Ormbett
Är du mycket ute i skog och mark, med din hund, så är det bra att alltid, ha med sig penicillin.
Råkar hunden ut för ormbett, måste den genast, ha en penicillintablett. Därefter åk genast till veterinär för att få hunden omsedd.

Ja, det är ett bra tips. För om de blir ormbiten går det oftast väldigt snabbt. Det brukar heller inte vara några som helst problem att få veterinärer att skriva ut detta i förebyggande syfte.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ha med dig cortison .Be veterinären att skriva ut ett recept på cortison. Krossa det antal tabletter som din hund behöver utifrån sin vikt, ha dessa i en burk + en liten flaska ex, en tom bliwflaska (bliw=tvål )fylld med vatten. Om olyckan skulle vara framme och din hund blir ormbiten så ska du blanda de krossade cortisontabletterna i bliwflaskan med vatten. Spruta sedan in vätskan snabbt i hundens mun. Bär din hund om du orkar till hemmet och kontakta vetten för att snabbt åka till denne för behandling, ormbett skadar hunden mer än vad man tidigare har trott. Det är mycket viktigt att din hund är lung och i stillhet.

Dotterns schäfer blev ormbiten i nosen förra sommaren. De upptäckte det inte förrän hon började se ut som ett mumintroll. Strömsholm sa kom och hon blev inlagd över natten för observation. Vet. skrev ur cortison och sa att de alltid måste ha det med sig. Tipset om bliw-flaskan tackar vi för, ska genast vidarebefordras.
För övrigt var hon på väg fram till en huggorm i år igen, men matte skrek så fruktansvärt så hon besinnade sig.
Vad skönt ! Att din dotters hund klarade sig bra ifrån ormbettet. Jag är lite orolig för ormbett när min hund är i det fria,som hon oftast är då vi bor på landet. Tipset med bliwflaskan är bra att öva på lite hemma så att hunden är med på noterna om det skulle vara på allvar.Och då förstås enbart med vatten.Hoppas att ni slipper fler ormar framöver.

Nu senast har jag hört att man ska försöka undvika att ge hunden cortison vid ormbett. Det bästa ska tydligen vara att ta sig så snabbt som möjligt till vet istället. Detta för att cortisonet gör att hundarna har svårare att återhämta sig efter behandling. Men det är som vanligt att vet säger olika, så man får väl göra som man vill. Jag struntar nog i tabletter om jag har nära till vet. Har jag längre så blir det tabletter.
Något som inte många vet är att tassarna är de farligaste stället för en hund att bli biten. Man tror ju att det är nosen, men det är bättre att bli biten där än i tassar och ben. Har man möjlighet ska man försöka kyla ner stället som blivit bitet, för att förhindra att giftet sprider sig. Håll hunden så stilla det bara går.
Än har jag sluppit ormbett på mina hundar, däremot har ena hunden blivit rejält getingstungen i ansiktet. Såg ut som en fotboll i ansiktet.
Det preparat som ni ska ha med er heter Betapred, be veterinären skiva ut det. Se gärna informationen, samma preparat använder allergiker (som jag)
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=17812

Min granne sa att hennes förra hund hade blivit huggormsbiten en gång och när de ringde veterinären hade han sagt att man skulle bara låta hunden vila för de klarar av det själva.
Men ungefär hur mkt kostar det att köpa såna tabletter till sin hund då?

Min burk gick på någon 50:-, så det är ju inte dyrt.
#6 Betapred är kortison.#7 Den veterinären har gamla kunskaper -Ormbett kan ge allvarliga skador på hund och ska alltid behandlas akut hos veterinär helst också läggas in för observation. Kortison är en billig livförsäkring.