matfrågor...
ibland är det kämpigt med en hundvalp som bor i 2 hem… kämpigt på så sätt att vi ju båda behöver ha samma regler, rutiner o mat…nu är jag mest i behov av matråd….valpen är snart 5 månader… han åt Eukanuba från början, mini. Och jag vet hur viktigt det är att ge rätt mat. Men på andra stället förmodligen lite påhejat av min dotter som gärna sköter om sötnosen så börjades det bjudas på än det ena än det andra, doggy blötföder i småburkar o pedigree småburkar… men det är ju ingen mat för en växande valp…. nu har jag rytit i att han behöver bra mat o försöker återinföra torrfodret… ibland går det hyffsat, ibland går det inte alls….just nu blöter jag upp lite torrfoder med vatten och blandar i lite av hans blötmat… det funkar oftast…. på morronen KAN han äta uppblött torrfoder….verkar dessutom som han kan äta rätt mycket på morronen men betydligt mindre till lunch…
mina frågor jag har är
1) hur lång tid ska det gå emellan maten? Han får frukosten serverad vid 9 men sen har jag ingen aning om typ 13 och sen vid 18 kan vara bra?…. vet iaf att det behövs fasta tider..
2) äter hundar ungefär lika mycket vid målen eller ska det vara mindre/mer vid något/några mål….eftersom äter mindre till lunch kanske han borde ha lunchen senare…
3) hur kan jag "lura" honom att äta nyttigt torrfoder? tror iaf att jag är på rätt väg genom att blöta och blanda… min plan är att minska på blötmaten i torrfodret mer o mer …..
tackar på förhand!
kan tillägga att han äter 3 ggr/dag
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
jag lägger upp torrfoder på morgonen (åskar går bara o småäter av det under dagen) den mängd som är rekommenderat för hans vikt minus 50-75 gram. att jag minskar det lite beror på att han äter kokt ris blandat med blötmat vid 16-tiden. Blötmat är inte onyttigt utan det jag kan tycka är att det är onödigt att släpa hem 70% vatten… hade det varit "fel" mat för en valp skulle inte veterinären skicka med prov på blötmat när vi gjorde 3-månaders vaccineringen…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

MariannE11 Jag tycker att mattiderna låter vettiga, du kan ge lika mkt morgon och middag, men lite mindre portion till lunch. =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

han åt rätt OK nu till lunch åxå… blandade i mer blötfoder denna gången….känns som det är på väg åt rätt håll… bara nu det andra stället sköter sej o inte faller för de tiggande ögonen..
vore toppen att ha torrisar framme jämnt men det lurpassar även 5 nyfikna katter här….katterna vill ha hundens blötfoder åxå… å säkert provsmaka torrisarna… hunden ÄLSKAR katternas torrfoder så här råder specialrutiner…. katterna har sin mat uppe dit hunden inte går eller på diskbänken.. å hunden får specialbevakade måltider
nu har han inte ätit blötmat för hundvalpar utan vuxnas blötmat.. o är en vanlig matbutiks blötmat lika nyttig som blötmat från djuraffär/veterinär?….
tackar för hjälp!…tar gärna fler råd…..

Får man vara lite nyfiken och fråga varför han bor på 2 ställen? =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
mina katter är gärna framme vid hundmaten men de provsmakar oftast nån enstaka kula då de verkar tycka sitt eget som står uppe på bänken är godare=)
jag använder butikens "billiga" blötmat då jag inte tror det har så stor inverkan på iaf min valp (jag blandar det med kokt ris)… de innehåller i stort sätt liknande råvaror, o sen så äter ju åskar Hill´s torrfoder som är av bra kvalitet så han verkar må bra av det iaf 
kan man inte ha torrisarna framme för de andra djuren eller om valpen äter allt han/hon på en gång så låter dina mattider jättebra ![]()
/Ingalill

#4 visst får man fråga……
… det är min dotters hund och hon bor växelvis hos mej, mamma och sin pappa…vill ha hund själv den dagen då jag hoppas mitt företag etablerar sej på min egen ort så jag kan rasta hunden vettigt… tror o hoppas det är möjligt inom 2 år iaf…. under tiden glassar jag på dotterns hund…
#5 jag har en katt som äter lite specialfoder då hon har problem med njurarna.. än så länge bara seniormat på veterinärs rekommendation…. så huvuddelen äter den maten då de är över 8…de andra 2 äter "vanligt" foder fast på andra platser…. vad jag fått veta så är det ingen fara om hunden äter kattmat men dåligt om katter äter hundmat… så för att min kisse inte ska bli sämre så riskerar jag inte att hon får i sej fel mat…den tid som hon klarar sej på seniormat istället för verklig specialfoder tar min plånbok tacksamt emot…
tackar för tipsen!
oj, hoppas det går bra med kissens njurar! jag vet hur jobbigt det kan vara då jag hade en perser som blev opererad både för njursten och urinsten=( dock klarade han sig utan men efter men dog några år senare (när han var 12 år) av stroke=((
då bestämde jag mig för att ALDRIG mer skaffa ett djur… nu sitter jag med 2 katter + 1 hundvalp *s* det är svårt att vara utan dem=)
/Ingalill