Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 814 ggr
Naaathaaa
0

Hund..

Är ny på denna ifokus-"avdelning" och har en del frågor såå…  
Familjen ska nu skaffa hund, har haft hund tidigare men avlivade den för 5 år sedan nu.

Har funderat på någon liten ras, lugn och sådär Gärna lite mer päls vilket kräver mer pälsvård givetvis.

Vi har kollat runt lite och har hittat några olika raser. 
Sofie fastnade för en Tibetansk Spaniel eller Papillon

Och min fråga är då, vad för ras tror ni att ni hade rekomenderat? Någnon som har erfarenhet av de här två hundraserna? Jag vill veta så mkt som möjligt =)

Tack på förhand. MVH Nathalie

[Malin3033]
0

är hunden tänkt som sällskapshund? vad vill ni att hunden ska ha för "instinkter" (vall, jakt, vakt, m.fl)?

Den första hunden jag tänkte på när jag läste var ju Shetland Sheepdog, men ser att du har hittat 2 favoritraser men tipsar dig absolut att läsa lite om sheltien också! gå gärna in på www.sheltie.ifokus.se där det finns en hel drös med sheltieägare, bl.a mig. x)

ang. de två raser du nämnt kan jag inte säga så mycket mer än vad faktasidorna säger eftersom jag inte äger någon av raserna själv. men har träffat båda raserna då bekanta har dem och visst är det trevliga raser, dock inte min typ av hund. x)

utveckla gärna vad du menar med "lugn och sådär"…

Naaathaaa
0

Tack för tipset! Ska genast läsa där.

Ja, jag vet int eså mycket ännu men hunden är tänkt som sällskapshund och även agility.

LillMalin
0

då håller jag med Malin, en Sheltie (shetland sheepdog) skulle nog passat bra!

Hundar_e_mitt_liv
0

#3 håller med dig fullständigt'^!

neeonbubbla
0

några tips: Coton de tuléar, Shih tzu, Lhasa apso..

Jag har en blanding mellan Coton de tuléar och shih tzu.. Det är en lättlärd och snäll hund. kräver också lite extra borstning.. :)

[Malin3033]
0

En Lagotto kanske? Cavalier King Charles Spaniel? Eller som jag sa tidigare.. Shetland sheepdog. ;)