Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 686 ggr
Sina
0

Lite av en problem hund . . . HJÄLP & RÅD BEHÖVS !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min svärmor fick hem en hanhund för ett par veckor sedan ,
en liten en , kan inte minnas hans raser bara.
Han hade flera centimeter med tuggumipäls & tog man i honom blev han arg förmodligen för han hade så ont i pälsen, vi fick raka honom i omgångar och efter rakningen blev han lite smått lugnande, MEN han markerade revir & bet utan andledning , så igår pratade hon om avlivning .

Så jag & sambon tog hem honom till oss & ska se om vi kan få rätt på hans beteende , jag studerar hemifrån så jag har mer tid till det.
Just nu gnyr han och ylar , men det är säkert för han saknar sin "tjej" som han hade hos svärmor , han kissar inne väldigt mycket , markerar revir men HUR ska vi gå tillväga för att han inte ska göra det?
Han kan även bli aggresiv utan större andledning, igår låg vi i soffan och helt plösligt började han morra mot mig o skulle bita.

Några tips som jag kan använda mig av ?

Tack på förhand !

LimE-6
0

Hur gammal är han?

Sina
0

1 år & 2 månader

LimE-6
0

Okej.. jag tror att ni bara måste visa vem det är som bestämmer, för just nu verkar det som att han tycker att han gör det..

Zebben
0

Jag skulle absolut börja med ett veterinärbesök. Gå igenom en vanlig hälsoundersökning. Kolla tänder, öron, hals m.m

Sen skulle det vara bra och veta mer om hans bakgrund.Vad har hänt?, hur har han levt? Så mkt som möj´ligt.

Sen bör Ni ta ut en duktig instruktör som hjälper Er att se vilket beteende han har och hur ni ska komma till rätta med det.

Sina
0

Allt är ok med honom enligt vetrinären dom var hos .
Han har varit hos 4 olika nu o vi är 5 familjen , men han har tydligen blivit slagen tidigare vilket kan märkas i hans beteende.
Han var vanvårad med låånga oklippta klor, pälsen förstörd o så , nu är han ju mer att han kommer till en och vill vara med.
Innan morrade han om du kom inom en meter i närheten av honom.

Zebben
0

Kan man lita på att de verkligen varit hos en vet? Om inte så skulle jag åka in i alla fall. För att verkligen vara på den säkra sidan.

Har han blivit slagen så är prio ett att få honom att lita på Er. Han morrar, inte för att han är aggressiv, utan för att han är rädd och inte litar på Er. Morrande är en avståndstagande signal. Han vill att Ni ökar avståndet.

Som #3 skrev. Att han tror att han bestämmer stämmer inte. Så Ni får absolut inte börja korrigera hans beteenden eller "trycka" till honom eller liknande saker. Då kommer han bli 7 ggr värre.

Det Ni får göra är att aldrig tvinga Er på honom. Han ska själv bestämma när han vill ta kontakt. Ni ska aldrig gå fram för att klappa eller gosa utan hans tillstånd. Bjud honom på godis, gå promenader och låt honom känna att Ni är snälla. Även om han kommer fram så klappa honom inte till att börja med utan låt honom bara nosa.

Om han ligger och vilar någonstans, så gå bara förbi, släpp ner en godis och gå vidare.

lena1
0

jag säger som zebben, och det är ju jättesvårt också att avgöra i vilken situation han morrar, rädd är han definitivt, en hund har ju bara morr skall att utrycka sig med, orden finns ju inte där, börja med att öka förstroendet mellan er som zebben säger, sedan skulle nog jag ta kontakt med en bra hundpsykolog… man får ju också tänka på att den har bytt hem några ggr också osv osv

SaraC
0

Håller också med Zebben!

Undersökning hos vet. skulle jag göra först och främst. Sedan kontakta t.ex. hundpsykolog, om jag kände att jag behövde råd och hjälp.

Har bara haft omplaceringshundar, som alla haft med sig olika problem i bagaget. Jag har alltid tagit det lugnt i början, inte tvingat på något. Alltid haft godis i fickorna och en mjuk klapp till hands. Tålamod och kärlek, är det som gäller. Man får räkna med mycket jobb när man tar en omplacering och även att man kanske aldrig kommer tillrätta med alla problem och hunden kanske inte blir som den haft möjlighet att bli om man haft den från början.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Sina
0

Jo han har varit hos vet. eftersom det var min svärmor som tog dit honom .
Han hugger efter oss när han ligger hos oss i soffan , vi låter honom komma till oss, han kommer ständigt & vill gärna sitta med oss , sen så helt plösligt ska han bitas ?

Sina är också en omplaceringshund som är en helt annan hund idag än när vi fick henne , därför ville vi ge honom en ärlig chans innan han avlivades.

Det är bitandet som är det största besväret med honom , då han gör det bara plötsligt .

Elcyion
0

Jag rekomenderar också en BRA hundpsykolog. På IMMI´s hemsida finns det listat var deras olika anslutna hundpsykologer finns (samt vanliga hundtränare). Urinmarkering KAN vara (säger inte att det är det) ett sätt att få det att lukta mer tryggt. Då kan det hjälpa med en D.A.P i vägguttaget. De finns bl.a receptfritt på apoteket, och många veterinärer säljer det också.

Medarbetare på jack russel terrier

Mischa
0

Kontakta en privatinstruktör (ex. immi) som kan se problemet IRL.

≧◔◡◔≦

Sina
0

Jo det får nog bli så , saken är den att vi pratade lite igår och det kom fram att han haft detta aggresiva betendet sedan han var valp , innan 6 månader.

Igår lät jag honom komma upp i sängen , efter en stund skulle han bita mig i fötterna för jag rörde mig.
Ska ringa någon hundpsykolog eller djursjukhuset dom har beteendehjälp där också!

lena1
0

12, bra att du gör det, det kan ju vara så att han fick härja fritt sedan liten, tycker det låter så, och då växer han ju upp och vet inte var gränsen ska dras och då blir ju problemet bara värre ju äldre han blir ju;-)….lycka till…..