Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3960 ggr
Ascot
0

Ryckdämpande koppel

Finns någon som har erfarenhet av dessa koppel.

Sara87
0

Aldrig hört talas om ens. Va är det för nåt? Alltså jag förstår ju att dom är lite som stötdämpare, men material å sånt? :P

Maddepadde
0

Min kompis hade ett på sin hund, en stor schäferhane. Inge vidare bra koppel. Ingen större skillnad.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Mi-ck-an
0

Vi har ett, vad ska man säga "ryckdämpande" koppel. Eller ja, det är egentligen till för när man är ute och springer med hunden. Kopplet är som en snodd typ… när hunden drar för hårt så dras hunden bakåt i stället. Jaa, som en snodd. Ganska så bra.. men jag vet inte om kopplet är bra när man går…. lite kanske det hjälper.

Sara87
0

#3 Okeej, mkt bra förklaring, nu fattar jag :)

mumsan
0

Såg en sådan hos veterinären men köpte ett sele istället och nu går min unghund jättefint. Ryckdämpande kopplet kan vara känsligt sa de hos veterinären, bakom frambenen kan det bildas skavsår?

Karmatarerskanise
0

Vi hade ett koppel som var som ett gummiband. Det var bra så länge det höll, och det var inte så länge ;) Inte bra heller om man behövde dra in Hades snabbt hehe :)

Zebben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Ryckdämande koppel kan aldrig ge skavsår. Däremot antidragsele som Du nog tänker på.

Fungerar så att det skonar nacke och rygg på hunden om den gör ett plötsligt ryck. Dämpar då även belastningen som blir i ägarens arm och axel.

Tazzar
0

Har funderat länge på att köpa ett sådant, vet inte hur det känns när hunden gör ett ryck, men det ska tydligen vara ett bra hjälpmedel för hundar som drar i kopplet, utan att använda bestraffning. Hunden blir trött av mjölksyran som bildas när han/hon drar i kopplet och kopplet drar emot. Dessutom som sagt att det är skonsamt mot hundens hals.

Ascot
0

Jag har inte fått mitt än. Har beställt i en affär. De kommer från baggen.se, och är lite elastiska. Ser annars ut som vanliga koppel.

Zebben
0

#8 Är inte så förtjust i kopplet till hundar som drar. Det är en bra grej till hundar som är livliga och hoppar och far lite grann, då plötsliga ryck kan ske. Men inte till en som går och segdrar. Vad Du menar med att hunden blir trött av mjölksyran förstår jag inte. Det blir ju lika mkt drag i ägarens arm som i hundens hals, så då skulle ju även ägaren få mjölksyra. Och för att hunden ska få mjölksyra så krävs det en hel del dragande, samtidigt som hunden bygger upp fel muskler i hals och nacke.

Det är dessutom svårt att ha antidragträning med ett elastikst koppel då det måste vara en grym timing för att hunden ska förstå och med elastikt koppel är det svårt att avgöra hur mkt tryck som är för mkt. Ett vanligt koppel känner man ju snabbt när det sträcks.

Och om hunden går och drar och blir trött, så lär den ju dra ännu mer för att komma därifrån. I alla fall många hundar. Några sackar nog.

Tezza
0

Jag tror det var i Hundsport som det var en undersökning bland bästa kopplen och då vann Vibri med sitt antidragkoppel.

http://www.vibri.com/

De har görhäfftiga halsband oxå;)

Tezza
0

Så här står det på deras hemsida:

ViBris halsband och koppel = Bäst i test!!
Vi vet ju redan att våra halsband och elastiska koppel är bäst, men det känns alltid kul att få det bekräftat…

Marknadsundersökning i tidningen Hundsport " Bäst i test"! Nr 4/2004

Karmatarerskanise
0

Tazzar; hunden får inte mjölksyra? :)

Tazzar
0

#13 "……. Låt hunden dra tills den får "mjölksyra" i benen och inte orkar dra mer. ……"

http://www.vibri.com/sida7/visa-artikel.asp

Mischa
0

elastiska koppel?

låter livsfarligt….

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
0

#14 Haha, kan inte låta bli att skratta ;) har då aldrig sett en hund dra sådär som på den bilden ;) Och nog tusan hade jag blivit trött före min hund. Tror inte på att kopplet skulel få hundne att sluta dra.

Tazzar
0

#16 Fast människan står stilla, medans hunden försöker komma åt andra hållet. Hade människan som håller i kopplet dragit åt det andra hållet så skulle h*n nog bli tröttare före.

Karmatarerskanise
0

#17 Jag tror människan blir tröttare före hunden, jag vet att jag hade blivit det.

Men som sagt, när tusan drar en hund på det viset?`Har aldrig sett det och lär aldrig se det heller känns det som :)
Och OM en hund drar så, varför skulle den sluta för att den får mjölksyra? Då tröttar man ut hunden för stunden ja, sedan kommer den dra igen. eller så drar den bara värre för att komma bort från kopplet. Verkar vara jättedålig ide.

LillMalin
0

Rico hade ett liknande koppel när vi fick han och det var ju nästabn hemskt att annvända ;) var jätte svårt att gå promenader med han, s jag gick och köpte ett nytt koppel till han :P

Tazzar
0

#18 Då vet jag vad du tror på.

Tezza
0

Jag vet att Vibris koppel är jättepopulära och konstigt om de inte funkar när de blir bäst i test…..

Själv har jag dock inte testat det och inte heller har jag en hund som drar. Skulle aldrig tillåta att mina hundar drar omkring på mig….

Karmatarerskanise
0

Vår hund drar. Och inte hjälpte ett sådant koppel. Han drar ju inte som hunden på bilden gör, utan stannar man stannar han, han drar inte som en galning om jag står still. Dräför fungerar inte det kopplet för oss.

Och någon får gärna förklara varför hunden skulle sluta dra med det kopplet. Varför den skulle sluta dra för att den får mjölksyra?

Tezza
0

#22 Jag tror grejjen med kopplet är att hunden och matte/husse inte ska få skador av att hunden drar. Det är ett skonsamt koppel för alla……

lena1
0

23, Det mest skonsamma är att jobba med hunden från början på rätt sätt, så slipper man sånt alls;-)

Ascot
0

Jag skall inte använda det för att han drar utan för att han är ibland väldigt livlig och rycker o hoppar o studsar runt. Det är väldigt jobbigt för mej.

Tezza
0

#24 Självklart men här svarade jag vad syftet med kopplet är….

Själv har jag inga problem med dragande hundar:)

lena1
0

26 förstod det;-)

25, jag förstår vad du menar, men det kan man få bort utan ett sånt koppel himla snabbt, om man bara ger sig attan på det;-), inget illa menat men det är fakta:-)

danino
0

dom kopplen är bra!

smurfan-13
0

Inte orkat läsa alla inlägg, men kan ju iaf skriva det jag vill ha sagt ;)

Jag har inte testat Vibris koppel, men tror nog att de kan vara bra. Koppel som hindrar en från att snabbt hala in sin hund uppmuntrar till en bättre kommunikation m den och inte så mkt koppelstyrande ;)

Mina hundar kan rycka ganska så kraftigt ibland och till dem har jag ryckdämpare. Den ena har från z-produkter (?) och den har hållt bra nu i några år. Dock vet jag inte hur stor skillnad den gör om man har en stor hund (min väger 16 kg)

Den andra hunden har fått en budgetvariant ;) Köpte helt enkelt resågrejer på hööks som man ska ha mellan hästens bett och tygel. Tror de hette mjuk hand eller nåt sånt. Fick 2 st för 80:- tror jag. Visst kanske de inte håller lika länge, men de har iaf hållt i 3 månader nu och det är inte så att jag funderar på att byta ut dem. 

För min del har det blivit en enorm skillnad sen jag började använda det på mina hundar. Min rygg, axlar och armar mår mycket bättre, då rycken dämpas. Hundarna går alltid i selar, men tycker nog attd et är skönt med ryckdämparna med

LillMalin
0

HAHAHA! . att kopplet inte ska vara skadligt för matte/husse! ;) om hunden ska " studsa" tillbaks, så är det nog mer jag som " studsar" fram istället ^^