Försäkringar
Tydlingen har mitt försäkringsbolag (IF) höjt självrisken. Har deras bästa försäkring där rehabilitering ingår. Men när jag började gräva i deras villkor så ersätter de bara upp till 3000:- och självrisken ligger nu på 2500:-. Då blir ju försäkringen helt plötsligt rätt dålig vad gäller att ersätta för rehab! Endast 500:-. Det kommer man ju inte långt på. Det är vad första besöket kostar, innan man ens påbörjat sin rehab.
Hur fungerar Era försäkringsbolag i denna fråga? Börjar undra om jag inte ska kolla runt lite angående att byta bolag.
Rehabiliterig för 500:-! Jo, jag tackar jag, det kostar det säkert bara att gå in genom dörren.
Djurförsäkringar är en uppsjö av tillägg och icke tillägg och det är jättelätt att bli lurad. Tyvärr är även ombuden dåligt insatta i just djurförsäkringar.
Så var extra noggann när du tecknar en ny djurförsäkring. Det är trots allt stora pengar det rör sig om under ett djurs livstid. Pengar som går till försäkringsbolaget och merparten av hundägare behöver aldrig använda sig av sin försäkring!

Jag har AgriaPlus Veterinärvård, har dock inte behövt använda den ännu så jag vet inte exakt hur bra den är men om du är intresserad så går det att kolla alla vilkor på www.agria.se
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#0 Jag har samma försäkring som du har på min Udda… Jag som tyckte att det lät så bra att rehab ingick=/ Då kan man ju egentligen ta deras andra försäkring där rehab inte ingår alls (500:- är ju inte så mycket…). Men i den kanske inte medicinen ingick heller?
som jag läser det är det rehab som ersätts med max 3000 per behandlingsperiod… själva vetkostnaderna kan uppgå till 40 000/år med vet.extra…
så alltså, du går till vet o får hunden undersökt, blir remitterad till rehab, där betalar IF max 3000 kr/period. då har du säkert redan betalt självrisken hos veterinären…
utdrag ur deras villkor:
rehabilitering ordinerad av behandlande veterinär
och i förväg godkänd av If, maximalt
3000kr per behandlingsperiod
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#4 Ja, det låter ju som du har rätt faktiskt… Så skulle nog jag med tolka det! Ska ta och titta lite närmare på det…

#4 Ja, när man läser det så så kan man ju tolka det som du skriver. Men när jag pratade med If på telefon och fick reda på att de höjt självrisken till 2500:- så sa jag just till If-damen att -Oj, det var inte mycket kvar då om man ska rehabilitera hunden, Det var ju inte så bra.
Nä, säger hon. Nä, det är väl inte så mycket.
Så på henne tolkade jag det som att det endast blir 500:- som ersätts.
Argh, måste nog ringa igen. De kommer ju öppna en egen telefon linje bara för mig snart. 
jag ringde oxå till IF idag eftersom jag har dem till både åskar o katterna. min handläggare förklarade det så här:
om din hund blir sjuk åker du till veterinären, där blir det oftast en hel del kostnader med undersökningar, eventuella ingrepp mm, sen får du troligtvis en remiss till rehab. då har du redan betalat självrisken hos veterinären och IF ersätter upp till 3000 kr för själva rehab-behandlingen förutsatt att den behövs för just det du sökt vet för och betalat självrisken för…
däremot om det är en gammal skada som du behöver sjukgymnastik för där självriskperioden redan löpt ut kan det bli så att du får betala ny självrisk och de står för resterande 500 kr. (remissen ingår då i självrisken så beloppet hos rehab kan ersättas med mer än 500 kr beroende på vad vet tar för remissen)
(tycker nästan synd om IF´s handläggare som nog får massa samtal om samma frågor nu
)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Vi har Folksam. Jag har inte kollat villkoren på senaste tiden men jag tror att det är 1500 + 20% som är självrisken för en behandlingsperiod om 125 dagar. DVS att behövs det mer vård inom den perioden så behövs ingen ny självrisk. Man kan kolla på Folksam.se. De var billigast tidigare i alla fall och jag kan säga att hittills har det fungerat alldeles utmärkt de gånger vi haft några krav på dem.