Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 927 ggr
Elna
0

Hund ute hela dagen

Varje gång man går till våran klubb så passerar man ett stall och precis bredvid stallet ligger ett hus med inhägnad tomt. Inne på tomten ligger det en blandras (påminner om en irländsk varghund). Har aldrig sett den hunden ute på promenad, den ligger bara fastspänd ute på tomten och den har inget tak över huvudet eller något täcke när det är minusgrader.

Får man ha hunden ute sådär hela tiden? Har faktiskt ingen aning om de tar in den på kvällarna, men de borde dem..

AnneN
0

Jag har för mej att någonstans i djurskyddslagen står det att hunden inte får vara uppbunden och att den måste ha tillgång till skydd mot väder,vind och kyla/värme mm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Chimney
0

spionera på dom? ;P

är det inte typ någon lag på att dom måste ha någon form av krypin?

lena1
0

Jo det finns en lag om det, jag anmälde en hundägare här med en korthårig blandis som satt bunden på altanen i 15 graders kyla när husse var på jobbet , och gissa om den ylade och skällde hjärtskärande jämt, men han törs inte göra så mera ;-)

Tezza
0

Ring och hör med miljö och hälsa och anmäl om de inte är tillåtet. Jag tror det ska ha skydd om ingen är hemma och tar in hunden vid typ dåligt väder. Du får vara anonym vid en anmälan och de åker ändå ut och kollar till hunden. Jag har själv anmält ett liknande fall. Bättre att anmäla en gång för mycket en än en gång för lite!

Elna
0

Okej, tack för svaren! ;) Ska kolla upp det! :)

#2 Tyvärr har jag lite svårt att spionera på dem eftersom de bor en bit ifrån, men annars hade jag gärna gjort det! ^^

PumiTerror
0

elin när vi sover över i klubbstugan får vi gå förbi och spionera några gånger :P