Flyga med hund
Jag har frågat på Sheltie iFokus, men jag tänkte att jag skulle fråga här också.
Är det någon som har flygit med sin hund nån gång?
Jag är lite orolig över hur min ska reagera. Hon har aldrig flygit förr. Vi ska få låna en bur (hon är juh för stor för att få sitta inne med mig) och jag har frågat på flygplatsen om hur miljön där hon ska sitta är och dom säger att det låter mer där än där passagerarna sitter (och i planen som går mellan gällivare- kramfors- stockholm så låter det juh öronbedövande enligt mig) och då blir jag lite orolig att hon ska bli stressad och kanske till och med sluta löpa som en del tikar gör (vi ska till stockholm för parning).
Vad tror ni? Har ni nån erfarenhet av det?
(Hon är en 2,5-årig sheltietik)
Jag hade aldrig flygit med min hund i "bagaget". Usch och fy!
Det är därför jag är orolig. Men det tar juh 18 timmar med tåg.. Och dom är väldigt dåliga på att stanna så pass länge så att man hinner rasta hunden utan att tåget susar iväg från en. =P Sen så är dom lika dåliga på att nämna att dom stannar en lite längre stund, trots att man har bett dom meddela det. Och hon måste juh rastas mer när hon löper..
det är ju så svårt att säga det där,du känner ju din hund bäst själv…….finns ju många hundar som klarar av det,men jag vet också att en del ger dem lugnande inför flygresan….men min son som flyger mellan sverige och norge har berättat att vissa ggr får dom ha hundar även passagerarna i bur….men då står dom liksom undanställda….undrar om det varierar mellan flygbolagen det där?.
#2 Ja, jag vet att det är problem. Men att flyga hade inte varit ett alternativ, antagligen inte tåg heller så jag hade stannat hemma eller fixat så att någon körde.
Kan ju bara tänka mig rädslan hos de djur som får åka i "bagaget". Och så kan man inte trösta sitt djur eller vara hos det. Utan man är inlåst i flyget och får sitta och tänka på sitt stackars djur :(
#3 Hur menar du med passagerarna i bur?
Nu när jag ringde så sa hon också att det bullrar väldigt mycket och att jag kan juh ringa till veterinär och fråga om jag kan flyga med henne eller inte.. Jag tror inte att jag vågar ge henne lugnande eftersom att hon ska paras i stockholm..
Putt Putt
tindra jag menar att hundarna har fått sitta i bur där passagerarna sitter…men burarana har ju då stått i skymundan om du förstår hur jag menar….
#7 Det är väl dock på större plan? Eller får dom plats med stora burar för stora hundar?
vad sonen har sett så har det varit små hundar men tindra har ju en sheltie,och det är ju ingen stor ras???
Jag syftar inte just på tindra, utan i allmänhet :)
Och tillräkligt små hundar, om det är under 10kg, får man ju ha i en väska vid sig. Synd hades väger liiite mer än de haha
På dessa plan som går mellan gve - kramfors - sthlm får man tydligen inte ha hundar som väger mer än 5 kilo bland passagerarna. Tindra är juh en alldeles för stor sheltie och väger då också mer än en vanlig sheltie, hon väger 12kg… =(

när jag läste rubriken, trodde jag att du hade en flygande hund! :O ;)
Hera min son kommer hem i jul och då ska jag höra ordentligt vad han menar med att hundar får åka hos passagerarna osv om de är stora eller om det är så att bara de minsta hundarna får det
#13 Ok :)

Flyga med hund??
Fungerar oftast bättre än man kan tänka sig och tro. Jag flyger hundar mellan Ungern och sverige och restiden är cirka 2 h i planet.
När jag möter hundarna efter flygningen när de är i sina burar anser jag att ingen av dem är stressad efter resan utan dom är bara glada att få träffa mej igen. Så flyga med hund i bagagrummet ska inte vara någon fara för din hund, de skulle inte placera hunden där om de ansåg att det inte var bra för hunden. Man kan även ge lugnande till hunden innan man flyger och har man en osäker hund ska man nog göra det
Lycka till
Hunden får sitta i ägarens knä (i buren då) om inte buren och hunden överstiger 8 kg.
Jag har nu varit i stockholm och parat min hund. Jag bestämde mig för att åka tåg för att det skulle vara skonsammare för henne. Det gick jättebra, lite trångt och jävligt bara. Hade sån tur att nästan alla hundar som åkte samtidigt som jag var löptikar dom också. =) Hon är iallafall dräktig just nu och om 9 dygn väntar vi oss att det ska komma smått.
vad skoj….lycka till vidare, föressten hur mycket får man betala extra för hunden på tåget?
#17 väntar spänt med uppdateringar och bilder! en bild på en högdråktig Tindra skulle ju inte vára fel. ;) Skapa en tråd på en gång om hela kalaset, vill ha uppdateringar varje dag efter födseln! :)
#18 Tack! =) Det kostade inget extra, men man kan juh boka en sittplats åt hunden och då får man betala barnbiljettspris för det. Men det fick jag veta när jag satt på tåget och då var det juh försent att boka. Annars hade jag absolut gjort det utan att tveka eftersom att det är så himla trångt i djurkupén. =P
#19 Ska göra det. =) Men kanske inte just nu, för mina tangenter funkar inte som de ska inne på sheltie iFokus just nu av nån anledning.. Har inte åäö och )(=?` är inte på rätt plats.