Hundar iFokus

Hundar

Etikettpresentationer
Läst 4802 ggr
Illris/Gismo
0

------------------------

Polyanna
0

Fin hund och vá bra att hon inte vill dra för det skulle väl bli i kopplet i så fall, eller? Draghundars enda möjlighet till rörelse brukar ju vara framför pulkan så det är väl det och pisken som gör susen s.a.s. INGEN hund eller annat djur GILLAR att släpa något efter sig. Det är springa de vill.

Jag tycker rasen är härligt varglik och skulle gärna ha en men blir de inte väldigt varma inomhus och så jaktinstinkten. Kan du ha henne lös överhuvudtaget?

Illris/Gismo
0

lös ! det gick aldrig att lära henne att vara det som valp. men jag har henne i 15 meters koppel istället.

javisst är dom fina,helt underbara hundar. dom funkar att ha i lägenhet för det har jag min. & hon kan när som helst gå ut på min stora balkong om skänner för det.

Vattnadal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1, Om du tror att det inte finns hundar som vill dra, har du inte sett polarhundar som spänns för sin släde. De drar inte för att de måste, utan för att de älskar det. En draghund som inte gillar att dra kan inte ingå i ett spann.

Många större kennlar som inte diirekt går ut och går med sina hundar motionerar dem flörvisso bara genom drag, släde vintertid och cykel eller 4-hjuling när det är barmark. Dock har nästan alla stora rastgårdar där de släpper lös hundarna dagligen, för bus, tokspring och umgänge. 

Vi har 1 rasren sibbe, Piro, Indian Tribe Huskys Piro, 10 mån. Redan när han spändes för släden första gången när han var 7 mån visste han vad han var född till. Han älskade det från första sekunden. Att han sedan fick 1:a med HP på sin första utställning 9 mån gammal gjorde inte mig ledsen heller. Hoppas på fortsatta framgånger i Högbo!

Övriga draghundar i familjen är alaskan huskys, så de räknas inte i den här tråden.;) De får springa och busa förutom koppelpromenader, så det är inte alls så att draget är den enda motion de får.

En siberian husky är gjord för att dra lättare lass långa sträckor, och mår allra bäst när den får göra det den är gjord för. Alla är inte rätt avlade, vissa mer till utställning, men jag skulle tro att ca 95% eller mer av rasen älskar att dra. Att jobba hårt, med fysisk ansträngning är nog ett måste för en normal sibbe. 3-4 dagar i veckan vill de få trötta ut sig fysiskt, för att må toppen.

De är vidare utpräglade fockdjur, i mycket större grad än "vanliga sällskapsraser" och gillar inte att vara ensamma. Sällskap av en annan hund eller människa är nästan nödvändigt.

Här hemma är huskyna i hundgården dagtid, och inne med oss efter jobbet. Även helger får de ett par timmar därute, så att de får busa och bara vara ute. Sover gör de i sovrummet med oss, även om de tycker att det är oliiiidligt varmt för tillfället.

Cora och Piro är förstås lyckliga just nu, för de är ute och går en långkörare och tältar med husse idag och imorrn. 

Bifogar foto på grabbarna som brottas. Här är Piro en aning mindre än han är nu!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mangafreak
0

#1 Pisken? Personligen så har jag aldrig sett någon draghundsförare, varken under tävling eller träning, i Sverige överhuvudtaget ha en piska med sig!

Draghundar är framavlade för att dra, precis som andra raser är framavlade för till exempel vallning. Naturligtvis finns det draghundar som inte lämpar sig för att dra, men det är inte så många av dem.

/Carola

Mangafreak
0

#1 Apropå det där med att dra i koppel… visserligen så var det inte en rasren siberian jag hade, men det var en draghund. Och han hade från det att han var valp, fått lära sig att inte dra i koppel, vilket han heller inte gjorde. Däremot så älskade han att dra framför släden och var enligt dem som körde honom en bra hund framför släden.

------

Redigerade inlägget, glömde bort att rikta inlägget till den jag pratade med. Förlåt.

Illris/Gismo
0

syftet med denna tråd var att få kontakt med rasrena s.husky ägare inte blandras huskys.

själv tycker jag att om inte min egen s.husky inte vill dra så tvingar jag inte henne till det heller dessutom tvingar jag henne inte till något som hon inte vill. jag skulle aldrig piska min hund inget djur ska utsättas för sån skit som att tex bli piskad då kan du vara säker på att ditt djur slutar att tycka om dig. det skulle jag göra om jag vore hund som blir piskad. man utsätter inte något djur för smärta för att det ska lyda.

min s.husky tränas med annat istället för drag som hon hatar. & det funkar lika bra.

ang. detta med att dra i koppel. min s.husky drar aldrig i kopplet eftersom jag lärde henne det som liten. har aldrig gått valpkurs alls med henne men gått bra med henne ändå som valp då hon var lättlärd.

AmmiG
0

Illris/Gismo:

Vem är kommentaren #6 riktad till? Kan vara bra att skriva ut så inte fel person känner sig påhoppad och ovälkommen. Det är ju fler som har alaskan husky och även dom som inte har s.husky överhuvudtaget, som skrivit i tråden, utan att du reagerat på det tidigare.

Mvh Ammi

Illris/Gismo
0

ursäkta mig ammi g det var delvis riktad till #1 .

det var först & främst rasrena s.husky ägare som jag ville komma i kontakt med inte de med blandraser. jag skrev ju från början i min rubrik: jag har en rasren s.husky någon mer här som också har den ? så jag fick ändå ändra texten till: tråd för er med rasrena s.huskys men det finns antagligen ingen som har nån som inte är rasren utan bara blandrahund. jag menar inget illa nu med det som jag skrivit men jaag sökte faktiskt rasrena huskys.

detta med pisa sin hund till lydnad var riktad till #1.

AmmiG
0

Illris/Gismo:

Visst ursäktar jag dig, men det är nog inte mig, du i första hand ska be om ursäkt, utan de övriga som skrivit i din tråd.

Som du mycket riktigt påpekar i #8, så verkar det inte finnas så många med rasrena husky härinne och jag tror man ska vara glad om någon skriver i ens tråd….Tänk vad tomt det hade varit här annars.

Mvh Ammi

Vattnadal
0

Som jag skrev, så har vi en rasren sibbe, och vartefter alaskan huskyna faller ur av ålder, kommer det att fyllas på med rasrena sibbar, till vi såsmåningom har ett 6-spann med sibbar.

Vi har nyligen registrerat kennelnamn, och Piro är förhoppningsvis en blivande avelshane. fast då måste han dels visa framfötterna i drag ordentligt, samt gärna gå hyfsat i utställningsringarna.

När vår gammeltik på 11 år går bort ska det flytta hit en tikvalp, som även hon ska få visa om hon duger till avel. Dragbiten är viktigast för oss, men rastypisk utseendemässigt måste hon oxå vara. Samt givetvis frisk och trevlig, men det kommer ju alltid först, så det borde man inte behöva nämna ens…

Bifogar ett foto på Piro, när han somnar till under ett myspass.

MVH Elin

Vattnadal
0

Tycker för övrigt att det där med stamtavlenamn är spännande, så leta gärna reda på det!

Väger hon verkligen 40 Kg? Hon ser inte tjock ut, och det är väl sällan en rasren sibbe väger mer än 30 Kg, inte tikar i alla fall…

Ska mäta Piros mankhöjd så gott det går, och kolla vad han vägde sist. Han är i och fötr sig bara 10 mån, men inte helt liten, då han kommer från medel/långdistanslinjer.

MVH Elin

Illris/Gismo
0

jag har tagit reda på av en som hade s.husky kennel en gång i tiden att min husky tik är en långdistansare.

visst är det spännande med stamtavlor man kan ju forska i dom hur långt som helst vad det gäller hundens släkt. kul !

min husky har helamerikanska linjer från usa. hennes föräldrar är importerade från usa till sverige när de var yngre. de ställdes ut både i usa & sverige. & blev champions liksom de flesta i stamtavlan.jag har ställt ut min husky några gånger med fina resultat trots hennes 71 cm i mank. i sverige är det annars fel mått enligt domarna. men hon fick BIR med HP,BÄSTA TIK,BIG 2. på sin första utställning. utställning är kul tycker jag fast jag har den största vanan med schäfer. ställde ut mina schäfrar som jag hade för ett tag sedan som inte lever längre. & även min pyreneerhund somgick bort förra året.

när jag inte ställer ut henne så kör vi skydds & bevakning,sök & spår som hon tycker är skoj. hon är jätte duktig på detta. visst kan man ha husky till detta ,hade även en schäfer som jagade älg som älskade det. han var med jägarna när de jagade. då han hade sin förra ägare som jagde .

sarmik
0

Hej Hej!

Tänkte skriva lite om det som först efterfrågades i denna tråd =)

Jag är ny här men har kennel med uppfödning av Siberian Husky (rasrena med stamtavla) Har för tillfället 12 vuxna siberian och 5 valpar

Älskar verkligen rasen och få ställa sig på släden på vintern och bara se hur hundarna älskar jobbet framför släden åhh vilket samarbete mellan mig och hundarna =)

Så till #1 hundarna vill verkligen dra, om du inte tror mig får du gärna komma hit och se.
Sen finns det absolut individer aom inte vill dra o alla jag känner inom draghundsporten väljer då att omplassera denna hund till ett bra hem där den får slippa dra.

För de som är intresserade av mina hundar kan ni se allihop på www.wildtribes.se

Hälsningar draghundstokiga Camilla

ThereseW
0

#12 Oj, det var en stor tjej. Väldigt vacker :) Men är det inte diskvalificerande med en sån stor tik..?

Illris/Gismo
0

teres w : jo, men domarna som dömt henne gillade henne så tydligen brydde de sig ej om hennes 71 cm.

hon väger nu lite över 40kg men ändå så ser hon ej tjock ut.

visst tror jag att s.huskys vill dra men min egen vill inte det. & det kan jag inte göra något åt. för jag tänker inte tvinga henne .