patella luxation.
Min vovve har 3 års doldafel försäkring i folksam, jag tror hon har fått patella luxation.. täcker doldafel försäkringen det, eller är det den vanliga försäkringen som gör det? om det är doldafel försäkringen som täcker operationen och röntgen, är det någon självrisk som ska betalas då?

Har för mej att det kan variera väldigt mkt mellan de olika försäkringsbolagen vad de täcker och även från ras till ras… Skulle rekomendera att du ringer och kollar med ditt försäkringsbolag vad som gäller.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 tack !

Våran förra hund hade det, och hon var endast 7mån när det fastställdes, plus att hon hade Hd grad C och D ='/ Vi beslutade att avliva henne, för det skulle inte bli ett roligt liv för en sådan hund…
Det skulle bli operation varannan månad har jag för mig (om inte oftare) tills hon blev två år för den slutliga operationen. Höfterna skulle inte kunna fixas sa dom.. =/
Så därför vet jag inget om kostaderna för operation. Men tänk på hur hunden kommer få det i framtiden, med alla operationer.
Men gör som Anne_N sa om du fortfarande vill operera i så fall, att ringa och kolla med försäkringsbolaget, då vet man säkert! =)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Min förra hund fick patella luxation. Vi valde att operera bägge knäna och kostnaden gick då inte på dolda fel-försäkringen (däremot på vanliga försäkringen där vi fick betala självrisk + en viss procent av operationskostnaderna).
Sen att båda knäna blev värre efter operationerna och att vi tyvärr fick bestämma oss för att ta bort honom, är en annan historia. 
Mitt tips är att om ni ska operera så kolla upp så att ni verkligen får en bra veterinär som är duktig på just detta, har efteråt förstått att veterinären som opererade min hund inte riktigt visste vad han gjorde. Blev rekommenderad (tyvärr för sent) att gå till Håkan Kasström, så det är ett bra tips om du bor i närheten av Sthlm. Lycka till!
Tack alla ni så jätte mycket. Ska börja med att ringa uppfödaren och höra om det är fler syskon i kullen som "hoppar runt på 3 ben" sen ska jag ringa en veterinär.. jag är ju inte helt säker på att det kan vara patella. men jag hör av mig så ni får veta hur det går. =)
Min chihuahua/papillon är opererad för detta (vid 5 års ålder, nu 7 år) och hans knä blev helt bra! Han var även lite sned i sina bakben, värst i det som blev opererat, och även det fixade vetten till under narkosen. Kanske är en viss skillnad eftersom min hund är liten och lätt men han är helt bra och t o m bättre än förut!! 
Himla ska till doktorn på tisdag den 19 februari. så får vi se vad som är fel på benet. Hoppas att det kommer att gå bra, har blivit lite orolig nu när jag läst att hundar har vart tvugna att avlivas :(
håller tummarna för dig Moa!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
tack nian och tian =)
Nu har Himla och jag precis kommit hem ifrån veterinären. Himla spände sig så mycket när veterinären skulle känna på benen så hon fick en sova spruta, tog ett tag innan den lilla kämpen lugnage ner sig (även om hon fick en stor dos) veterinären kände inget fel, men jag tyckte att det kändes bäst att röntga henne ändå så man var säker på att inget var fel med henne. efter röntgen klippte de hennes klor och kollade i hennes hals och såg att hon hade fått halsfluss så jag fick ett recept på antibiotika som jag ska behandla henne med i 10 dagar. Men inget fel på benet var det… bara en fix-idê som hon har fått.. Bushunden ruinerar matte på 1730 kronor för lite halsfluss hihi. Men vad glad jag blev att knäna-höfterna-ländryggen var bra på henne =)
#12 skönt att det gick bra!
Men måste bara fråga, vad är patella luxation?

Skönt att det var bra med hunden! Bra att ni röntgade henne endå.. för man kanske inte känner något fast det är ngt. =)
#13 Patella (knäleden) luxation är när knäskålen hoppar ur led. Den kan hoppa ur led olika mycket. Och det finns olika grader för Patella Luxation just därför.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#14 - min ena hund hoppar ibland på tre ben, endast när han är lös. Han är nu 7år och tror det börja kring 5års åldern. Kan det vara patella luxation?
#15 är det en stor eller liten hund? veterinären sa till mig att små hundar järna hoppar på 3 ben även om det inte är något fel på dem.. Verkar han ha ont? Kolla upp han om du är orolig att det kan vara något fel =) "en gång för mycket är bättre än ingen alls"