Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 858 ggr
EmelieCo
0

Skulle en Labradore retrivier.....

Hejsan jag har 3 rase som jag är ine på att skaffa som min nästa hund! Och dom är…

Australian shepherd

Tollare

Labradore Retrivier

Nu till min fråga jag vet att Aussien & Tollararen skulle komma långt innom lydnad men hur skuller Labben klara sig!

Tacksam för svar!Glad

Kleverin
0

Min erfarenhet efter 5 månader med labbe är att de är väldigt lydiga. Såklart är de individer, min hund är inte den lydigaste hunden som finns, men det läger jag mest på mig. Hennes bror därimot är otroligt lydig och lyhörd. Först nu när de kommer in i trotsålder nr 1 (de är ju 7 månader såklart, var ju två när vi fick dem) så börjar han testa sin matte.

AnneN
0

Labben är oftast en ganska förarvek och mkt arbetsvillig ras så jag tror absolut att de kan komma hur långt som hellst i lydnaden (är uppvuxen på labbekennel så jag känner till rasen ganska bra)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zebben
0

Alla tre raser är väldigt roliga att jobba med. Men skulle jag satsa på tävling så skulle jag ta antingen Aussie eller Tollare.

Maddepadde
0

Själv har jag jaktlabbe.
Har sett flera labbar komma LÅNGT inom det mesta. Har för bara några månader sen börjat träna mer seriös tävlingslydnad och det går väldigt bra, både jag som förare och Kenta som jag tränar för ser stora framsteg.

Labben är en helt underbar ras som är otroligt lätta att handskas med och passar till det mesta.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Elcyion
0

Du ser ju labben i många olika aktiviteter. Bl.a tullhund. För att kunna jobba inom tex tullen behöver det vara en hund som är arbetsvillig och sammarbetsvillig. Med labbe från rätt kennel (alltså mer arbetande labbe) så skulle rasen fungera alldeles utmärkt till att träna med! Vet inte hur pass mycket de skulle kunna hävda sig på tävlingsbanan. Men det beror ju på vad man har för intresse.

Medarbetare på jack russel terrier

EmelieCo
0

Okej tack för svaren!

Men det jag mena, skulle kanske skrivit det i första inläggetGenerad e det en smidig hund!?

Då jag verkligen vill komma långt i Lydnad & jag ser inte Labben som den Kvikaste & smidigaste hunden precis!

Mupp
0

Labben är både kvick och smidig, iaf. jaktlabbar. Hade jag velat satsa på lydnad med min hade han kunnat gå långt(skulle kunna börja med lydnad nu, men inte min grej ;)), och jag vet många andra jaktlabbeägare som faktiskt lyckas riktigt bra inom just lydnad med sina hundar. Jaktlabbar har (oftast) en helt underbar arbetsvilja och massa fart!

Kan inte uttala mig om "vanliga" labbar då jag aldrig haft någon själv, men en ren gissning är väl att dom också klarar sig ;)

Elcyion
0

Tror det beror lite på om du köper en jakt- eller sällskapslabbe. De jag har sett som är jaktvarianten, har varit betydligt smidigare än de som är sällskapsavlade. Kolla runt på olika kennlars hemsidor :) De som tävlar med sina hundar framgångsrikt, brukar ju skriva det på sin hemsida, för att göra reklam för just sin avel.

Medarbetare på jack russel terrier

EmelieCo
0

Okej tack för svaren!

Zebben
0

Visst kan man komma långt med en labbe i lydnaden. Men om man tittar resultatlistor så är där inte många labbar överhuvudtaget.

Och det är nog ingen ras man väljer om man vill komma långt och verkligen satsa. De må vara snabba och kvicka, men det finns raser som är snabbare tex aussien, bc eller kelpi

Cerrolyn
0

Finns 2 labbar som har kvalat in till Lydnads SM i år så vist funkar dem. Mycket hänger ju på föraren…

**MVH Cerrolyn

Maddepadde
0

JAKTLABBE FFS!
Haha, ursäkta, men va fan, om man ska jobba med sin hund så ska man inte ha något så osmidigt som en vanlig labbe.
Utställningslabbarna håller inte i längden, höfter och armbågar går sönder.

Men börja grina då!

Zebben
0

#11 Ja som jag skrev så finns de. Men det finns många fler b.c och kelpie i listorna.

Självklart kan man få upp även labbarna att tävla i toppen, men procentuellt så är det större chans att komma långt med tex kelpie, border collie.

Cerrolyn
0

Ja "tyvärr" är det ju så. Men det roliga är ju de som väljer bort de raserna och ändå kommer till toppen (tycker jag).

**MVH Cerrolyn

Tezza
0

#14 Håller med!:)

Jag vet många med jaktlabbar som tävlar på hög nivå i lydnad och bruks, å sen är de ju så himla glada och trevliga oxå. Och man behöver inte oroa sig för skotträdsla heller då de är jakthundar (ingen garanti men risken att en jaktlabbe är skotträdd är inte så stor). Tollaren är oxå en jakthund men tyvär så finns det en hel del skotträdsla där, synd.

Maddepadde
0

Min jaktlabbs uppfödare har flera lydnadschampions, alla jaktlabbar :)

Men börja grina då!

PumiTerror
0

Jag tycker du ska ha en Labbe, fortfarande, jaktlabbe ifs men det finns superduktiga vanliga labbar kolla in www.freestylehundar.se hon har hundar som hon siktar på championat på, hon kör även freestyle och agility aktivt.

Velsan
0

en labbe på min förre klubb kom riktigt långt :) Och han var stor :)

PumiTerror
0

sen tkr jag inte man ska skaffa en Aussie, bc, lr kelpie bara för man vill komma långt i lydnaden "bara sådär"..