Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1794 ggr
Karmatarerskanise
0

Ögoninflamation?

Hades har idag fått en massa gult klet vid ena ögat. Har fått torka flera gånger.

Min fråga är nu, måste man till vet på måndag elelr kan man fixa receptfritt?

Undviker i det längsta att gå till vet då han blir helt galen där inne och utanför..

P.S Ögat är rödare än det andra.

AnneN
0

Ring veterinär och rådgör med dem, kanske kan de tala om vad du ska ha för medel eller skriva ut ett utan att kolla på han?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tessa
0

Säger detsamma, testa och ring vett och hör dig för. Beskriv symtomen så väl du kan. Är det troligt att det t.ex är en åkomma som lätt kan behandlas, med t.ex ögondroppar, kanske vetten är villig att skriva ut ett preparat utan undersökning. Förklara att det är väldigt besvärligt att ta din hund till vet.

Varför blir hunden galen förresten? Pga. andra hundar - dåliga erfarenheter av vet?

Karmatarerskanise
0

#2 Vet faktiskt inte. Han blir väl nervös antar jag. Kanske finns dofter av andra hundar som varit nervösa?

Dessutom blir jag och husse skitnervösa om vi måste till vet just för att vi vet hur han blir. Han välte stolar och så förra gången och det var precis vet kunde ge sprutan. Hon kunde inte undersöka honom.

Det känner ju han och då blir han ännu värre. En ond cirkel.

Tack för era tips. Ska göra det på måndag. Om det inte blir värre och han får uppenbara problem med ögat. För just nu stör det inte honom.

AnneN
0

Om du vill kan du testa skölja ögar med ljummet vatten som du dätter i en spruta, det kan ju vara så att han har fått nått skräp i ögat

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Har ingen spruta :/

Men om det är skit i ögat borde han väl reagera?

AnneN
0

Det är inte alltid de reagerar även om de har skräp…

_**/Mvh Anne

Ninnii
0

Man kan göra kamomillte och sen doppa en tuss i det och badda ppå ögat!

Ninnii
0

Har du kollat så det inte ligger något hårstrå eller någon pinne osv. i ögat som irriterar?

Tezza
0

En av mina hundar blir lätt irriterad i ögat, kletig och rött. Jag har alltid ögonvatten ( finns på apoteket, till människor) hemma och sköljer 3 gånger om dagen med det tills det blir bra, vilket det alltid brukar bli efter några dagar. Så länge han inte kliar eller är väldigt irriterad så skulle jag testa att skölja det. Man får bara kolla så ögat inte är grummligt, då måste man till veterinären.

trocadero
0

Finns en receptfri ögonsalva som heter noviform. Vad jag förstått så ska det gå över efter nån/några dagar, gör det inte det så kan det vara värt att kolla upp hos veterinären.

Karmatarerskanise
0

#8 Jadå, det är inget synligt i ögat.

Och vad jag vet då det gäller människor så är vätskor från kroppen som är gula fyllda av bakterier. Så jag tror nog att det är en ögoninflamation. Men jag kommer ringa vet :) Hoppas bara vi slipper gå dit.

Tack för alla råd och tips!!!

AnneN
0

Hera berätta gärna hur det går =)

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Ja det ska jag göra :) Om jag minns :P annars får ni fråga!

Kleverin
0

Vi fick rådet att sköja Novas ögon med koksaltlösning i några dagar (det finns även som återfuktande) om det inte inte blev bättre så skulle vi åka in och få receptbelagt.

Första gången hjälpte det inte, utan vi fick antibiotika. Andra gången har det faktiskt hjälpt..

KickanLilja
0

Till vår veterinär kan vi messa en bild på den "skada" hunden har när vi ringer och rådfrågar henne. Det är jättesmidigt. Jag hade en häst som var sydd på ena benet och jag tyckte inte att det hade ändrats något på länge så jag messade en bild till veterinären som på en gång såg att skadan hade blivit bra mycket bättre!

Karmatarerskanise
0

#15 Det är ju smart :)

KickanLilja
0

Ja, och riktigt praktiskt. Då slipper ju veterinären åka ut i "onödan" om man kan säga så…