Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 859 ggr
lisette
0

tagit oss vatten över huvudet?

min hund dog ju natten till midsommarafton. vi har nu fått hem sambons systers hund. en sexårig korsning (schäfer, bordercollie, labrador, spets) hans wesley (kastrerad). han hade det inte så bra hos dom, de hade inte tid med honom.

han fäller väldigt mycket. han har gnällt konstant hela natten. bara man klappar honom så gnäller han. han lyssnar inte för fem öre.

just nu känner jag bara att jag inte orkar. smärtan från hugin är fortfarande jobbig samtidigt som jag vill hjälpa wesley. för han hade behövt kärlek och omsorg och en rejäl bantning.

men gnällandet? hur får jag stopp på det. han är så klart osäker nu, men han har känt min sambo hela sitt liv så han borde ändå känna sig trygg. jag blir tokig.

vi har redan sagt att vi ger honom en vecka, men det är kanske för kort tid?

vi fick ordning på nadja, hon var oxå skabbig när hon kom hit. men hon är jättefin nu.

just nu är det bara jobbigt för de där gnällningarna söker en långt in i benmärgen…

Noa-Nisse
0

prova det här : försök ta kontakt med henne samtidigt som hon gnäller.. gör någon handrörelse som visar att hon ska sluta.. (typ sätt båda händerna framför henne) och säg samtidigt tyst.. betona bokstaven Y mycket..säg det med en djup röst.. om hon slutar.. eller bara inte gnäller så intensivt som hon gjorde innan du visade handrörelsen så beröm henne/han otroligt mycket,, ta gärna till en godbit.. gör detta om och om igen OFTA så lär hon sig nog..

Har själv provat detta och det funkade..då min hund skällde oefhört mycket när folk komm och ringde på dörren,,

hehehe,, jag bestämmde med min kompis att komma vissa tider,, så att jag kunde träna honom mycket… hahaha

Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
0

Ursäkta jag menar HON och HENNE istället för HAN och HONOM..

Medarbetare på Hundar.ifokus

Zebben
0

Jag skulle ignorera gnällningarna istället. Med ovannämnda metod är det risk att Du får en kejdereaktkion på beteendet. Alltså att hunden lär sig att gnällandet resulterar i godis.

Tänk på att det tar ca 3-4 v innan hunden verkligen har landat i det nya hemmet. Även om hon känner sambon så är det mycket som är nytt och hunden behöver tid.

Faxlin
0

Att det gnälls är förståss jobbigt för er. Men det ger sig. Just nu visar hon sin osäkerhet genom att gnälla. Detta är ett sätt för hunden att söka uppmärksamhet och att berätta sin oro för er.
Att ge det bara en vecka tror jag är för lite. Tar oftast längre tid än så.
Testa att bryta hennes gnällande med någon aktivitet. Typ att ni leker med henne, berömm henne mycket då hon är tyst. Men annars ignorera hennes gnällande. Gäller att förstärka de bitar man tycker om.
Ett enkelt Nej, när hon gnäller. Kan också fungera efter ett tag.
Svårt att råda efter att man läst lite så här bara.
Kram på er och hoppas det går bra i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

idag har vi fått erbjudande om att få hugins brorsdotter som är ett år gammal. men det verkar som om vi inte nappar på det. vi har pratat om det idag, jag sa att vi inte kommer att palla med wesley i längden. han tåler inte andra hundar, vi kommer inte att kunna åka iväg och bada som vi gjorde tidigare. han gnäller konstant när han åker bil… men andreas sa att han inte vill ha en hund till, om han känner att det blir förjobbigt med wesley så vill han kunna lämna tillbaks honom och sedan inte ha mer bekymmer. men denna tik skulle varit bra för oss tror jag. hon är lik hugin både till utseendet och till sättet. hon är tydligen minst lika dampig som hugin var och hon älskar tydligen hästar. jag tror det hade varit en bra hund för oss. det är så tomt utan en hund som busar hela tiden. men andreas bestämmer…

men idag har wesley faktistk varit skitbra. inte gnällt mkt alls, när andreas gick ut började han gnälla, men jag började busa med honom och ge dom lite godis istället. sedan brydde han inte sig…

får se hur det utvecklar sig.

Karmatarerskanise
0

Jag tänkte väl att wesley var en hane och inte en hona som många skrev i tråden "hon" ;)

lisette
0

*flinar* nog för att hna är kastrerad och vi kallar honom för nadjas flickvän och henom… :D