Eran åsikt om tidningsläsare!
Lite knasig överskrift, men kom inte på något bättre just nu. xP Jag vill höra eran åsikt om att låta hundar gå och nosa i marken (läsa tidningen). Alla tycker ju olika, och så ska det vara, men många har olika tankar om detta och jag vill höra just din åsikt.
Så här ser jag det:
För mig är det självklart att hunden ska gå och få nosa i marken, dock inte hur länge som helst. Nu gör inte mina hundar det utom när det är löptikar i farten så jag har inte det problemet. När jag ser hundar som inte får gå och nosa, utan är "väluppfostrad" och går och tittar rakt fram får jag alltid mig en tankeställare. Vi går ju ut för hundens skull, eller hur? Okej, vissa går ju ut för sin egna skull också. ;P Sedan finns de människor som först "rastar" sig själva för att de tycker att hunden går så långsamt eftersom den luktar hela tiden och går sedan ut på en kort kissrunda med hunden, (skönt med hanhundar som har kissgaranti). Alltså gtöra så som vi människor föredrar. ;-)
Jag störs inte av att Aramis går och nosar runt när vi är ute. Jag låter ju honom inte stanna varje gång och lukta jättelänge på varje fläck han finner intressant men han får gå med nosen i backen när vi är ute.

Velvet får självklart gå och nosa på våra promenader, men har jag gett kommando tex fot lr liknande så är det kommandot som gäller och hon får då inte gå med nosen i backen föräns jag ger fri kommando igen. Men jag anser att det är ett naturligt beteende för hunden att nos och "läsa tidningen" och att den därför bör få utlopp för det behovet.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag tycker precis som du, Malin3033. =) Jag ser många som går med sina hundar och inte låter dom nosa och som till och med rycker i kopplet om den gör det. Jag tycker att det är så synd.. Jag blir så glad när jag ser att folk låter sina hundar nosa.
självklart ska dom få nosa, men jag drar nog parralellen där det nosas i tid och otid, har ju lärt alla mina att framåt betyder just det och inte att stanna upp vid varje fläck då skulle jag få stanna konstant och det blev ingen prommis av det,det har jag stor nytta av då det är löptik ute,vare sig dom varit i koppel eller lösa,rycka i kopplet behöver jag inte alls, utan jag har lärt in det med att avleda med godis ;-)
går vi ut på samhället bland massa folk o bilar får inte åskar gå o nosa överallt men när vi är ute på vanlig promenad som är 99% av promenaderna så är vi ute på hans villkor o då får han nosa runt i sin egen takt=)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag har vissa ställen som Ceasar får läsa tidningen och vissa ställen är det "gå" som gäller och då är det kondition som gäller, inte rastning i den bemärkelsen.
**MVH Cerrolyn

För mig får Nagli nosa nästan hur mkt hon vill, bryr mig inte eftersom hon alltid går lös. Men när hon väl blir kopplad en stund på promenaden brukar hon inte få stå och nosa för länge eftersom hon då bara brukar vara kopplad tillfälligt! ^^
En kompis till mig lät inte sin hund lukta alls, tycker faktiskt synd om dem. Blev ryck varje gång och när jag höll i kopplet och lät honom nosa så kom hon och sa att jag skulle rycka till så då kom hon och ryckte ändå..
Jag låter också Rocko få nosa men han kan bli lite bångstyrig om det är mycket löptikar omkring och då brukar han få gå fot en stund tills han har lugnat ner sig. Vi går sällan i stan men när vi gör det brukar han få gå kort eftersom han vill fram och hälsa på allt och alla och det finns ju hundrädda/allergiska som inte vill/kan det.

Men vad tycker du om hundar som arbetar? De varken får eller ska gå och nosa hela tiden…och tränar man lydnad med sin hund så vill väll ingen att hunden ska stanna var femte meter och nosa… Man måste ju skilja på arbete och bara lek promenad…
Men självklart så är det juh skillnad på när man arbetar och när man promenerar med hunden. Men man går väl inte en promenad där hunden ska gå fot under hela promenaden och kallar det för lydnadsträning eller? Man måste juh ta pauser i träningen så att hunden för det första inte lessnar och för det andra så att hunden inte blir för slut i huvudet poch därför okoncentrerad. Då när man har dessa pauser så tycker jag att hunden måste få nose, men sen kan man kräva av den att den inte ska nosa under träning.
Jag låter Molly gå och nosa lite som hon vill. Fastnar vi däremot på en fläck och hon är kopplad väntar jag lite. När jag tröttnar på att vänta säger jag bara "nu går vi". Sen fortsätter promenaden. Är hon däremot lös, får hon fastna bäst hon vill på nosfläckar. Matte strosar vidare när hon har tröttnat på att vänta.
Medarbetare på jack russel terrier
#11 Så gör vi också. =)
snodden står aldrig länge kvar vid en fläck om han är lös, för han vet att jag bara går ifrån honom, och det gillar han inte ;-),så han är bättre på att låta bli att fastan när han är okopplad än när han är kopplad.
#11 Så gör jag med!
Klart han får nosa! Men ibland får han bli avbruten om det är samma fläck i 5 min.. Misstänker jag att det är nån go löptik han är på spåren får han inte nosa förrän vi snabbt lämnat det doftspåret
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#13 Har inte riktigt den fördelen. Hon vet att hon snabbt springer ifatt matte om hon skulle vara för långt bort. *haha* När det låter som om en häst kommer i fullt sken bakom en vet man att det är Molly som roar sig med att sprinta ikapp matte :D
Medarbetare på jack russel terrier

Självklart får han nosa, dock inte stanna på varje fläck 10 min :)