Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5036 ggr
lisette
0

liggsår

sår är ju verkligen fel ord, men jag kunde inte komma på ngt annat uttryck.

wesley har ligg"sår" på armbågarna, håret har lixom försvunnit där och det är hård hud. hans ägare hade filtar på många ställen för att han skulle slippa slita mer på det…

men vad kan man göra för att få bort detta?

Zebben
0

Går inte att göra så mycket åt. Stora hundar har lätt för att få förhårdnader och sår på armbågarna. Speciellt när de ligger på hårt underlag tex golvet,marken. Man kan försöka få dem att ligga mjukt.

Min ena schäfer får sår på armbågarna, men hon vägrar ligga mjuk, struntar i alla bäddar utan ligger hellre på hårda golvet. Jag ska köpa en kylmatta till henne och lägga i biabädden. Tror hon kommer att ligga där mer, då det inte är så varmt.

Den andra tiken ligger gärna mjukt så hon får inga sår/förhårdnader.

lisette
1

men min tik är ju större än honom och har inget sånt alls. och hon ligger bara på golvet…

tack för ditt svar!

Zebben
0

Beror nog på lite hur de ligger också. Min tik som får sår ligger även gärna tungt på just armbågarna, medan tiken som visserligen helst ligger mjuk inte ligger på armbågarna när hon sover.

bejtedejte
0

Min OES har haft liggsår på armbågarna större delen av sitt liv. Jag tror att det kan bero på att han dels alltid ligger direkt på golvet för at det blir för varmt för honom i en bädd och dels för att han liksom dunsar ner på armbågarna när han lägger sig.

Finns inte mycket att göra åt det och vad jag har fått höra så har de inte ont av det, huden blir tjockare för att klara av nötningarna. Fick en gång någon salva av veterinären för jag tyckte att pälsen på armbågarna blev så ful (den är rödbrun) men den hjälpte inte, så mjukt underlag är nog det som gäller.

Funderar också på en kylmatta att ha på madrassen som han ibland ligger en stund på. Någon som provat och vet om de är bra?