Valpplanering
Om ca 1-1½ år har jag planerat att para min tik. har dock lite undringar om hela proceduren.
hur mycket behövs som "stratkapital"?
kostnad veterinär för tik, för valparna, mat osv?
Tänkte spara ihop en lagom summa tills det är dags, men vet inte hur mycket valpar kostar.
Kan tilläggas att det är en cocker spaniel, vet inte om det kostar mer/mindre beroende på hundstorlek.
Du måste ögonlysa (kan kosta mellan 280-600:-) din cocker inom ett år innan parningen och jag tror att cockrar måste HD-röntgas (800-1000:-, vet en som t.o.m. fick betala 2000:-) också. Tiken ska avmaskas i början av löpet (ca. 80:-)
Sen så brukar hanhundsägaren ta en språngavgift (våran gick på 800:-)
Sen kostar juh resan till hanhunden, om ni nu inte har en i närheten förstås. =)
Det kostar ungefär 580:-/valp att ögonlysa, chippa och vet.kolla valparna.
Sen om du ska ha valplåda så tillkommer ju den kostnaden. En ny valplåda (om man inte gör den själv) kan kosta typ 2000:-. Men man behöver juh inte ha en sån om man inte vill.
Ventapad skulle jag rekommendera till valplådan. Kostar typ 250-300:-/150x100cm. Men det är juh också nåt man inte måste ha.
Valpfoder åt valparna beror ju på vilket märka du har bestämt att dom ska äta+hur stor kullen är.
Om din hund är meriterad så blir registreringen hos skk billigare. Jag kommer dock inte ihåg vad det kostar att registrera valparna hos skk. =P
Jag har säkert glömt nåt men då är det bara att fråga. =)
Lycka till med planerna, även om det nu är ett tag kvar.