Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2075 ggr
LillMalin
0

slå hunden?

(misstolka inte rubriken!!!!!)

När vissa klappar hunden, då kan det se ut som man " slår den" ? T.ex istället för att dra handen över pälsen när man klappar den, så " slår" man, hur tolkar hunden det egentligen? tror den att man slår den? *funderar*

trocadero
0

Jag tror dte är väldigt olika från hund till hund hur dom tolkar det. Och i vilket samanhang man gör det i och hur hårt.

AnneN
0

Håller med #1 och tillägger även att det kan bero på vilken sinnesstämning man själv och hunden är i och vad man använder för kroppsspråk i övrigt

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Liss
0

Jag brukar göra så på eckos rumpa när han är duktig.. han visar bara gläddje med "duktig" och dem klappningarna..

Fast brukar iof dock oftast smeka över huvudet ist eller så.. de beror på situationen. Men ecko verkar iaf inte ta illa upp..

Om de inte är någon som han inte känner iof.. Då kan de vara läskigt.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Karmatarerskanise
0

Hunden tror inte att man slår den om man inte gör det.
Klappar man hunden med glädje tror den ju inte man slår den.

LillMalin
0

Okej………

gejsa
0

Det är säkert inte så skönt för hunden eg. Men jag klappar också rätt så hårt när jag klappar och han varit duktig tex.

Man ska ju inte klappa en häst så heller. Då ska man helst bara smeka med handen. För hästar är väldigt känsliga djur. Det ser man ju bara när en fluga sätter sig på huden på en häst. Den börjar rycka direkt för att få bort den.

SparklingTindra
0

Jag tror inte att hunden tycker att det är särskilt skönt. Om man tänker på hur det känns för en själv om nån skulle "klappa" en så, så skulle man nog inte tycka att det var så himla trevligt. =P Detsamma gäller hästar.. Jag förstår inte riktigt varför folk gör så.. Det är juh väldigt vanligt. Och på hästar blir man juh nästan förskräckt när folk "klappar" dom så PÅ HALSEN! =D

Kleverin
0

äh, morfar klappar alltid så. så har han gjort med alla barn och barnbarn, med grisarna och korna, med katterna och nu med hunden. hon älskar det, springer alltid fram till honom för att bli klappad på.. han ligger på golvet med henne och gosar och klappar.. om hon inte ville skulle hon resa sig och gå därifrån. *ler*

LillMalin
0

det beror ju kanske på hur stor hunden är, ;)

Anett Lindbom
0

Min hund tycker inte om att bli klappad så där hårdhänt, då drar han öronen åt sig och går iväg.. Det kan ju inte vara så himla skönt att bli klappad hårt antingen vid bröstkorgen eller bak på låren eller vart man klappar sin hund på det där viset…

Karmatarerskanise
0

Jag måste ha missat något, var står det att man ska vara hårdhänt? Det är väl ändå inte det vi skrivit om?

Man måste inte vara hårdhänt bara för att man klappar en hund på det viset.

Liss
0

Håller med hera!

Och dessutom får man väl gå efter hur hunden är osv. En häst är också mycket mer känslig än en hund!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Anett Lindbom
0

I mina ögon ser det ibland rätt så hårdhänt ut när folk klappar/slår på sina hundar, det har hänt att folk har velat klappa min hund på det sättet men han tycker inte om det.

Det går precis lika bra att klappa/smeka honom, eller klappa/massera honom.

trocadero
0

Min hund kanske är lite knäpp, men han tycker faktiskt att det är kul och skönt när man "slår" ganska hårt på ryggen på honom. Han tycker att det är samma sak som att bli kliad typ, för han gillar inte alltid att bli kliad när man borrar in fingrarana i pälsen på honom. Men om jag däremot klappa på honom när han gjort nått bara blir han bara besvärad och undrar vad jag håller på med.

PumiTerror
0

min ena hund blir bara taggad av det.. valpen är så liten och tanig så jag vågar inte "slå" så hårt hah. men han tyker det inte är något speciellt :P

Casper
0

Om man typ klappar som om det är massage"slag" så uppfattas det nog som skönt av de flesta och så gör jag med mina hundar just som massage ganska ofta och de tycker om det! Så om man klappar dem som man gör när man klappar händer så är det nog ok men alla är ju individer.. =D

Velsan
0

Min rottis älskade när man klappade rätt hårt på honom :) men de är hårdhudade hundar :P

Elna
0

Jag brukar inte "slå" så på Nagli i vanliga fall, men innan vi ska köra t.ex ett agilitylopp brukar jag "slå" henne, hon blir riktigt taggad av det! ;)

zickan
0

min grabb gillar när man klapp slår honom. roligast är när han är busig och man klappar lite hårdare på magen. då rullar han runt och bråkar med täcket.

beror nog på hund till hund och hur samt när man klappa lite hårdare. vissa hundar tar det för beröm. min kompis spanien hund blir lite rädd

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.