Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 970 ggr
Karmatarerskanise
0

Första slagmålet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var Hades i sitt första slagsmål.
Han lekte för andra gången med en hovawart hane i samma ålder som han själv. Det lekte i en kvart, sedan började hovawarten jucka mot Hades och då tände Hades till och bråket var igång. Killen min fick springa och slänga iväg hundarna från varandra.

Som tur är reagerade husse snabbt och ingen av hundarna fick några skador. Men nu är jag rädd och litar inte på Hades bland andra hundar.

Jag var inte där, utan detta är vad min pojkvän berättade.

Tezza
0

Hur gammal är de? Han kan ju få träffa hundar som inte är i samma ålder, speciellt om de är i en känslig ålder? Ofta låter de oxå mycket värre än vad det är och de brukar lösat innan det är färdigt.

Karmatarerskanise
0

Han är lite över ett år.

Vi har inte så många hundar välja mellan, det är nämligen i skogen i en inhägnad som han får leka. Tyvärr lär det inte gå med den fler gånger nu :/

Tezza
0

#2 Ok då är han i en liten jobbig period nu alltså;) Nä jag skulle nog låta han träffa tikar och äldre kloka hundar så länge:)

Karmatarerskanise
0

Vad är det för period han har nu då?

Elcyion
0

Kan du ha honom lös ordentligt? Molly går inte ihop med grandisen istan sen de rök ihop under en lek. Grandisen var på väg in i skendräktighet (vilket jag inte visste om). Vi gör som så nu att grandisen är i rasthagen och Molly utanför på gräsplätten som är där. Sen är vi med och styr. De får jättegärna nosa på varandra och så, men minsta lilla tecken på bråk, så ropar vi hundarna åt ett var sitt håll och ger dem beröm. Sen så släpper vi iväg dem igen. Vi inbjuder även själva till lek genom att hoppa och springa lite. Får man bara igång dne ena, brukar den andra hänga på, och leken är i full gång. Ett säkert sätt att låta hundarna umgås utan bråk och tjafs.

Medarbetare på jack russel terrier

Karmatarerskanise
0

Nej, vi kan inte ha honom lös utanför inhägnaden.
Och det du beskriver är ju inte riktig lek. Jag vill gärna att Hades ska få leka ordentligt med andra hundar. Vi får väl se om det händer ngt med någon av de andra som han träffat ett par gånger.

SaraC
0

När vi tror hundar slåss så pälsen ryker, så gör de oftast inte det. Det är sällan de skadar varandra, även om det ser ut så.

Hanar går näst intill alltid ihop med tikar. Hanhundar kan ju ha lite svårare att samsas ibland. Känner du dig osäker så skulle jag prova med en tik istället.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karmatarerskanise
0

Ja, jag får säga till killen om det också. :)

Tezza
0

#4 De brukar ha lite tonårsfasoner för sig vid dryga året, kaxig och ska visa att de är störst å bäst. Mina 3 har alla haft en sånn period vid dryga året, tiken lite tidigare. Men det är så klart skillnad på hundar.

Håller med#7

Karmatarerskanise
0

Okey :)

Misimurf
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Elvira ryker ihop med sin bästis Wilma ibland. Wilma är en JR så dom är nästan lika stora. Oftast leker dom hur bra som helst men dom slåss ibland. Det låter och ser alltid värre ut än det är, det har hänt en gång att den ena fick en liten rispa vid läppen och blödde men annars har det gått bra.

Det kan väl vara så att Hades och den andra hunden behöver göra upp om vem som står högs i rang.

Elvira är lite kaxig och har bråkat med de flesta av sina "kompisar" men det har oftast räckt med en gång och sen har det varit klart om vem det är som bestämmer.

Elcyion
0

#6 Tanken är att det ska utväcklas till det. Träffade på kvinnan och grandisen idag. Band fast Molly för att kunna gå fram och prata med henne. Grandisen löpte, men det var inget gruff mellan dem. Tidigare har de velat bråka bara av att se varandr apå andra sidan gatan. Vi tänkte att vi skulle ge det ett försök, eftersom de gick riktigt bra ihop innan.

Medarbetare på jack russel terrier

Karmatarerskanise
0

#12 Aha då förstår jag :)

Liss
0

Tror inte de är någon jätte fara faktist. Ecko hamna i bråk med en annan amstaff en gång, eftersom hon var så jäkla elak^^ (la sig på honom och satte sig på ecko fjärt) så då tände även ecko till efter ett tag. Efter det när dem träffades igen lekte dem som alltid annars.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Karmatarerskanise
0

#14 okey :)