Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2486 ggr
[Mova]
0

GÅ UPP I VIKT?

Lilla Himlaär verkligen "lilla". Man ser och känner revbenen/ryggraden jätte tydligt. Hur ska jag få henne att gå upp i vikt? (är avmaskad) Borde tillägga att hon är väääääldigt kräsen.

Tezza
0

Färskfoder

AnneN
0

Högenergifoder, kosttillskott, skämma bort med mkt godsaker… det är iaf några förslag som jag kan komma på så här rakt av

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Mova]
0

#1 färskfoder? vad är det? typ kött?=)

AnneN
0

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Aptitstimulerande

• Värm maten, det ökar smakligheten
  • Övergå till burkmat, BARF eller hemlagad mat
  • Smörj skålen med ett tunt leverpastej, det ger goda dofter som tränger upp genom den övriga maten
  • Ge högenergifoder, det ger mycket näring i liten mängd
  • En del hundar vill ha flera små mål under dagen medan andra hundar föredrar att ha maten stående framme för att kunna äta då och då (dock endast torrt foder som kan lämnas hela dagen, blött foder blir fort dåligt)

_**/Mvh Anne

HannaM
0

laxolja, vetegroddsolja ökar aptiten… b-vitamin ska också öka aptiten på iaf illrar… vet inte hur det är med hundar

[Mova]
0

#6 Laxolja har jag aldrig hört om förrut.. men jag köptre faktiskt ett torrfodermed smak av lax som skulle vara för kräsa hundar, och de gillade hon iaf bättre än de ordinära kyckling fodrerna.. vart köper man laxolja någonstan? ska man då hälla oljan över torrfodret?=)

Elcyion
0

Har bekanta som har haft samma problem som du har med din hund. De har av veterinären fått motioneringsförbud. Det är korta stillsamma promenader så hunden hinner göra sina behov (och inget mer). Kompensera det med aktivering inomhus. Ge ett foder med högt energi innehåll. Finns både som torrfoder och färskfoder. Ge henne större portion än vad de anger för hennes vikt (eftersom hon ska gå upp). När du ser att han börjar komma i mer lagom hull, börjar du försiktigt öka på promenadtiden lite i taget. Se bara upp så att hon inte går ner igen. Kanske är det så att hon måste gå på HE foder alltid?

Lycka till!

Medarbetare på jack russel terrier

[Mova]
0

den där barf grejen skulle nog inte funka på himla då hon ej äter varken, kött leverpastej eller grönsaker. på valpkursen var det väääldig svårt att hitta något att berömma henne med då hon totaldissade korv och köttbullarna.. de ända hon gillar är ostbågar om ens det. därför får hon bara torrfoder men då äter hon så dåligt. =(

[Mova]
0

#8 tack för tippset, men det värtsa är att hon inte äter något ändå, hon äter kanske 4-8 kulor sen är hon "mätt" eller vill inte ha mer.. är ju jättesvårt att få henne att bli tjock ju. Hon är extremt kräsen tyvärr.

HannaM
0

Laxolja finns i nästan alla djuraffärer.

SparklingTindra
0

Har du provat att ge lite tonfisk på burk? Min hund är också väldigt kräsen och gillar inte korv och sånt, men tonfisk äääälskar hon. =)

HannaM
0

jag ger min hund kalkonskrovskorv.. det är malt kalkonskrov.. tror jippotima har det.. det åt till och med min kinkigaste iller som vägrar allt annat kött…

lena1
0

testa caroten och laxolja finns på djuraffären, det smakar mums säger snodden, han äter inte sin mat utan det i

[Mova]
0

#12 tonfisk kan jag nog prova faktiskt, hon verkar ju gilla lax.. =) så vaför inte tonfisk ? =)

Tezza
0

Nej färskfoder är inte Barf:) Barf är Biologisk anpassad rå föda. Färskfoder är ett färdigt helfoder som är fryst. Det finns bla Klass, Fodax och Bravo. Sök på det så hittar du info om de märkena. Klass brukar dessutom finnas på många ställen där de säljer hundfoder, dock ej Odal eller mataffärer. Det är ett högenergifoder som de flesta hundar tycker är smaskens.

SparklingTindra
0

http://www.bravodjurfoder.se/ Detta är färskfoder. =)

Elcyion
0

Jag vet inte om det redan är nämnt, men det finns ett pulver på djuraffären, som man häller på maten, och det ska ge bättre aptit.

Sen blir jag lite nyfiken på hur du gör när du utfodrar? Många djurägare gör misstaget (av ren kärlek till sitt djur) att servera dem något extra gott om de äter dåligt av den vanliga maten. Eller att servera maten oftare för att de ska äta upp. Då är risken väldigt stor för att hunden slutar äta sin vanliga mat, för att de vet att matte/husse bjuder på något bättre i så fall. Det bästa (om man vill servera i portioner) är att hälla upp rätt mängd mat, servera den, och när hunden anser sig ha ätit klart (man kan kolla efter ca. 15 min) tar man bort igen. Sen blir det ingen mer mat förräns det är dags för nästa mål. Samma sak där igen. Då brukar hunden lära sig rätt fort att man äter det som serveras, för det kommer inget bättre.

Kom även att tänka på en hund som är väldigt kräsen på foder. Hon tröttnade på alla foder efter ett tag, och de fick köpa nya sorter hela tiden. På henne fungerar det bättre med ett riktigt drygt foder. Då får hon så pass små portioner, att hon inte hinner tröttna på smaken. Just nu äter hon Orijen. Det äter hon (vad jag har förstått) bra av utan att tröttna.

Medarbetare på jack russel terrier