För mig är en blandis lika mycket värd som en vanlig renrasig.
Vad fin fjording du har på din bild förresten. Är det din?
Jag gillar blandisar lika mycket som renrasiga=) själv har jag en blandis, men ska väl så småning om skaffa mig en renras för mitt intresse för utställning har blivit större. ( tror inte min blandras hade kommit långt på en utställning)

Jag har själv blandis och anser att hon är precis lika mkt värd som om hon hade vart renras
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#1 Vad bra :)
Nä det är min medryttarhäst :) Visst e han fin ^^
#2 Jo precis, det är ju det då men annars så
föredrar jag blandisar. Kanske dels för att min hund är det
också då. Welsh Springer Spaniel/Border Collie ^^
Och jag är väldigt lycklig när det gäller en sak om henne :)
Hon är dräktig med en Welsh Springer Spaniel hane, och ingen utav hundarna har vart sjuka heller. En bra blandning?
Jag gillar blandisar. Har aldrig haft någon men skulle absolut kunna tänka mig att ha en. Lika mycket värd som en rashund, helt klart!

#5 Mycket sant :)
gillar också blandraser! =)
Min släkting hade en blandis som det var blue merle collie, schäfer och labbe i. Den hunden var superfin och superhärlig.

#8 Låter som en jättego blandning :)
#7 Jättebra ju :)

Gillar blandraser väldigt mkt! :) Har inget mot dem! ^^ Själv har jag en underbar blandras (Schäfer(Australian Kelpie/Springer Spaniel) som inte hade kunnat bli en bättre första hund! ;)
Nästa hund blir nog en renras eftersom jag vill kunna tävla mer och komma högra upp i de olika grenarna! ;)
En sak man kommer sakna med renras är alla blandrasutställningar! ^^ De skiljer sig verkligen stort mot renrasutställningarna!

Det är helt OK med blandras, men när man har önskemål om hur hunden ska vara, då är det ju bättre välja en rashund som har just de egenskaperna. För man vet inte vilka egenskaper en blandras ärvt av sina förfäder. Jag hade stort sett en sak i huvudet, att hunden inte ska skälla. Och jag har aldrig ångrat mig, varit stressad av hunden eller av något sett var förbannad på honom (mer än då han tuggade sönder mitt bilsäte.) Och jag kan mycket väl kunna tänka mig en blandras också med föräldrar som har samma egenskaper som lugn, självsäker, tyst.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jag har en blandis och har haft renrasiga hundar också. Alla har varit lika bra. Ska man bara ha en sällskapshund så kvittar det om det är ras eller blandras.
Hundar som hundar, tycker jag. Sen väljer man ju renras/blandras eller vilken ras beroende på vad man vill göra med hunden osv.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#10 Så du har vart på blandisutställning? Jag tänkte att jag skulle åka på några i sommar, skiljer det sig jätte mycket från renrasiga? Min hund har underbett och navelbrock kan man ändå ställa ut på blandisutställningar?

#14# Jag var också på blandisutställning för över 14 år sedan. Men har din hund underbett så lär det ju bli nerslag även där.

Jag har knappt varit på renrasiga utställningar så jag kan knappt ngt på deras bedömningar. Men på Naglis bedömning så skrev de iaf att hon hade ett bra bett så då borde de ju titta på det också.
Tycker du kan åka iaf! :) Det är riktigt kul att vara där och träffa så mkt blandrasmännsikor! ^^ Även att få en bedömning på sin blandras! :)
Vi kanske ses! :)
självklart är blandisar lika mycket värda som renrasiga hundar, finns jättemånga fina sådana…..

förresten, varför blandis skulle inte vara lika yhcket värd som renrasig?
Jag har en söt liten blandning mellan shih tzu och coton de tuléar :P världens goaste å gulligaste gumma =D

blandraser är bra och skojigt.
#18: blandisar skulle kunna vara mindre värda eftersom de inte är någon ras, och kan vara med på fina utställningar och sånt. ;) dessutom så finns dom ju bara för att folk är slarviga och oseriösa. (kunde inte låta bli, hoppas inte nån tycker jag driver med folk eller så nu)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Jag tycker nästan lite mer om blandraser än om renraser, kanske för att man inte vet så mycket om hur dom blir och hur dom kommer att se ut… Och för att ingen är den andra lik… Själv har jag en blandis mellan Golden Retriever, Schäfer och Border collie, som heter Mollie, och en oreggad Border collie, Aniu.
"dessutom så finns dom ju bara för att folk är slarviga och oseriösa."
Vem har sagt att alla som håller på med blandrasavel är oseriösa? Även alla renraser, förutom två raser, är blandraser.
Föredrar reggade hundar, alltså renraser, men har blandras själv hemma med så tycker inte de är nått fel på dom, dock föredrar jag renrasiga men mkt pga mitt stora intresse för tävling och utställning.
www.blueberryhedgehogs.com

#23# Det mesta kan du ju tävla med blandraser fr o m 1 jan i år tack vare tävlingslicensen som blandraser måste ha för att få tävla nu.
föredrar blandraser.
Man har kunnat tävla med blandraser förut också, men nu är det bara som så att man får sina resultat offentliggjorda.
Det är fortfarande samma tävlingsgrenar som gäller.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Ursäkta mig, menar såklart "#24" i mitt senaste inlägg.
Men börja grina då!

Det är väl ingen skillnad på vad man får tävla i nu mot hur det har varit förr väl? Blandraser får fortfarande inte tävla bruks t ex?
Ja, vad jag vet så.
Men börja grina då!

#26# Ja, eftersom jag har blandis själv och har tävlat officiellt så vet jag att man fick tävla förut. Men jag skrev så för jag trodde inte att inlägg #24# visste. För hon skrev att hon ville ha renrasig för att hon ville tävla och ställa ut. Tävla har man kunnat hela tiden. Ställa ut kan man ju på blandrasutställningar med eg.
Älskar blandisar! Jag har aldrig kunnat bestämma mig för vilken ras jag ville ha så det har blivit blandisar för hela slanten! =D Är inne på min 5:e blandis nu. Det har varit många olika hundraser i dem: schnauzer, terrier, labbe, golden, schäfer, vorsteh, papillon, Chihuahua, sheltie och västgötaspets. Skulle iof kunna tänka mig en pudel om det skulle vara en rasren men det får tiden utvisa. Nu ska jag njuta av hundarna jag har först! =D

Jag har haft 2 Schäfrar som jag haft problem med genom åren med sjukdomar, men de blandraser jag haft har aldrig varit sjuka, valet för mig blir en blandras nästa gång, vi har även en Lhasa apso tjej som är 1år nu, hon har *peppar* peppar* inte varit något med, men det sägs vara en frisk ras enl min veterinär, hoppas hoppas!

#32# Jag har skrivit det förut här men en del är ju nya här så jag skriver det igen. Jag har ägt 4 blandraser varav 2 nu levande och så har jag ägt 2 rasrena varav en schäfer och en cavalier king charles spaniel. Båda rasrena var mycket sjuka och blandraserna var ovanligt friska.
har hört att blandisarna håller sig friska längre..värkar stämma!

Är inte för blandrasavel, då det många gånger är väldigt ogenomtänkt med vilka raser man blandar. Men en seriös och genomtänkt blandning, där uppfödaren har ett mål med blandningen är ok.
Att renraser också en gång i tiden har varit blandraser är en rätt klen "bortförklaring" då många av de renrasiga har varit rena i otroligt många år.
Så jag föredrar renraser, även om det finns många fina blandraser.

Zebben det må kanske vara en klen bortförklaring, men med seriös avel så kan även dagens blandraser med tiden bli renrasiga
_**/Mvh Anne
Jag har haft både renrasiga o blandras. har inte varit speciellt sjuka nån av dom. har kanske haft tur.
det beror väl kanske på va du har haft för ras, det är ju olika hur många sjukdommar olika raser har (#37)

#36 Då krävs det seriös blandrasavel. Känner Du till någon sådan? *nyfiken*

Min kompis syster ville köpa en hund förut och hon ville ha en blandras. Hon hittade då en tjej/kvinna/dam som födde upp blandraser med inte alls stora blandningar. Hennes parningar var väl genomtänkta och hon avlade på raser som var "lika" till storlek m.m.. och bara de hundarna som var väldigt fina psykiskt.
#38 haft newfoundland, schäfer, newfound/pyrre, har haft ledproblem på äldre dar, men inte en massa annat konstigt. har en alaskan husky 6år+ en sibhusky/sch-malamute 4 år nu. peppar,peppar har inte varit sjuka.

#39 Nej jag känner ingen öht som avlar på blandraser, känner bara folk som råkat ut för tjuvparningar. Men jag tror absolut att det finns de som pysslar med seriös blandrasavel, lika väl som det finns många som pysslar med oseriös avel på renrasiga hundar.
_**/Mvh Anne
…och jag har haft tvärtom. Två sjuka blandraser av tre. Av de tre renrasiga har 2 varit helt friska och en som fått problem vid högre ålder.
Tycker det är så knasigt när folk jämför på det viset. Jag menar om jag jämför min renrasiga spets med t.ex. en renrasig schäfer så finns det inga rassjukdomar/problem för min ras, men flera stycken hos schäfer. Har jag då en blandras med min ras och en till ras eller flera med få eller inga rasbundna problem och jämför den med en renrasig schäfer så är det väl ganska uppenbart att den renrasiga schäfern har större chans att få några problem.
För att man ens ska kunna resonera och jämföra på det viset som folk gör med renras kontra blandras, så lär man ju jämföra blandraserna med SAMMA renraser som de har i sig. Alltså t.ex. en labbe/golden blandis med renrasiga labbar och goldens, osv.
#16 Har du inga bilder som du kan visa från blandrasutställningarna? Vore kul att se! Ja vi kanske ses då, vore ju häfftigt
#30 jag vet att man kan tävla med blandraser, men som andra säger så blir din prestation/resultat offentliggjorda, vilket gör att de inte är samma sak att tävla med en blandras som de är med en renras, inte för mig eftersom att jag vill inte ha mina resultat offentliggjorda.
Tävlar man så intensivt som jag gör och de är det du brinner för så är ju de renraser man kör med om man vill få ut något mer av de än egentligen bara tävla för skojsskull. Jag vill ha bra resultat, jag vill tävla uppe i eliten och ev SM och vill ställa ut för bra resultat som dokumenteras och som inte bara finns där just då.
Men ja har tävlat med blandras också, men för mig är de inte samma sak, men har absolut inget emot dom, annars hade jag ju inte haft en själv.
www.blueberryhedgehogs.com

#45# Vill du inte ha dina resultat offentliga. Varför då tävla officiellt?

Nu hade jag ju blandningar med mycket sjukdomar i sig. 1969 när vi köpte vår första hund var ju Lassie populär. Då var det mycket sönderavlat och så med just collie. Jag hade collie och spets ihopblandad då. Hon var frisk ända fram till 10 års ålder. Då fick hon livmoderinflammation. :) Men levde i 4 år till.
Min andre hund var en cavalier king charles spaniel. Och det vet ju alla vad mycket fel en sådan ras har. Blåsljud på hjärtat bl a. Det hade han plus att han var glutenallergisk och fick operera bort fickor på ändtarmen vid 1½ års ålder. Sjuk hela sitt liv nästan med mycket mediciner.
Min tredje hund var mina nuvarandes hundars mamma. Hon hade 6 sorter i sig. bl a shäfer, labarador, golden retriver, samojed, collie och bordercollie. Dom alla raserna vet man ju har mycket sjukdomar. Ändå var hon frisk tills hon fick elakartad cancer som tog död på henne när hon precis skulle fylla 10 år.
Vi hade då samtidigt schäfern. Hon fick arbmågsfel vid 6 års ålder. Haltade mer och mer tills vi kände oss tvungna att bort henne. Hon fick cancer vid 5 års ålder och vi fick operera bort halva bröstet på henne. Hon var dammallergisk från 1 års ålder till följd att hon fick äta kortison hela livet. Koritson gör ju en hund väldigt dålig också.
Och nu har vi min tredje hunds avkommor hemma. Dom blev 5 år i oktober förra året. Peppar, peppar men dom har bara varit till veterinären när dom fått sprutor och när hannen blev kastrerad. Och deras blandning var då 6 sorter från mamman och storpudel som är pappan. Jag vet inte hur det ligger till med pudlar om dom är mycket sjuka eller så? Men vi kanske bara har haft tur med våra blandraser. Jag vet att många säger här att blandraser inte är friskare än rasrena. Men för mig har det iaf varit så…….

Oj, det blev kanske lite långt detta. Orkar ni läsa? haha
Inget fel på blandraser tycker jag även om jag föredrar renrasiga själv. I min ungdom hade jag ofta hand om en ursnygg trevlig Schäfer/Collie blandning , han var kolsvart med vitt bröst och hette Kej. Han var en mycket lyckad korsning tycker jag.
När det gäller sjukdomar hos blandraser har jag ingen erfarenhet förutom att jag vet att Kej var en frisk och sund hund.
Jag har annars haft Schäfer, Golden, och Cavalierer (två st) och dom har alla varit friska och sunda . Perfekta höfter på både Schäfern och Golden och alla hundarna blev riktigt gamla. Mina nuvarande Wheatenterriers är ännu så länge även dom helt friska, den älsta är snart åtta år. Jag har haft en väldans tur hittils med alla mina hundar, men kanske det också beror på att alla kommit från seriösa uppfödare vilket ju är extra viktigt när man köper hundraser med mycket fel som just Schäfer , Golden och Cavalierer.

#49# Seriös var båda kennlarna när jag köpte renrasiga. Båda finns t o m kvar fast det var så länge sedan nu. Var dina båda cavalierer friska hela livet menar du?
Min mamma hade en cavalier och min kompis med. Det var bara min kompis cavalier som var frisk något så när länge. Lustigt!
#50 Ja, båda var fullt friska hela livet. Dom kom från kennel Nocturne som finns fortfarande. Dom har fött upp rasen i nästan trettio år och dom har alltid varit mycket noga med vad dom avlar på. En kompis till mig hade även hon två hundar därifrån som också var friska och sunda.
Sen när det gäller seriösa uppfödare så kan ju även deras hundar naturligtvis bli sjuka också, men chansen är ju större att få en frisk hund om man köper av en som bara avlar på friska sunda hundar.

#51# Hur vet man om dom säljer friska hundar då? Har en kennel funnits i vi säger 20 - 30 år så borde den väl vara seriös?
Jag skriver inte ut min hunds kennelnamn eftersom jag inte var nöjd med henne. Hon visste ju t o m att hon sålde en sjuk hund till mig men sa inte det. Det är 24 år sedan nu. Och hon finns kvar än.
Inge fel på blandraser. Dem är båda tåligare och lever längre jämfört med en renrasig hund. :)

# 44
Kan lägga in de bästa bilderna i min gamla blogg på min förra hemsida, www.nogg.se/ExaktElin så kan du gå in o kika där om en stund! ^^

#53 Vart finns den statistiken?

#55# Som du vet så finns ingen statistik.
Men jag tycker nog också att dom flesta som skriver har haft friskare blandraser mot renrasiga. Det är ju så överallt när man skriver. Inte bara på detta forum.
Men å ena sidan hur vet du motsatsen?

Jag själv föredrar renraser pga renraser kan få ställas ut på officiella tävlingar, tävla i bruks, få championat.
Sen blandrasaveln.. finns så mkt som jag tycker är soeriöst.. sen finns de ju jätte många oseriösa renrasuppfödare med. Men det är åtminstone samma ras man parar med då..
Själva blandraserna de ju inget fel på ;)

Jag tycker att det är onödigt att korsa massa olika raser till en.
T.ex att fyra raser blir en hund om ni nu fattar vad jag menar. ;)
Men två raser som blandas har jag absolut inget problem md. Har ju själv en så… : P
#54 Det var jätte roligt att se! Gullig hund du har!

vi har en jätte härlig blandis hemma, har aldrig träffat en så social och pålitlig hund!
#55 Säger detsamma ;)

Det är absolut inga fel på blandraser.. jag har 4 st blandningar mellan Schäfer, LH Collie och Belgisk Vallhund och skulle inte byta ut dom mot något annat.. och dom som säger att det bara blir problem med blandraser har fel.. min mamma föder upp och alla 30 valpar vi har haft är det inga problem alls med.. vi har valptäffar 2 gånger om året och har på så sätt kunna se deras utveckling och alla är helt underbara indevider =)

Blandraser är huuuur vackra och coola som helst. :) Bättre än renrasiga, tkr jag. Men jag tkr inte om dom som har grov päls och har svarta 'kladd'prickar runt munnen. Dom ser ut som gatuhundar.. :/
63, är det nått fel på gatuhundar då??, det är väl inget dom har valt själva vad jag vet….
Tycker om både renrasiga och blandisar lika mkt.. :D
förstår inte hur man på något sätt kan värdera det ena eller andra högre.
Att man däremot kan dömma uppfödarnas värderingar är en annan sak.
≧◔◡◔≦
Jag gillar alla hundar MEN skulle ALDRIG köpa blandras. All avel på blandraser sköts av okunniga/profithungriga/oseriösa människor som inte förtjänar mina pengar.
Mina pengar lägger jag hos uppfödare som föder upp friska djur av sunda raser med ett genomtänkt program.

#67 okej.. så du menar då alltså att blandraser är sjuka djur, osunda raser och inte ett genomtänkt program..
Och det där med att "All avel på blandraser sköts av okunniga/profithungriga/oseriösa änniskor" stämmer inte.. en del kan jag hålla med om är så, men det finns sånna inom den renrasiga aveln åxå.. jag kan inte alls påstå att min mamma är okunnig/profithungrig/oseriös!

#67 jag menar, hur jävla kunnig och seriös är en person som avlar på oreg. chihuahua och säljer dom för 20.000 st.. och många av dom som köper dom valparna har dom bara för att ha något att bära på, köp ett godsedjur för faan, dom lider åtminstone inte av det…
#50 Menar du att cavalierer inte skulle kunna vara friska hela livet? Både din mamma o din kompis måste haft otur med sina tror jag… visst finns det problem med den rasen så som med de flesta andra raser men nog 17 kan de oxå hålla sig friska..
min mamma födde upp cavalierer på 80-början på 90-talet o avlivade sin sista från sin egen uppfödning för ett år sedan när han fick ålderskrämpor. då hade han fyllt 15 år o varit frisk hela sitt liv ![]()
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#67 Och du tror då att det inte finns oseriös avel innom reras? :P
67, det där går nog på jämt ut, för det finns många oseriösa uppfödare inom renraser också,blandisaveln har ju gått framåt genom åren, vi lever ju på 2008 talet nu och allt går ju framåt, och man kan stöta på oseriös avel inom alla raser

Blanda det bästa av 2 världar!!
Min Sasha är en blandis och hon har verkligen helt underbara egenskaper!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Men snälla rara… JO, alla som medvetet föder upp blandisar är oseriösa. Jag har hittills inte träffat någon som kommit med ett vettigt argument till sådan avel. Men prova gärna övertyga mig.
#69 Varför du tar upp oreggad avel och tror att jag försvarar den är för mig en gåta. Alla hundar som saknar stamtavla från godkänd klubb = blandisar, svårare än så är det inte.
Med en reggad hund kan jag själv kontrollera en mängd led bak i tiden vad det gäller hälsa, mentalitet (om bruksras) osv. Gör man som köpare sin läxa så köper man av bra uppfödare.

Alla raser är ju eg blandraser från början
_**/Mvh Anne

#75 precis.. ska man ha nåt som verkligen är renrasigt får man ta o köpa sig en varg, o sen att det är olagligt är ju en annan femma.. så "Marylojs" kanske inte ska ha nån hund över huvudtaget eftersom det inte finns några renrasiga.. HA
det enda oseriösa jag kan se oavsett ren-, eller blandrasavel är väl om de gör det enbart för att tjäna pengar… för mig så är tex chihuahua-uppfödning oseriöst (oavsett hur välrennomerade de är)då de tar hutlösa priser bara för att de råkat bli en modefluga bland kändisar. en Chihuahua för 20-25 000 kostar inte mer att föda upp än en schäfer för 11 000…. snarare tvärtom då en schäfer äter mer;p
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#75 hur kan alla raser vara blandraser från början?
en blandras är ju en korsning mellan raser, altså måste det funnits raser innan det fanns blandraser :)
till skillnad mot vad många tror skapades ganska få raser genom en grundare som tog en ras här och en ras där och mixade, dom flesta raser härstammar ju från lokala hundtyper, att man sen gissar vad som kan ha ingått och vem som är släkt med vad är en annan sak.
≧◔◡◔≦

#75 nästan alla raser som finns idag är blandningar..
Som t.ex Leonberger är en blandning mellan S:t Bernhard, Newfoundland och Pyrenéer, det var en tysk snubbe vid namn Heinrich Essig som på runt 1850-talet avlade på dom..
#80 Leonbergern är just en "designerras" med utseendet i fokus när den skapades.
≧◔◡◔≦

#81 jag vet inte riktigt om jag kan hålla med där.. snarare storlek, kraftfullhet samt ett utmärkt spårsinne efter S:t Bernhardshunden och godmodighet, full trohet till sin familj/ägare, rörlighet och simglädje med påfallande uthållighet i vatten från Newfoundlandshunden samt vaksamheten och den goda synen från Pyrenéern.

jaha.. nu blev det dött här..
#82 kan väl fortsätta då..
med utseende räknas väl även storlek och kraftighet?
syftet för rasen var ju baserat på utseende, den skapades ju inte för att spåra, inte för att simma….
varför skulle en pyrre ha bättre syn än andra?
≧◔◡◔≦

#84 jaja men vad spelar d för roll, det är ju fortfarande en blandning..
ingen aning..
en ren pyrre har en otroligt skarp syn, och det beror på att dom har avlat fram dom så, eftersom dom är vakthundar, jag vet för jag har själv ägt en;-)

Inget fel på blandraser
Har en här hemma och han är bäst skulle ha en till om jag bara hittar en som jag vill ha.
#87 och vakten har med ögonfunktionen att göra? ;)
≧◔◡◔≦
#84 om det fortfarande är en blandning så existerar ju inga homogena raser överhuvudtaget eller?
≧◔◡◔≦

#3 håller me ;)
90, ja tro det eller ej,men dom är framavlade att vakta stora områden och stora hjordar, och dom har en kniv skarp syn, och då är det ju inte så svårt att förstå att det har med vakten att göra, tänk till så är det rätt logiskt, precis som blodhunden har ett mera utpräglat luktsinne än andra raser, så har pyrren synen;-)
#92, vad har då inte vinthundarna i jämförelse?
pyrren jobbar ju (som alla berg och boskapshundar/vakthundar) med alla möjliga sinnen en hund kan ha, däribland även nos, hörsel etc.
≧◔◡◔≦

#64, nej, jag har inget emot gatuhundar men många gatuhundar ser inte precis friska ut och det är det jag menar..
93, hur menar du?, jag är inte så insatt i den rasen alls, pyrren har jag ju ägt själv;-)

#95 pratar du med dig själv nu? ;)
_**/Mvh Anne
96,hahaha tack anne för den;-)……nu är det ändrat:-)

lika mkt värd som en renrasig!!konstigt uttalande,för det är väl självklart.
Blandraser är i regel friskare hundar oxå.
98, vem svarade du nu?
#99, h*n svarade väl på va #0 hade skrivit? xD
100, det är just det jag undrar,för jag tycker inte frågan stämmer in på nollan…..det är alltid bra att skriva siffran eller namnet på inlägget, så folk i så fall kan kommentera det, om det är riktat till ett vist inlägg ;-)
#101, det stämmde visst in på frågan " va tycker ni om blandraser" då svarade h*n " lika mkt värd som en renrasig!!konstigt uttalande,för det är väl självklart. Blandraser är i regel friskare hundar oxå." ;D
102, men malin nu var det egentligen inte dig jag frågade från början,och jag uppfattar det på mitt sätt och du på ditt, så tyst med dig nu din näsvisa lilla gumma;-)
#103! ;) Nej, det vet jag väl!! ….*väntar på svar från Danino* :D nu ska vi väl se vem som har rätt Lena!!! :D
104, vem som har rätt??, jag är inte ute efter att kampa om det utan från början var det en vänlig fråga till danino, så nu tycker jag att vi lägger ner detta du och jag.
okej… *fundersam* …. fast …det var ändå inte det jag menade…
#95 Dom flesta vinthundar är ju framavlade för hetsjakt med just synen som främsta verktyg och har därför stora välutvecklade ögon, lite mer så menade jag.
Fast nu är vi rejält off topic ;)
≧◔◡◔≦
107,jag misstänkte att det var så, tack för svaret