Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 8638 ggr
SparklingTindra
0

Hur kallt blir det i en bil...?

Jag var ute på promenad med hunden nyss och då såg jag att nån hade lämnat sin hund i bilen, som stod i skugga i -17 graders kyla. Därför undrar jag om nån har sett den där tabellen om hur varmt/kallt det blir i bilen vid olika temperaturer och vet hur kallt det blir när det är -17 grader kallt?

lena1
0

har inte sett den, men det beror ju på vad hunden har för päls och hur länge den suttit där…

[Malin3033]
0

Vet inget hur kallt det blir vid minusgrader, men  vid plusgrader blir det riktigt läskiga tempraturer!!

Klockan:      Yttertempratur:    Skugga/sol:     Tempratur i bilen:

09.30          14 grader             Skugga           19 grader
11.30          20 grader             skugga/sol      47 grader!!
13.30          22 grader             sol                  85 grader!!

Inom parantes är ju förstås att bilen är ju inte från början 85 grader, utan blir förstås varmare och varmare. Dock förekommer det inte i  boken efter hur lång tid det tar för att det ska nå sådana höjder!

Men en tänkvärd sak, själv lämnar jag aldrig hundar i bilen, åker jag själv till stan och jag vet att jag ska in i en affär där man inte får djur lämnar jag hundarna hemma.

lena1
1

mm men jag vet att det kan bli riktigt kallt  vid minus också, men som sagt det beror ju på hur länge och vilken päls hunden har, för när jag tränade aktivt även vintertid, så lämnade jag mina colliesar i bilen högst en kvart innan vi åkte hemåt, och då har dom ändå päls som täcker massor med kyla och stöter av värme med.

Zebben
1

Det blir i stort sett lika kallt inne i bilen som ute, skiljer några grader beroende på storlek på hund/bil.

Är ingen lämplig "förvaring" av hund då de inte har möljligheten att röra sig och få upp värmen. Men det beror ju på hur länge bilen har stått där också. Sen kan ju ägaren ha kupévärme vilket går att ställa in så det är varmt och skönt. Finns även värmedynor som man kan ha i bilen också, som är till för att hjälpa hunden att hålla sig varm.

SparklingTindra
2

Den hade dåh ingen kupévärmare ikopplad. Hunden såg ut som en Norrbottenspets och den satt och skakade och skällde. Det behöver juh inte vara på grund av kylan som den skakade men det såg då ut som det.. Jag vet inte hur länge bilen hade ståt där när jag såg den, mn den var dåh kvar i minst en kvart för det var så länge jag var i närheten av den.

Det var en liten gammal bil, vet inte vilket märke..

Jag skulle aldrig lämna min väldigt varmpälsade hund i bilen ens för att gå in på en affär och handla. Jag förstår inte att folk lämnar hundarna i bilar när det är så här kallt. Ska man och hälsa på nån där man inte får ta med sig hunden in så är det juh humanare att lämna den hemma.

Jag hade femtielva lager kläder på mig under promenaden men ändå frös jag..

kerstinjo
0

- 17 grader är inget att rekommendera för en stillasittandes hund i bilen!

Det ggr vi hade med Alfons i bilen och lämnade honom en kort stund, så var denne "pälslöse" vovve iklädde en gott fodrat täcke och en fårskinnsjacka att ligga på.

Men varför ta med hunden om man ska lämna den ensam i bilen länge?

Kerstin 

SaraC
0

Hur kallt det blir beror väl mest på hur varm bilen är från början och hur länge den står.

Brukar lämna Eros i bilen om man ska in nån snabbvända, han har det bättre där än ensam hemma. Och tjock päls o filt :) Men längre stunder lämnar jag honom aldrig, oavsett temp. På sommaren  får han dock aldrig sitta ensam i bilen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar