smälla raketer dagarna innan/efter dessa högtider.
Det är EXAKT vad tråden handlar om!
Sen är det inte bara hundar och andra djur det handlar om. Det är t.ex. många som skadas och till och med dör varje år pga av smällare och raketer.
men vilken diskussion det blev…det säger väl sig själv att man följer utvecklingen i livet..jag hade ingen på min tid som sade till mig hur farligt det är med detta otyg, eller vad det kan ställa till med för andra människor och djur….idag är man mycket mera informerad om riskerna och jag kan ju säga att jag har 3 pojkar som aldrig har varit intresserade av att köpa sådant,och det pgr av att man har som förälder ett ansvar att informera om följderna av det,detta har gjort att mina grabbar tycker inte att det finns någon anledning att köpa grejer som faktiskt bara går upp i rök, och kan skada andra…..det enda dom gör är att kolla in alla andra galningar på nyåret vid 12 tiden….resten blir dom irriterade av att se och höra,och då ska jag tillägga att vi aldrig haft en skotträdd/berörd hund i våran ägo.
Jag säger bara Heja Norge klart bra att göra på deras vis:-))))

#28> Jo, men det är stor skillnad att tycka att det är onödigt att smälla raketer andra dagar än högtider, än att tycka att det ska göras olagligt. Det är detta storebrors-tänk jag ogillar. :)
Sen vad jag förstår så handlar inte protestlistan om att förbjuda fyrverkerier helt, utan bara vissa perioder. Alltså är det irrelevant att personer skadas eller inte. Då skulle listan handlat om att helt förbjuda raketer - en helt annan fråga.
Är det förresten många djur som skadas av raketer årligen? Vad jag vet är det en hiskelig mängd männsikor som skadas, men man måste nog ändå förutsätta att de flesta av dem är skydliga själva eftersom det oftast är åskådare eller de som tänder dem som skadas. Alltså har man själv valt att delta…
Jag trodde att det redan var olagligt att smälla innan nyår? Det har jag fått lära mig.
#29 Hur gör dom i Norge? :) *nyfiken*
#30 Nej, man kanske inte tycker det är lika störande att folk inte kan hålla sig till en eller två dagar när man själv inte besväras av det. Storebrors-tänk som du kallar det, finns det väl redan runt smällare och raketer och mycket annat.
Jag trodde att det redan var olagligt att smälla innan nyår? Det har jag fått lära mig.
Dessutom får man egentligen inte smälla raketer ens på nyår utan att ha fått tillåtelse. Men alla gör det ändå.
ja det är det egentligen men det skiter ju både vuxna och affärer i på många ställen,och som här tex finns ju inte lagens långa arm att tillgå heller på helger…..så du kan ju tänka dig hur det kan vara, förra nyåret var hemskt,jag var rädd men inte snodden hahaha
#33 Precis.. Det är det jag tycker, att det behövs en skärpning. Känns onödigt med lagar och bestämmelser om det inte ses till att de efterföljs.
Precis, folk skiter i det. Så vad ska en namninsamling göra då det redan är olagligt? Var ska den skickas? Vad vill ni folket ska göra dåd et redan är olagligt? Åka ut och ta dem som smäller?
eros läs inlägg 24 :-)))
Hera jag håller helt med dig och trots att jag inte har en skotträdd hund så har jag sett alldeles för mycket idioti med detta, så jag känner ibland att jag skulle kunna gå ut och vrida nacken av både vuxna och barn som ingen hänsyn tar till andra…men det gör jag ju förstås inte :-))
#36 För att uppmärksamma saken och hoppas på att de som styr vårt land kanske tar till sig.
#37 Okej :) Aha, ja det lät ju som ett bra initiativ från dem
#38 Tar det till sig? Men det är ju redan olagligt? Vad exakt tycker du dom ska göra?
#39 Ja, men om lagen inte följs för fem öre bör de väl agera?! Inte vet jag vad som är bäst att göra. Att se över försäljningen lär väl vara ett bra steg. Se till att de bara säljs i utvalda affärer som följer regler och enbart säljs under en viss tid. Kanske också en gräns på hur mycket personer får köpa och höjning av priserna så man inte köper så mycket och då förmodligen vill använda dem just på nyårsafton och inte tre dar efter.
Att stopa försäljningen, och bara ha det på utvakda ställen kommer orsaka svartförsäljning och penga förlust hos alla som säljer idag.. Att bara sälja en viss tid skulle vara bra, men svartförsäljning skulle även förekomma.. Och att begränsa hur mycket folk får köpa lär inte heller fungera. Varför ska någon annan ha rätt att bestämma hur många raketer jag vill köpa?
Jag tycker detta är överdrivet. Visst är det tråkigt att folk inte lyder lagen, men tyvärr tror jag inte att det finns ngt man kan göra. Jag tycker inte att polisen ska lägga resurser på att ta dem som skjuter för tidigt ist för viktigare saker.
Finns det inget som t.ex öronproppar som man kan ha i öronen på de hundar som är väldigt ljudkännsliga?
Sen är det väl så att man får ta tag i saken själv och säga till dem som smäller nära en.
#41 Ja, jag vet som sagt inte vad som är bäst. För min del hade det gärna fått vara som i Norge. Jag tycker iaf det är väldigt knäppt om man ska hitta på lagar och sen var det skitsamma om folk följer dem.
Man kan ha öronproppar, men det stänger inte på långa vägar ute alla ljud för hundarna. I år ska jag prova DAP och se om det kan hjälpa nåt. Jag åker bort över nyårsafton och nyårsdagen varje år, för att slippa. Men sen måste jag vara hemma och då kan jag inte ens gå ut med Eros ibland och långpromenader är bara att glömma. Inne sitter han mest och skakar, vägrar äta osv. Jag säger till om jag ser någon som smäller, men det är ju långt ifrån alla gånger man ser eller ens kan se.
Men varför ser folk så krasst på saken.. Jo människor är nog dumma och säljer ändå svart. Men varför ens tänka så? Varför inte bara FÖRSÖKA åtminstone leda det rätt väg.
De ÄR olagligt att smälla raketer eller dylikt och de borde följas, om alla tänkte "äsch men de finns folk som skiter i de iaf" så kommer världens problem fortsätta. Nu tog jag i lite med världens men ärligt talat.. om alla tänkte så krasst skulle utvecklingen inte komma någonstans öht.
"Neh hon plocka inte upp efter sin hund iaf, så varför ska jag!" Låter inte de otroligt dumt!
De finns hundar som lider något enormt och visst kan man göra något åt de just dem dagarna de händer. åka bort ¨någonstans eller liknande. Men vissa måste droga ner sina hundar för att de är så allvarligt! För att personer även smäller på dagar som inte är tillåtna. Man kan inte förutse vilka dagar.. eller ska man droga sin hund i tre veckor? Ifall att!
De är det som måste bort.. dagarna då det inte är tillåtet.. och ju fler som hjälper till och tänker ju bättre kommer det gå!
Varför ska man ens vara egoistisk i en sån småpotatis sak.

Smällare såsom kinapuffar är förbjudna vad jag vet, men fyrverkerier är tillåtna vad jag förstått:
"1999 kom utredningen "Ja till fyrverkerier - men med färre skador" om fyrverkerier på uppdrag av Regeringen. Resultatet av den var att man ansåg att fyrverkerier ska tillåtas men att åldersgränsen för användning skulle höjas till 18 år och att smällare skulle förbjudas. Dessa ändringar infördes i lagstiftningen 2001. "
Läs mer på http://www.srv.se/templates/SRV_Page____22369.aspx
Ja, ni försöker ju tydligt göra ngt, som jag inte tror på.
Då lagen redan finns känner jag på mig att en namninsamling inte gör ngt alls. Namninsamlingar brukar inte ge ngt.
Och hur många invånare i detta land har hund? Kan vara intressant att se. För alla de som inte har hund vill nog smälla raketer, varesig vi med hundar vill eller inte.
Och lisette det handlar inte om att vara egoistisk, utan realistisk.
Personligen anser jag att det finns viktigare saker att bry sig vid.
Det är synd om de hundar som är dödsrädda och det är synd att folk inte lyder lagen. Men jag kan inte se ngt som ändrar på det.
Och det är definitivt inte jämförbart med att skita i att plocka upp bajs för att ngn annan gör det.
Men, kom gärna med fler förslag på vad som skulle kunna ändras så att folk lyder lagen,.
Ja, jag tycker visst att de kan jämföras med att inte ta upp skit. De blir ju en kedjereaktion när folk slutar bry sig. Och att de skulle finnas viktigare saker, ja de gör det säkert. Men varför inte göra alla viktiga saker, små som stora. De är inte en så ansträngande sak att skriva på en lista eller annat. Jag pratar inite bara om den här saken utan andra saker också, som folk struntar i för att de inte "hjälper".
För neeh, de kommer inte hjälpa i längden om alla resonerar så som vissa gör. Att lägga allt till de negativa leder till negativt. Att skriva på för en bra sak varesig de här eller något annat kanske leder en bit framåt.
Realistiskt eller inte, att tänka så trångsint som att ingenting hjälper för att andra gör si och så känner inte jag är en bra tanke som leder vare sig fram eller bak.
Men de är en evig diskussion och jag har inget mer att tillägga. Vi tycker olika helt enkelt.
"Att stopa försäljningen, och bara ha det på utvalda ställen kommer orsaka svartförsäljning och penga förlust hos alla som säljer idag.. Att bara sälja en viss tid skulle vara bra, men svartförsäljning skulle även förekomma.. Och att begränsa hur mycket folk får köpa lär inte heller fungera"
Men det skulle juh ändå minska, eller hur? Bara det åtminstonde skulle minska så skulle det juh i alla fall bli lite bättre. Jag tror inte att alla dom som just nu köper raketer är så fanatiska över smällandet att dom går och handlar svart bara för att få se raketer.
Här i Gällivare så har kommunen satsat på att skjuta fyrverkerier ovanför sjöparken på nyår och det har faktisk minskat med smällandet sen dess, men det finns juh fortfarande folk som t.ex. ska bräcka grannen med dom finaste och dyraste fyrverkerierna.
Inlägget borttaget. Orkar inte med trams.
Måste bara säga: kassa paraleller!!!!
#47 På själva nyår är det väl inga problem att folk smäller? Det är helt ok för mig. En dag om året är inget!
Visst hade det varit bra att få bort alla dessa andra dagar. Men kom med förslag på hur man ska göra då. Speciellt ni som klagar på andra, sluta klaga och kom med något som kan komma att hjälpa. Kommer ni med ngt bra och ger kommunerna det som förslag kanske det hjälper.
men hera det är ju det dom gör i och med att dom skriver på listan ju…dom agerar mot detta ofog,om ingen säger något hur ska man då kunna göra sig hörda…och det här med hemmagjorda smällare kan ju aldrig komma upp i samma stora skal som dessa billiga smällare man hör i flera veckor
Att agera för mig är att gå ut och göra ngt, inte att sitta hemma och skriva sitt namn på en lista. Nu orkar jag inte disskutera detta längre.
Alla gör ju som de vill.
Så länge alla gör ngt de mår bra av, är det helt på sin plats.
man kan agera på olika sätt hera…och detta är ett av dem ;-),jag håller med dig om att alla gör som dom vill, och det är ju bar ;-)
Tråkigt att kalla något någon annan skriver för trams! Tar mycket illa upp!
Förstår inte riktigt, de är inte vänt till någon personligen. Jag tycker bara de är tråkigt när folk resonerar så, att dem inte tänker göra nått för att de ändå finns fult folk som fortsätter. De kommer inte hjälpa någon alls framåt. Och som jag sa menar jag inte just bara den här saken utan andra saker med. De är ofta folk säger så, varför göra nått när DEM ANDRA ändå.. osv osv! I stället kan man ju tänka, Jag gör det här så är vi en röst framåt och flera hänger på.
Tycker inte de är någon paralell!?:S hum..
En litet steg är också ett steg, även om man inte går ut och marsherar för det.
Du drar en paralell när du jämför detta med att plocka bajs. Varesig du vill eller inte.
Sen kan du ju fundera på vem som ska ta illa upp! Jag tycker mig minnas dig kalla folk trångsynta! För mig är det REN trams. Så du kanske bör tänka dig för innan du skriver! Alla tycker inte som du Lisette, men för den sakens skull kan du inte kalla folk vad du vill.

Man behöver väl inte börja " bråka" för det här eller? jag tycker det äR VÄLDIGT onödigt!
Jag bråkar inte. Inte jag som blir sur för detta.
De tråkiga inläggen med otrevligheter i skakar jag av mig :)

Vem blir då sur? tycker inte nån annan heller har blivit sur. :S
Haha vad är det då du pratar om? Du skriver att man inte ska bråka, men du tycker inte ngn är sur?

Jaja, är väl lite snurrig som vanligt..Fast jag tycker att du svarade " surt" på lisettes inlägg..fast när sdu skrev att inte du var sur, men samtidigt svarade sådär på inlägget, så tyckte jag det var konstigt..inte för att jag själv fattar va jag menar men…
Är man snurrig är det bäst att inte blanda sig i :)
#49 Det HAR juh kommit förslag på hur dom kan göra för att i alla fall minska på raketskjutandet, det där med högre pris o.s.v. och då sa du juh att folk skulle bara sälja sånt svart då. Men det skulle juh ändå minska fast det nu kanske inte skulle sluta helt
Som sagt tror jag inte det minskar eftersom dom som redan skjuter olagligt lär fortsätta med det. Dom byter ju redan mot lagen så varför skulle dom sluta? Dom har ju tydligt ingen respekt för den :/
Och högre pris, hur kul blir det för familjer?
Skjuter man på nyår tycker jag inte det är ngt problem, så höjt pris och det där tycker jag är dåligt.
Men det är bara vad JAG tycker. Vill inte ha några dumma kommentarer för det!!!!
Men att sälja närmare in på nyår kan vara en bra sak. Det kanske gör att mindre folk köper så långt innan. Även om många även där skulel fixa på annat sätt. Men då åker en del bort kanske ja.

Bara så ni vet, sa det förr med säger det igen. :) Det Finns INGEN lag på att man inte får skjuta rakterer, oavsett tid på året. Däremot har vissa kommuner/städer regler som säger att man inte får avfyra raketer i tätbebyggt område. Denna regel brukar kommunerna dock ha undantag på under nyår då de "ser genom fingrarna".
De enda lagarna som finns är att man ska vara 18 år för att köpa raketer, samt att de ska vara godkända av räddningsverket.
Det enda som är förbjudet, är såna här små kinapuffar (smällare som bara smäller, inte flyger upp i luften), som förbjöds för några år sen.

Att höja priset på raketerna tror inte jag skulle motverka köpandet nämnvärt. Raketer kostar redan nu skjortan, men folk köper dem ändå. många lägger tusentals kronor på raketer, varför skulle de sluta för att de flick betala en tusenlapp till?
Nä, ska raketer förbjudas så är det pga avv ungefär 300 pers/år skadas av dessa (de flesta är de som tänder på dem, och fåtalet är åskådare). Inte pga att hundarna får ont i öronen, detta problem är hundägarnas problem, tycker jag!

#65> hehe, smart idé… har du testat och funkar det? :)
Ja, den där skivan tror jag är bra för alla med rädda hundar :) Bäst är ju att träna dem med den redan som valpar :)
Albastiffler så det är INTE olagligt? Det har jag alltid fått höra. Då borde det bli det!!
#54 Att jag drar paraleller är DIN uppfattning.. så vare sig jag ville eller inte, stämmer inte för mig helt enkelt. De var för att jämföra med något som alla förstod. Men jag tog väl fel.
Nu får du faktist ge dig! Jag tänker alltid innan jag skriver, därav skriver jag inget dumt bara min åsikt om just saken! Inte om personer. Tycker faktist de är trångsynt att tänka att inget hjälper för att de finns fult folk som fortsätter. Varför får inte jag frambringa mina åsikter precis som någon annan i den här tråden. Jag kallar ingen något.
Men att kalla andras åsikter för trams och "dumma komentarer". Mjoo.. vet inte ens vad jag ska säga om det. Tycker de är tråkigt!
Förstår inte folk när man skriver, de är inte personligt! Men ändå ska man ta åt sig?
Men de är bra, nu har du sagt din åsikt och jag min.. du har all rätt till din men min är trams;) Nu är jag klar med det här så jag vill gärna tacka för mig och slippa mera bråk! För jag har då inte blivit sur över de här, fortfarande säger jag bara min mening. punkt slut
God jul!
Alltså, saken är den att då du jämför en sak med en annan, då drar du en parallell. Det är inte min uppfattning, det ÄR så.
"En parallell är inom språkvetenskapen en slags liknelse."
Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallell_%28spr%C3%A5kvetenskap%29
Och då jag är den enda i tråden som har min åsikt, och du kallar "folk" av den åsikten trångsynta, då kan man inte annat än ta det som att du menar mig. Tänkt på det?
Men nu är jag fäääädig.
Måste fixa lite innan jag ska till en väninna :)
Trevlig kväll allesammans :)
#69 Ja då är de väl en parallell då, spelar de någon roll. Som sagt var de för att jämföra med något enkelt. Jag tyckte minsan de var enkelt att förstå iaf:) Kedjereaktion finns inom allt:)
Och neeh, du var inte den enda me den åsikten i den här tråden.. vad jag vet iaf. Japp, de har jag tänkt på!
Nä, jag ville bara få fram de ;) du vet hur jag e hehe
#71 Mjo, du är så söt så:P
#72 Och det är verkligen du med :) Lilla gumman!
Raketer borde inte få finnas överhuvudtaget. Meningslösa, förstör miljön, dödar folk, skadar folk, skrämmer djur m.m…
Visst dom är fina, men är det värt det då?
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#74 Jag håller med dig fullständigt! =) Och Tindra också som inte har vågat gå ut på balkongen på grund av fyrverkerierna som har skjutits ikväll (och det har inte ens varit julafton än!). Hon kunde inte ens njuta av långpromenaden, hon ville bara hem! Min annars så modiga och kaxiga sheltie som inte är räd för nåt! (förutom smällar då)
#65/66 Jag har en sådan skiva till min hund, och visst hjälper den lite grann men dom lär sig att det inte smäller på riktigt och vänjer sig därför vid ljuden på skivan men inte när det smäller ute. Så är det i alla fall med Tindra.
Jag tycker att det som har funkat bäst med min hund är att vara på brukshundsklubben den dag i veckan som dom tränar skott med andra hundar.
#74 Om de bara hade skjutits raketer på nyår, så tycker jag definitivt att det är värt det. Det är ju så vackert och speciellt!
Och att folk skadas är under all kritik. Det är så lätt att skjuta raketer på ett säkert och korrekt sätt.
Men jag måste fråga, hur många dör var år av raketer? Jag har aldrig hört om dödsfall, bara skador. (kan iaf inte minnas dödsfall)
Och skadorna brukar bero på att personen själv gjort raketen/smällaren och den misslyckats, eller på att någon annan inte tagit sitt ansvar, eller på att personen som skjuter raketen inte satt den på rätt sätt innan antändning.
Men jag får ju erkänna att jag tycker synd om alla vilda djur och om de människor som varit med i krig. Det måste vara fruktansvärt för dem. Och även för de tamdjur som är livrädda.
MEN, det är trots allt en dag som året som det handlar om. ( som det borde handla om)
Jag har en kompis vars hund ligger under sängen större delen av veckan innan nyår och veckan efter. Hon är livrädd för raketer och de små sakerna (smällare) som gör ljud. Det är hemskt.
Så jag tycker som många av er att man på ngt vis bör komma åt problemet så att det bara sker på nyår.
Sen är jag jag ju skeptisk till tusen på att det kommer gå att göra ngt åt det, speciellt då det gäller namnlistor.
Har aldrig varit med om att namnlistor hjälpt. ( så ni får ha överseénde)
Jag är med på att sitta här och disskutera förslag på hur man ska kunna komma åt problemet och på att sedan skriva på en lista om detta, och skicka det till de som bestämmer :)
Nu blev det ett jäääkligt långt inlägg, och jag är inte vid mina "sinnes fulla bruk" ;) Så om det är ngt som är fel eller ngt som ni inte fattar får ni förlåta mig och fråga.
Tjenis
#75 Visst dom vänjer sej vid ljuden, men det är även ljusen från raketerna som skrämmer å de finns ju inte på skivan. Har den hjälpt nåt alls? Har funderat på att köpa en å testa på Tjatte.
Finns en publicerad rapport efter en undersökning om detta att läsa på Socialstyrelsens hemsida. Lite därifrån;
Under perioden 1987-1997 avled 6 personer till följd av olyckor i samband med explosion av fyrverkeriartiklar. En tredjedel var under 20 år.
69 personer vårdades inskrivna på sjukhus till följd av fyrverkeriolyckor 1997.
En mycket grov uppskattning är att varje fyrverkeriskadad person i genomsnitt kostar samhället närmare 110 000 kronor.
Några andra länkar;
http://www.gd.se/Article.jsp?article=121201
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=508564&previousRenderType=8
Inför årsskiftet 2000/2001 infördes förbud mot smällare, men det ser inte ut att ha haft någon gynnsam effekt på statistiken. Antalet olyckor är fortfarande på samma nivå som före den lagen kom till.
I Sverige skadas totalt 250-300 personer varje år i samband med fyrverkerier.
#77 Jo, den har hjälpt lite. Men jag vet inte om Tindra är så¨rädd för själva ljuset. Ser hon sådant ljus utan några smällar så reagerar hon inte. Hör hon däremot smällar utan att se vad det är som smäller så blir hon ändå orolig.
Den kanske funkar bättre på vissa hundar men inte på alla. Tindra är juh inte såpass rädd att hon skakar eller gnäller eller får magproblem, utan blir lite orolig och vill helst vara där jag är och stanna inne.
Det är lite svårt att beskriva hur den har hjälpt, men den hjälpte i alla fall lite grann. Jag tycker att du ska prova. =)
#79 Ok. Vem vet, det kanske jag gör.
putt