Skendräktig men har inte löpt?!
Hej!
Nu beter sig min Mollie rätt så märkligt, för hon har inte löpt. Hon har två leksaker som hon håller på med, och hon gnäller och bäddar, gnäller och bäddar och är i stort sett orolig.
Hon brukar bli skendräktig efter löpen, men nu har hon inte löpt på ett bra tag.
Det här har jag inte hört talas om tidigare, men kan hundarna bli skendräktiga bara sådär?

Har hon inte haft ett tyst löp då? Utan blödning, alltså. När löpte hon sist?

Säger som #1 kan hon ha haft ett tyst löp?
Vet även av att endel tikar som har bettet sig som om de är skendräktiga men inte har löpt har haft livmoderinflammation.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Hmmmm…. Någon gång i mitten av hösten tror jag…
#2 Nääää vad läskigt, hur kan man ta reda på det då, finns det något "billigt" sätt att ta reda på??

Man kan kolla om hon har feber, flytningar, är asnnorlunda. Har hört att hanhundar kan reagera som att tiken löper av lukten oxå.
Raksha flyttade farm sin skendräktighet nästan 2 mån en gång. När det var dags för henne att "ha valpar" så flyttade Luomi hem till oss. Det var så stressigt att hon väntade med dräktigheten till allt fungerade hyfsat mellan dem.
Nu för tiden är hon inte skendräktig, mer än att det kan komma en gnutta mjölk i juvren. Tidigare hade hon en 5-6 valpar varje gång och hade ett himla sjå med dem.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#4 Något annorlunda har vi inte märkt på henne. Och hon är inte varm, och hon har inte feber. Hon är frisk i övrigt. =)
Jo vi får hoppas att hon bara flyttat fram sin skendräktighet hon med då..
Tack för svaren!

Elvira har också blivit skendräktig långt efter löp en gång. Hon brukar vara väldigt jobbig, gnällig och rastlös i början av löpet och sen under skendräktigheten blir det värre och hon sväller i juvren. Den gången var allt frid och fröjd och jag var jätte glad att hon inte va skendräktig men sen långt efteråt blev hon plötsligt skendräktig. Nu har hon nyligen löpt så jag väntar på skendräktigheten, får se hur det blir den här gången

Skendräktigheten är ju mellan löp och ca 2 månader efter löp. Sen kan de ju få skenvalpar och dessa kan de ju ha i 2 månader om man har otur.
Skendräktighet är helt normalt och det tycker jag man som tikägare får stå ut med. Så länge det håller sig på en normal nivå. Blir det överdrivet beteende eller hunden tycker det blir väldigt jobbigt är det bättre att man går till vet och går galastop