Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2913 ggr
AnneN
0

Vad blir det för skillnad?

Jag har kikat lite på JRT och det är många som är reggade i JRTC istället för SKK. Vad är skillnaden och vilket är bättre om man vill ha en jrt?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tazzar
0

Men kan man regga i rasklubb om man inte reggat i SKK?

AnneN
0

Verkar som att JRTC reggar jrt ist för att reggas i skk.

_**/Mvh Anne

Nilam
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Högställda Jack Russell, som min flicka, är inte godkända av SKK. Så dessa måste reggas i JRTC. Lågställda kan reggas i vilken som, det är väl upp till uppfödaren tror jag.

AnneN
0

Har förstått det som så att de högställda jrt är parson russel… Har jag fel då eller? Har nyligen börjat kika på jrt och parson så jag försöker lära mig så mkt som möjligt

_**/Mvh Anne

Nilam
0

Det är fel. Det finns lågställda jrt, högställda jrt och parson. Den högställda jrt är den enda som inte är godkänd av SKK. Vilket jag tycker är fel, då de är otroligt fina. De är ungefär i storlek som en lågställd, men högre ben. Parson är större i kroppen.

AnneN
0

Aha, synd att den högstälda jrt inte är godkänd =/

_**/Mvh Anne

trocadero
0

Det är inte så konstigt att högställd jrt inte är godkänd i skk. Högställd jrt och parson är ju från början samma ras fast fick två olika namn då inte alla ville vara med i skk. Och inte tror jag att rasen hunnit "dela" på sej så mycket så att skillnaden är så stor. #5 Individsskillnaden är stor åt båda hållen. Finns väldigt grova jrt och väldigt smala parsons.

Nilam
0

Så varför kunde inte skk godkänna den högställda om de är så lika?

trocadero
0

#8 Men dom har ju godkänt en högställd jrt, parson russell terriern. Så vill man kunna ställa sin hund på skks utställningar så måste man köpa en registrerad parson. Sen är väl deras regler (tror jag) att man inte kan få registrera en hund själv, utan föräldrarana måste också vara registrerade (eller?) och valpen måste vara registerad av uppfödaren.

Nilam
0

Men kollar man på bilder så är de inte så lika. Eftersom de separerade för över 15 år sen så är det skillnad på dem.

Från början var det bara Jack Russell Terrier, hög- och lågställd.

Citerar från annat forum:

_"Själv börjar jag tröttna på folk som anser att SKK är allsmäktig och allenarådande inom hundvärlden. Vidare börjar jag tröttna på folk som har nollkoll men som gärna sätter näsan i vädret och TROR de kan en massa…

Högställd JRT registreras inom JRTC of GB eller JRTC of Sweden. Fram till 1991 FANNS INTE ens Parson Russell Terrier utan enbart Jack Russell Terrier, oavsett om den hade långa eller korta ben, och registrerades då ENBART i JRTC.

SKK är EN klubb för reistrering, stambokföring och avelsråd för hundar…men inte på något sätt en allenarådande myndighet.

Hälsningar
Liza, uppfödare av HÖGSTÄLLD JRT inom JRTC."_

Alltså är det SKK som hittat på ett nytt namn för högställd jrt. Högställd är alltså det korrekta. Sen har de ju valt speciella individer för sina "parsons" och dessa har ändrat utseende lite. Tycker jag.

trocadero
0

#10 Ja det är ju det jag försökt förklara. Parson och högställd jrt är från början samma ras. Jag ser massor av likheter mellan dom "olika" raserna. Och 15 år är ändå en ganska kort tid att avla på stora skillnader, men dom har ju väldigt lik standard så dom borde ju också vara lika, annat vore konstigt. Sen förstår jag inte riktgt vad du menar med att högställd jrt är det korekta? För i skk fick dom namnet parson och det namnet är lika korekt som något annat.

trocadero
0

Sen ska man ju veta att några med högställda jrt VALDE att inte gå med i skk när som möstrades in, därav delades rasen åt. Så dom med högställda jrt ville ju inte vara med i skk. Och dom som gjorde det bytte namn på rasen och kallar den numera parson russell terrier.

Nilam
0

Aa jag fattar inte vad som pågick i folk huvuden för 15 år sen.. Vad var problemet liksom? Och varför kan inte raserna slås ihop då och alla vara godkända i SKK? Om det nu inte är någon skillnad..

trocadero
0

#13 Vad jag förstått så var vissa människor rädda att det inte skulle fokucuseras lika mycket på jakt och att mycket av det skulle försvinna när dom skulle registreras i skk. Så några höll sej utanför därav skillnaden mellan höställd jrt och "högställd jrt" (parson). Men visst är det ju många som jagar aktivt och så med parsons också.

Nilam
0

Okej, då förstår jag.

Mischa
0

Högställa JRT ÄR godkända av SKK, som parson russell terrier, och den lågställda blev det för några år sedan baserat på en australisk standard under namnet "jack russell terrier"

Som sagt så håller sig den ursprungliga rasklubben (för både låg och högställd JRT) utanför SKK för att bevara rasens jaktliga egenskaper, finns även fler rasklubbar för JRT utanför SKK.

JRTC's uppfödare föder upp "riktiga russllar" dvs arbetande jakthundar, som självklart ska ha ett rastypiskt utseende.

Till skillnad från uppfödarna inom SKK som gärna föder upp sällskapshundar med risk för mesig mentalitet.

≧◔◡◔≦