Klicker
Eftersom folk ville ha en egen del för klikcer, kanske vi skulle skriva lite här!
Vilka här använder klicker, och till vad?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag vet ingenting om klickers. Berätta gärna hur de funderar.

Jag använder klickern på Raksha och Vidar. Tar en och en med in i köket och klickar lite på fåniga tricks och så, för att trötta ut huvuden på små hundar.
Annars använder jag klickern till skvallerträning. Så fort Vidar är ute på tomten måste klicker och godis med. Ser han något han hetsar upp sig över, folk på vägen, hundar, en katt ed, så klikcar jag, han kommer, får en godis, och sen får han vinka och få klick-å-godis till han glömmer bort det läskiga, och vi kan fortsätta göra tricks, för att sedan återgå till att göra vad vi nu gjorde. Kör samma sak på promenader. Klickar när de ser hund eller annat djur, och ser sedan till att behålla uppmärksamheten och belönar den.
Klickar ibland för att få in rätt beteende vid koppelgång oxå. Då klikcar jag nrä båda hundarna är lagom långt ut i kollpet, ingen har det spänt, ingen trasslar in sig, och så klick, och en godis till varje hund. Kruxet då, är dels att de äter olika godis (Raksha är allergisk mot de vanliga, Vidar gillar inte Rakshas) och att det blir rätt trassligt, för även om jag kastar fram godisarna, så trasslas det. Lättare att träna det med bara en hund i teget…
MVH Elin

#2 du har vell tränat in kickerns betydelse först?
Jag andvänder det på kaninerna och Wendy. funkar jätte bra.
Jag tränar bara med klicker!=) Använder den till allt, iaf till sådana saker som hunden ska lära sig!=) Älskar att klickerträna!
Jag tränar med klicker ibland. Mexx tycker det är jättekul, men blir väldigt frustrerad om han inte får nåt klick och gör då allt han kan på en gång..:P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Använder klickern i det mesta, dock inte alltid. Men i lydnad, spår, uppletande, tricks, beteende m.m

#1 klicker är en trevlig liten uppfinning. Det är en liten mojäng som har en knapp eller ett beck man trycker på, och får fram ett klick. Fördelen med detta, är att då du klickat in hunden, så kan du på exakt rätt millisekund klicka, så att hunden vet när den gör rätt, och ljudet är dessutom alltid detsamma.
Ett klick måste alltid följas av en godis, annar av-klickar man hunden. Innan jag lärde mig detta, trodde jag att man skulle ha klikcern istället för godis, och så är det ju inte.
Raksha gick jag kurs med, och där fick inklickandet ta rätt lång tid. Vidar klickade jag in hemma i köket.
Körde med 10-20 godisar i taget. Klickade och gav godis, i början exakt när han fick den i munnen. Jag kunde gå och ge godis vid klick, låta honom stå eller sitta framför mig. Ibland fick han sitta och jag kastade ut 4 godisar på golvet, sa varsågod, och så klickade jag när han tog godisarna. När godisarna var slut, gjorde vi en paus, och sedan tog vi 10-20 nya godisar.
Efter ett tag testade jag att bara klicka, Vidar tittade snabbt upp på mig,. för nu visste han ju att han skulle få en godis, och det fick han!
Försdta tricket vi testade, så tog jag en av spisplattornas skydd och lade det på golvet. Så fort han ens kastade ett snabbt ögonkast på det fick han ett klick, och så en godis. Ganska snart tittade han mer, gick mot det, satte nosen på det, gick riktigt nära och kanske satte en fot på det. Jag klickade uppmuntrande, och detta har nu lett till att han slänger glatt tassen på allt jag har på golvet när vi klickar. Vi jobbar därför hårt på apportering, svårt eftersom han inte har en endaste gen med det i sig.
MVH Elin
Vi använder klicker till Nero.. :) När han gör rätt så blir det ett klick för det mesta.. :P
Jag fick ju tipset (av dig Elin) att testa klicker på min bångstyriga Alfons.
Jag har köpte en bok "Klickerträning för din hund" av M. Egtvedt & C. Köste. Bra, rolig o lättläst.
Men jag tycker ändå att det är lite svårt. Klicka med godisbitarna går bra och jag får kontakt direkt. Men ute tycker jag att det är lite lurigare. Svårt med klickandet, få fram godis osv.
Jag m.a.o. legat på latsidan det sista. Men det verkar skoj o jag ska köra igång igen.
Tar tacksamt emot bra tips!

Detta va nog något för mig och Kajsa, när kan man börja? Hon är 9 veckor, kan man börja nu?
#10 Ja, du kan börja precis när som helst! :) Började klicka med Mexx nånstans vid den åldern också tror jag.. Fast då hade han inte tillräckligt med tålamod till att bli inklickad, så jag gav upp och väntade ett par månader. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#9 Många som säger att det är svårt att få ihop klicker, koppel och godis. Jag förstår inte problemet. Godiset har man i fickan. koppel i vänster hand och klicker i höger.
När hunden gör rätt klicka. Sen gör det inte något att det tar några sekunder för Dig att få upp godiset. Om hunden är inklickad förstås, vilket jag antar.
en klicker är en liten "plastask" med en plåtbricka i som låter när man trycker på den. För att få fram ett exakt beteende på en hund så kan klickern vara till hjälp, den klickar snabbt och i rätt ögonblick, för hundar som gör olika rörelser fort är den bra om inte rösten hänger med. den klickar EXAKT där ditt beröm skullekommit in. Därefter ska den få godis, för KLICK = GODIS påväg. Läs gärna en klickerbok :D

Jag använder inte själva klickern men jag använder delar av metoden.
**MVH Cerrolyn
Har mest använt den till trix, men även försök till att bättra på vardagslydnaden.
≧◔◡◔≦

Jag har idag köpt mig en ny klicker på tradera. Eller okej, tre klicker på tradera. ;-)
Så snart är jag klicker ägare jag med. Så vad ska jag med den till. Ja inte försöka lära Sacko att fatta hur en klicker funkar i alla fall. ;-) Så tills nästa hund dyker upp blir det att testa klickerträna illrarna :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Var det du kanske som köpte dom av mig ,

#19: Vad heter du på tradera då?
Jag köpte min i natt i alla fall, på Köp Nu pris :-)
Audiatur et altera pars
#20 då var det nog inte av mig, var en som köpte 3 häromdagen så jag hajja till lite då du sa 3 

hahaha….
snacka om att där kan man göra fynd.!
Jag har handlat mycket oanvänt Tuppeware där inne. =)
#20 Kikade efter och det var inte tradera jag sålde på utan på budera, där kan man fynda saker till sitt djur blandannat
vi skulle men det blev aldrig av.. :P
Jag använder klicker, det funkar perfekt. Anledningen till att Axl inte är bättre tränad är att jag är lat och upptagen…
Hmmm jag kanske ska klicka på Skorpan…hon skulle säkert tro att jag tappat förnuftet =))
Men ska jag ha en större hund framöver så ska det bli kul att testa det :)

Klart hon tror att du tappat förnuftet, om du bara börjar klicka. Är hon lite godissugen, så älskar hon det säkert om du bara klickar in henne först!
Min gamla gioldentik älskar klickerträning, bara för att man får godis, hela tiden! Hon tröttnar inte heller. Det där att bara köra korta stunder gäller inte så mycket för henne. Hon stressar inte, utan tar det coolt, i sin egen takt, funderar, flyttar en fot, tittar på mig, inget klick, nehej, då provar vi att peta med nosen, inget klick, nehej, då lyufter vi grejen, HURRA! Ett klick, en gooooodis!!!!
Man kan väl klicka små hundar lika väl som stora. Inte är det storleken det sitter i!
MVH Elin
Tror du att man kan börja nu fast hon är 7 år? Hon är ju väldigt lättlärd och väldigt godissugen ;) Men hur gör man för att klicka in henne?

Man klickar in en hund genom att sätta sig på en stol. Ha hunden på golvet. Mkt godis i små bitar i en skål på bordet brevid eller i knät. En klicker i handen. Sen är det bara till att visa att Du har godis. Klicka och ge. Klicka och ge. Försök till en början att klicka precis när hunden får godisen i munnen.
Detta upprepar Du ca 20 ggr. Ta sen en paus på några minuter och upprepa igen.
Sen kan Du prova nästa dag eller senare på kvällen igen.
Vid nästa tillfälle när Du har hunden i närheten och en godis och klicker i handen så kan Du testa att klicka utan att hunden är direkt uppmärksam på vad Du tänker göra. Om hunden reagerar på klicket så har den förstått innebörden av det. Hunden är då inklickad.

Du kan absolut börja även om hon är 7 år! Det är aldrig försent att lära en hund att sitta, vet Du. 
Hon kan ju olika kommandon, ska man säga typ sitt och klicka precis när hon är på väg ner med baken.. nu menar jag när man lärt henne att hon får godis när man klickar. Eller är det bara för att få hunden uppmärksam. Det där vart svamligt värre =)
Skorpan är nog den som har varit lättast att lära, så vi kan nog lyckas med det här också, bara matte lär sig först ;)

#32: Lotta jag betalade lite extra så fick jag med en liten grund guide i klicker träning. Så kom ut hit sedan så får du läsa den. Och dessutom har jag ju snart 3 klickers. Så du kan ta en av mina och testa på Skorpisen :-)
Audiatur et altera pars
Du är sååå snäll Åsa…jag kommer. Skulle vara kul om det funkar, men hon är smart den hunden så hon lär sig nog, det är värre med mig…DEN BJÖD JAG PÅ snorisar 

Lotta…
du kan ju alltid ta med dig en klicker till Kalle, så han kan sköta sitt jobb och serva Åsa nu när hon är dålig! =))

#34: Jag hojtar till så snart jag fått hem dem. De bör hinna komma den här veckan i alla fall. ;-)
Audiatur et altera pars
Jag ska nog få Kalle att fatta att det är allvar…men jag är rädd att det funkar lika bra som det gjort på min
Jaså damen vill ha sällskap i veckan, jag ska försöka fixa till det på nått sett. Men jag kan lova att blir du lika som jag vart när tag tog båda sorterna så vill du inte träffa vare sig mig eller någon annan. Jag spydde som en gris dom första dagarna så du vet 

#37: Tack för de orden. Jag hatar att spy sitter snällt här hemma och sväljer. Därför jag inte är här inne så långa stunder heller. Mår illa som f-n, torr i mun och svalg och yr i bollen.
Underbart, med piller. hihi
Audiatur et altera pars
Det blir tyvärr lätt så ibörjan men svälj vidare du, det går över jag lovar. Sätt en hink vid datorn och ha den alltid med dig, det hade jag *asg* Och jag gråt som ett barn varje gång jag spydde *urk*

Ursäkta att jag stör, men snälla, låt i alla fall någon enstaka tråd vara utan trams, även om spyor inte är trams. Det är så rörigt i trådarna här igen, att jag inte rokar titta på hälften längre…
tråkElin!
MVH Elin
Vi är ju hopplösa tjejer vi lär skärpa oss, vi glömmer OT trådarna.
Förlåt Elin, och du är inte tråkig, det är vi som spårar ur jämt 

Men Lotta om du startar med klickern sedan på Skorpan kan du skriva en artikel sedan om hur det gått att börja helt ny med en 7 årig hund och få henne att lyssna på klicker träningen. Just för att visa att alla även om de är nybörjare kan starta även med en äldre hund.
Audiatur et altera pars
Det ska bli spännande..men först lär jag lära mig ordentligt hur jag går till väga. Tror absolut att Skorpan skulle lära sig det rätt snabbt, hon är ffortfarande så att hon lär sig nya saker hela tiden =)))

Min golden kunde, hon var 8 när vi började!
MVH Elin
Var det svårt att få henne att förstå det när man som mig kört med kommandon…eller använder man kommandon och klicker? Ähh jag måste läsa på för jag känner mig skitdum när jag inte fattar ett jota :/

När vi klickar trix, använder jag inte ett enda kommando. Jag söäger faktiskt ingenting, egentligen Klikcet och godisen är ju beröm, så jag är tyst och låter klickern tala åt mig!
Det står i flera inlägg ovan hur du klickar in, och först då du klickar och väntar 2 sekunder med godisen och hon reagerar, dvs vet att nu kommer det godis, kan ni börja träna.
Jag brukar sätta mig i köket med en hund i taget. Vidar härjar runt som en tok för att räkna ut vad jag vill att han ska göra, medan raksha lugnt och stillsamt funderar och klurar.
Jag är alltså i köket med stängda dörrar, och en stor burk med godis (gärna i små små bitar, så det räcker längre). På golvet lägger jag en grej, något som aldrig brukar vara där. Vill jag att de ska ställa sig på en sak, så kan det vara en ny musmatta (finns i flera färger för 5 kr på ikea). Så fort Raksha ens sneglar på den, klickar jag och kastar åt henne en godis. Ganska omgående tittar hon igen, får klick-godis. Snart vet hon att det är musmattan som gäller. Då kan jag vänta till hon kanske tittar på den längre, tar ett steg mot den och så klickar jag så att hon tillist måste gå fram till den för att få klick-godis. Efter ett tag krävs det att en fot nuddar den, för att när det fungerar gå till att en fot ska vara på den, till båda fötterna, osv.
Meningen är att man ska klicka ofta, helst var 10:e sekund, så att de hela tiden får vägledning att de gör rätt. Paus måste man oxå göra, hur ofta är beroende av hund. Vidar brukar få 10-15 godisar, sedan tar jag upp saken vi trixar med (om det är en sak) och gör iordning nya godisar, så pausen blir inte så lång. Varvar så i ca 10 min, sen är det rakshas tur att komma in och klicka. Hon som tar det lugnare behöver inte alls lika många pauser, och kan gott klicka upp 20-30 godisar innan vi kör kortpaus. Efter 10 min eller kanske lite mer, f¨år Vidar klicka en stund.
Kula saker att klicka in:
Ställa sig med tassarna på en pall
Plocka upp föremål
Slicka sig på nosen
Dansa
Nicka/skaka på huvudet
Kom bara ihåg att börja med de allra försiktigaste rörelserna åt rätt håll, och när det fungerar, kräver man en aning till. Först när hunden verkligen förstår, så lägger man till kommandot.
MVH Elin
Nu börjar jag förstå..jag förstog att man skulle klicka in dom men inte riktigt hur man fortsatte…tack snälla :)))

#46: Bra beskrivning.
Audiatur et altera pars
Godis efter varje klick alltså? Inte flera klick i rad och sen godis? Eller är det ett senare steg?
så hunden måste själv lista ut vad det är jag vill att hunden ska göra?
Jag ska hem till Åsa och få låna hennes bok, skulle även få låna en annan bok av kerstin och en klicker om inte Åsa fått hem sin =))) Jättespännande 
ja du måste skriva o berätta hur d går sen Lotta =)
Det gör jag Malin..förhoppningsvis så får du se resultat i sommar ;)

Jag har fått hem klickern Lotta så andas ut du :-)
Broschyren som följde med var inte så mycket att hänga i julgranen dock. men du får väl läsa den om du vill. hihi
Audiatur et altera pars
Ahhh du är bara så bra…ska försöka komma ut nån dag, jag blir ju hemma ett tag till nu =)

Det måste komma godis efter varje klick, annars "avklickar" man hunden.
Vitsen med detta är ju dels att du kan berömma i exakt rätt millisekund.
Ibland har jag inget mål, utan bara sätter mig och testar vad hunden gör, andra gånger försöker vi mer specifikt träna på något. Att få Vidar till apportering är inte lätt, och vi jobbar för sällan på det. Men skam den som ger sig, vi kanske lyckas, trots att han inte ens har en halv apporteringsgen. Vi har kommit så långt att jag sitter på golvet, ett föremål (varierar för det mesta från trasor, leksaker till pinnar od) ligger rätt nära. Vidar går fram till det, pekar med nosen, när jag kräver mer kan han ta upp det, och lägga sig för att tugga på det, och så ibland händer det, han kastar den till mig! För lägga den i knät har han inte fattat än…
MVH Elin
*Skrattar* kan bara tänka mig vad förvånad Skorpan ska bli när det börjar klicka och hon får godis efter varje gång, dom får väl bända bort henne när vi slutat ;)
#56 den övningen gör jag med Axl också! :) Jag säger PUTTA och så ska han putta en boll. Det funkar jättebra!
Idelma uppfattar inte ens klicket, så när jag hittar klickern (den är borta, om någon ser en grön klicker med nyckelring, ge mig den snarast!) ska jag klicka in rådisarna istället. :)
Jag har precis börjat klicka in Eros. Men han tycker ljudet är lite läskigt och backar när han hör det. Ska prova ett tag till med att ha den i fickan och se om han vänjer sig, annars blir det en ny med reglerbart ljudläge :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Klicker är nog det bästa jag har testat på. Har själv utbildat människor inom klicker en gång i tiden. Så har ni frågor om hur man lär sin hund roliga trick är det bara att fråga på. Har lärt mina hundar jätte roliga saker som te.x tända lampan m.m. 
Jag har nyss börjat klickerträna min hund, en strävhårig Tax.
eftersom klickaern går att använda till allt så gör jag det, både i lydnad och agility :D
Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

Kan något lyssna om jag har fattat rätt när man ska klicka in en hund.
Alltså ska man klicka före eller efter eller precis när man ger godiset? :)

Först brukar jag klicka precis när de får godisen, sedan med några godisar på golvet, och klickar när de tar godisen i munnen. Klicket ska sammanknippas med godis, det är det viktigaste, så klicket får inte komma för långt före eller efter.
MVH Elin

Okej, Tack :)

#67 Det är inte så där jättenog när godisen kommer. Hundarna förstår i alla fall, för eller senare. Jag har gjort olika på mina hundar vid inklickandet och alla förstod det nästan lika snabbt ändå.
Den ena hunden klickade jag samtidigt som hunden fick godiset i munnen.
Den andra hunden klickade jag och sen gav godiset direkt efteråt.
Den tredje hunden la jag ut godisbitarna på golvet och klickade för varje godis hon tog.

Igår köpte jag en klicker, så nu blir det träning :)

Provade klicker med Hanna efter att jag läste den här tråden, och hon älskar det. Hon lär sig allting jättefort och nu har jag riktigt problem med att hitta på nåt kul. Vi har tränat på att hämta bollen och sätta den i min hand, rulla runt, inte vara för nyfiken på grannens katter och putta boll. Det sista var nästan allt för lätt. Har ni tips på lite mer krävande saker? Är själv idélös för tillfället.

Ingen?

Vet inte vad du redan lärt hunden men här kommer några trix iaf:
- Backa
- Frammåt
- Höger och vänster
- Hoppa
- Snurra
- Slalom
- Kryp
- Tummen ( hunden trycker på din tumme med nosen)
- Rulla
- Fot
- Framför
- Bakom (hunden går bakom dej)
- Skall
- Vinka
- Hämta saker
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tack så mycket!! Endel trix har vi gjort, men där var många nya saker att träna på. Tänk att man kan få en sån idétorka att man inte kommer på så självklara och roliga trix. Tack igen!!
Låt henne hitta på egna trix! Klicka när hon gör något, t.ex. slickar sig om munnen, gäspar osv finns hur mycket som helst :) Sätt sedan ett kommando på det.

Ok! Tack! Det var ju smart!
Jag har tränat på att få bort nervositet för att lyfta på baktassar och för att "tafsa" på känslig rumpa och könsdelar. Han har varit nervös ända sen han var liten, pga brutet ben antar jag.
Klicker är fantastiskt för jag märker verkligen skillnad efter varje gång vi tränar.
Att kunna få något som han upplever som negativt till något som är positivt, det är helt underbart. :)

jag vill oxå köpa klicker, var hittar man billiga sånna?
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Kika på Tradera..

En klicker kostar inte många kronor i djuraffärerna heller
_**/Mvh Anne

Jag använder klicker. Men jag belönar inte alltlid med godis utan med favoritleksaken, eller så kastar jag en boll.

#77 En klicker i affären kostar runt en tjuga.

Den kostar 45 kronor om man ska ha en riktig klicker!
Jag använder klicker till olika konster inne och ute i situationer som kan vara besvärliga.
Har hittils klickat in:
- Backa
- snurra
- Städa
- "vad är näsan"
- Buga
- vinka
- "krama mamma"
- "Ligg ner och ha tråkigt"
- Var är svansen?
- Öppna dörren
Håller på att träna honom till slalom bakåt samt lyfta höger tass när jag lyfter höger fot.
Har köpt en Targetpenna som hjälpmedel när jag skall lära honom öppna skåp eller lådor.

#82 en riktig klicker? Spelar det nån roll vad man har för klicker, hunden bryr sig ju inte om det. Den reagerar ju på det ljud man lär in… Sen om det är en "riktig" klicker eller inte spelar väl ingen roll…
Själv använder jag en kulspetspenna och klickar med och det går lika bra det :)

Bara det att man slipper köpa en ny hela tiden, när den billiga skiten går sönder.

# jo, det har du ju rätt i iof

Hm, jag har lärt min åttaåriga Sheltie litet freestyle med klicker. Han dansar: Två steg- höger, Två steg vänster, hopp, snurr, hopp sen får han klick-godis. Och han lärde sig det snabbt.
Hero räknar till tre, inlärt med klicker.
Han slår tassen mot en fresbee som jag lägger på golvet, det antal som jag begär. Behöver inte säga 1,2,3. utan kan säga det i vilken ordning som helst.
Jag har vant honom vid klotången så att han ligger helt still, när vi ska klippa klor, med hjälp av klicker. Han går fint, även det inlärt med klicker. Han gör allt det utan att få godis varje gång, när övningen är slut och han får "fri" klickar jag och då får han godis, vilket betyder att han är löst ur övningen.
Emellan åt får han leka med sin boll-i snöre. LItet dragkamp som belöning. Eller en klapp/nick från mig, som en bekräftelse på att jag tycker han är duktig.

Använder klicker på Nikki och hon gillar det väldigt mycket…
Jag testade det faktiskt på min sambo med! Jag gick fram till honom, stirrade honom i ögonen och sade med fast röst "PUSSA MIG" Och när han gjorde det så var jag snabb att klicka och att samtidigt stoppa en bit choklad i munnen på honom.. upprepade detta några gånger.. nuför tiden så pussas han mycket oftare för det KAN ju vara att det vankas en liten godbit eller två 

*ASG* Det där knepet lärde Rommel mig men min gubbe är tydligen tondöv eller nått eller så ignorerade han mig bara, för inte fick jag honom att göra det jag ville =)

Hehe..man får nog ha lite tålamod.. min är dansk och de är kanske lättare när det gäller belöningar..
för en Carlsberg kan jag nog få honom att göra de svårare "konsterna" 

Hehehe undrar vad jag ska ta till då…jag får tänka ut nått riktigt smart
Fast min gubbe skulle man kanske kunna locka med att ska få vila på sofflocket en extra halvtimme då kanske jag skulle få honom att göra det jag vill 

Jag började att klickerträna Udda i slutet av sommaren. Nu är hon inklickad och vi använder den dagligen.
En dag var hon med mig till stallet och när jag "knickade" på hästen för att han skulle flytta sig i stallgången gjorde Udda det tricket som vi just då övade in med klickern hemma (rullar runt). Hon tyckte visst att det lät lika så nu jobbar vi både med klickern och "munljudet" och det funkar lika bra båda två…

Jag började klickerträna för ett år sedan, men då var de inte riktig klickerträning, då klickade jag för att det gick snabbare att fånga in rörelser/beteenden. Men jag hjälpte honom och sånnt. Jag shapade aldrig som klickerträning igentligen går ut på.
Men nu sista halvåret har jag lärt om och fått äldsta hunden att shejpa Oj så bra de går nu! Har fått honom göra massa konstiga saker :P hihi

Jag använder klickern när jag ska shejpa eller bara träna småtricks med Nagli. Själv har jag ganska svårt för shejpingen ibland eftersom jag knappt själv vet vad jag vill att Nagli ska göra. När jag väl vet det vid vissa träningspass går det riktigt bra! :) Har klickat in mkt targeting med Nagli så använder mkt targethand till nya rörelser i freestylen! ;) Kan inte tänka mig ett träningspass utan klicker! ^^
Den har även kommit til bra använding när vi tränat i lydnaden.

Jag använder klickern till nästan allt. Den är med på promenaderna får att belöna att gå rätt i kopplet, att ta kontakt med mig, att vara tyst och/eller titta på mig när vi möter ett spännande föremål (konstiga människor, andra hundar, hästar, katter, rådjur, grävskopor, soptunner m.m) och mycket annat. Sen använder jag den i agilityn för att klicka kontaktfält, hopp igenom däcker, när hunden är tunneln osv. Och i lydnaden, t ex vid platsliggning, sitt, stå, fot ,hit ,apport och mkt annat. Den används självklart också för att lära in en MASSA onödiga tricks, typ rulla runt, höger/vänster tass, dansa, sparka boll,trampa på olika saker m.m. Tycker klickern är ett superbra hjälpmedel i min träning iaf, även om jag även tränar med att belöna med rösten och leksak iställer för klick-godis.

Först; Hej Kusin Elin!
och sen: Det här med klicker gör mig sjukt förvirrad, får väl ta en resa till Norrsundet så du får lära mig Elin. Men när ska man börja lägga in kommandon? Och hur?
ååå klicker är sååå kul!!
Min vän (wiskas84) har lärt mej lite små grunder..
Så jag leker med min valpis… Hon tycker det är så kul! Jag med! Skulle vilja lära mej mer bara…
:D lycka till med klickandet!!

#97 Hej Kusin Ida!
Klart du ska komma hit och klicka!
Jag och Vidar ska börja hårdträna med klicker vid möten od, för att få bort hans osäkerhet, utfall och ängslighet i samhället. Vi har nämligen fått hem boken "klickerträning och lugnande signaler" och är inspirerade! Gäller bara att ha mötande hundar att träna på, och hundar utanför tomten…
När jag klickar lägger jag aldrig till kommandon förrän de kan tricket. Dvs när de varje gång petar med nosen på en sak, säger man "putt" precis innan de gör det, men när de hunnit tänka tanken, och belönar som vanligt med klick och godis. Efter ett tag fungerar det av sig själv med att bara säga kommandot.
MVH Elin

#99 Exakt så är det. Jag har tränat min Borzoi att se på mig, vid hundmöten, vi stannar inte längre och "stirrar på den andra hunden". Nu går han vidare, jag säger hans namn och han vänder bort blicken från mötande hund och tittar på mig, varvid jag klickar och ger godis.
Har inte börjat med klicker ännu. Lånade boken på bibblan igår. Har alltid godis med mig ute och berömer henne, min valp, ofta och ger henne godis då. Hon är bara 6 månader.

#101 Jättebra! Jag satte igång med klicker ganska tididgt med Hero som är 7 månader idag. Vi började med att använda den bara då vi lekte. Han har lärt sig litet trix med hjälp av klickern. Berömde också med rösten, när han var mindre och gjorde som jag ville. Ignorerade dåligt beteénde. Som då han försökte dra iväg, då stannade jag, stod tyst och väntade tills han kom till mig då fick han beröm och godis.
För några månader sedan gick jag över till klicker och tänkte att jag skulle klicka varje gång han gjorde rätt. Utan att berömma med rösten. Och jodå, det fungerar jättebra. Jag anväder klicker till att lära in nya kommandon, när det sitter så drar jag ner på klicket och belöningen, tar inte bort den helt, men han får inte godis varje gång, utan ibland ger jag honom bara en glad blick, blinkar mot honom, eller en klapp. Oftast blinkar jag. Och han förstår att han gör rätt, för han fortsätter på samma sätt som jag berömt honom för med blinkningen.
Har jag bråttom däremot och inte tid att vara konsekvent, så trär jag på honom en nosgrimma. Han har uppfattat att då är det verkligen, verkligen allvar. Men jag jobbar på att ta bort den så att han bara har vanligt koppel, för grimman är ingen permanent lösning, bara ett redskap, som allt annat är som inte är halsband/koppel, eller helst inget av det.

När ni är ute, så håller du klickern i ena handen och kopplet i den andra. Drar hon, så stannar du, vänta tills hon tittar på dig, locka på henne om hon inte kommer fram själv, klicka och ge goids. Börja gå igen, om hon går vid din sida, om så bara ett par steg, klicka igen och ge godis. Börjar hon dra, säg inget, stanna vänta, och upprepa som ovan.
För att få fram godis snabbt rekommenderar jag en väska som du kan spänna fast runt magen på dig. Där kan du ha allt du behöver, godis, bajspåsar, leksak och klicker ´tipsar´.
Ovanstående övning fungerade här, det finns säkert fler sätt, men prova dig fram på de tipsen du får.
Lycka till

Man kan tom börja med att klicka hela tiden hunden går bredvid, först för varje steg som är rätt, men snart för 2-3 steg, sen fler. Då klickar man för fotgående.
Vill man få till gående i kopplet utan att dra, klicka när hunden är långt ut i kopplet utan att det spänns. kasta fram en godis, fortsätt gå. Efter ett tag låter man hunden gå längre stunder innan klicket och godisen kommer.
MVH Elin

Hur många här visste att alla klickers låter olika?
Det är därför som just "din" hund lyssnar på just "din" klicker, fast det är många på en klicker kurs.
Det innebär också att om klickern går sönder av någon anledning och man måste köpa en ny, så får man klicka in hunden igen, precis som första gången, för att den ska vänja sig vid det nya klickljudet.

Tack för tipsen!
Udda lyssnar på vilken klicker som helst har jag märkt. Jag råkade "knicka" på hästen med munnen här om veckan och Udda tittade på mig och undrade vart hennes godis var=)

Vi har flera olika klickers, och alla fungerar på de inklickade hundarna. Om någon på jobbet testar att klicka med en klicker vaknar Raksha alltid upp och reagerar. Jag brukar gå och ge henne en godis isåfall. Fast om en unge ställer sig och trycker 38 gånger på en klicker så reagerar hon inte alls lika, ser mer konfunderad ut.
Vi ska nog klicka in alla hundarna hemma nu, och börkja klicka med 2 i taget i samma rum. Tror mer att de fattar att om deras förare är ute med dem och klickar, så ska de inte bry sig om någon annan.
MVH Elin

Jag tror inte att hunden "fattar" att den ska lyssna på klickern bara för att föraren är ute med den. Det beror på att den har ett annat ljud. Detta lilla ljud kan inte ett mänskligt öra skilja på, men hundarna som har mycket bättre hörsel hör skillnaden.
Här är en länk som visar på en klicker med fyra olika ljud, Som man kan ha istället för flera olika klicker´s om man har fler hundar och vill ge dem varsitt ljud. Annars kan man klicka in alla sina hundar på en klicker, det är praktiskt om man är ute med alla samtidigt och har tränat in hundmöten med klicker, klickar man då med bara en kllicker som har ett ljud, så reagerar alla samtidigt.
Länken följer här:

http://www.canis.se/nettbutikk/omtale.php?id=KPL
Här är länken igen, så att ni kan klicka på den också.
jag har köpt en klicker och har börjat "klicka in" min hund Dogge. Den främsta anledningen för mej är att han är osäker och rädd, framförallt för män, som man möter på gatan, har hänt några gånger att han gjort utfall om mannen i fråga ser riktigt skum ut, tex en stor mössa, haltar eller glor.
Så nu kommer jag till frågan, är det så här jag ska göra:
vi går förbi en man, dogge reagerar inte så mkt, utan går snällt förbi KLICK, sen köttbulle illakvickt.
ELLER
Vi går förbi en man, jag säger: DOGGE, han tittar på mej, KLICK och köttbulle.
tycker det är svårt att veta, kanske bara jag som är dum?

#111 jag tycker att det andra alternativet låter vettigast, alltså att du lockar på han, han tittar på dej får klick och godis
_**/Mvh Anne

Jag har klickat och pulat i Vidar och Raksha godis när de ser saker de reagerar på. Främst hundar, men även andra djur, människor eller annat de tittar aktivt på. Vissa av "titt-objekten" reagerar de inte mer på än att de tittar intresserat på, annat gör de utfall mot eller något däremellan i skalan.
Något de knappt bryr sig om klickar jag och de får själva vända sig mot mig för att få godiset. Är det saker de jagar upp sig mycket av har jag bara klickat och sedan tryckt in godiset i munnen. Sedan klickar jag igen när de tittar, och då brukar de vända sig mot mig för att få godis. Sedan klickar jag för kontakt ett par gånger, vid hundmöten får jag jobba med dem till hunden är borta.
Idag såg vi en människa med hund på 20 m håll i en korsning, och jag klickade och började febrilt leta godis i fickorna. Båda hundarna kom till mig för att få godis och följde sedan glatt med vidare. Ett framsteg! Dessutom var detta nära vårt hus, då Vidar kan jaga upp sig mer än längre bort.
MVH Elin
Jag använder klicker numera med:) Håller på att klicka in ecko och han fatta jätte fort vad de betydde. Har även lyckats med "sitta fint" eftersom klicket blir exakt då han sitter rätt.. innan har jag varit för långsam med godisen och han har bara tagit upp frambenen lite och bankat ner i golvet igen.. men nu minsan sitter han fint tills han får godisen.
Sen får jag väl se vad mer jag ska använda den i, antar att de kommer bli i lydnan med zebbens hjälp:) kan tänka mig att börja använda den i promenader när vi möter hundar.. men jag är osäker när jag ska klicka då än sålänge, så han inte blir belönad för att skälla eller nått.. så jag väntar så fint på zebben:)
Tänkte dock försöka lyckas med någe mer trix.. men jag förstår inte alls .. jag brukar säga kommandot och när han gör rätt på exakt sekunden så klickar jag så han vet att de är DÅ han gör rätt!
Men ni pratar också om att inte säga ett knyst och vänta på ett trix? hur tusan ska hunden veta vad han ska göra då? Jag lär få stå hur länge som helst då.. :P
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#114 lura hunden att göra rätt=) så belönar du
lura hunden?:P jag förstår ändå inte.. hur lurar man en hund att föra ett trix genom att vara tyst?:) hihi
min rackare till hund är helt ointresserad av godis när han är ute,
t o m köttbullar! Det är ju ant. för att han lätt blir lite blockerad när det är mkt folk omkring honom, så jag undrar om klicket i sig kan fungera som belöning? (plus ett beröm)

ser till att enda alternativet är det rätta=) typ om han ska hoppa över din arm, sätt dig i en trångt korridorliknande utrymme håll upp armen så han inte kan krypa under utan enda alternativet är att hoppa över, kasta en köttbulle över och han hoppar efter, då gör han rätt

Ska man köra på fri-shaping, så ska man vänta och låta hunden testa att göra saker, som man uppmuntrrar genom att klicka.
Jag kan tex ta med en av hundarna in i köket, flytta på bordet, lägga ut en musmatta och sedan väntar jhag. Om hunden så bara tittar lite på den, klickar jag. Detta utökas sen med att den ska gå mot den, kanske nosa på, eller ställa en tass på.
Man kan annars bara börja klicka när hunden tex vrider på huvudet en aning, gå vidare och vidare med det till den snurrar ett varv.
MVH Elin
#119 Jo men en sån sak som att "skämmas" då? att ta upp tassen i ansiktet.. de lär ju inte ecko göra av sig självt menar jag:)
Iof kan man ju sätta dit en tejpbit på huvudet eller nosen och när han tar upp tassen så, så klickar man!!:)

Japp, jag tror det är tejp folk använder till det!
Annars kan man ju börja med små små röresler åt rätt håll, och börja hjälpa till när det behövs först.
MVH Elin
#121 hehe .. eller vara skit snabb ist:P som när han sträcker på sig får man ropa "buga" och klicka fort som fan;)