Cancer
Ja när man får beskedet att ens hund har cancer vad gör man då?
många beslutar nog sig för att låta hunden somna in och en del vill behandla, men vad tjänar det till? man puttar bara upp döden ett par veckor eller månader för att våndas och plågas i väntan på att döden ska komma.
I fredgas gjorde jag mitt livs svåraste beslut och lät min Elvis ( vit herdehund) somna in pga cancer. han blev 1 år 10 månader.
Men ändå kan jag inte sluta tänka på om jag valde rätt.
Tänk om osv..
ville bara skriva ner mina tankar någonstans där man blir förstådd av andra.

Du gjorde det du ansåg vara minst plågsamt för hunden och då anser iaf jag att du gjorde rätt.
Vad var det för typ av canser?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hur man agerar är nog väldigt olika beroende på hundens ålder och övriga hälsa. Även hur utbredd cancern är och vilken typ av cancer.
Sen är det även hur man själv är som person som måste avgöra. En del vill ha denna extra vecka/månad på sig innan avlivning för att få så mycket tid med sin vän som möjligt. En del tycker som Du, att man bara skjuter på det oundvikliga.
Själv har jag väl lite samma dilemma. Min tik har artros och jag vet att hon inte kommer att bli en gammal hund, men jag vet heller inte om det kommer ta slut om 1 år eller om 5 år. Det jag vet är att hon är glad och lycklig nu och det är så hon kommer få leva tills situationen blir annorlunda. Jag känner inte att jag skjuter upp en oundviklig avlivning, utan att jag får ytterligare tid med min underbara hund.
Det är otroligt jobbigt att ta dessa beslut, så jag stöttar Dig och hoppas att Ni fick en härlig tid ihop.
Blodcancer hade han, det heter något annat men med ren svenska så blodcancer

Är inte så kunnig på just cancer, men har för mig att blodcancer är en av de värsta? Eller åtminstonde något som går ganska snabbt.

Leukos? Kan det ha hetat så?
#2 Tack, jag förstår dina tankar, artros är ganska vanligt har jag uppfattat det som och som du säger så länge hunden inte mår dåligt av det kan den gott leva ett tag till, Elvis var ju precis i slutet och ville inte leva, han gav upp.
Vår tid var underbar men kunde varit bättre de sista tre veckorna än den var om man bara vetat.
ja leukos hette det nog..
Japp det hade gått ganska långt på kort tid. eller iaf insjuknandet från det att dom viktigaste organen smittats, det värsta med blodcancer är ju att det går på alla organ som den kan komma åt.

Haft en Riesenschnauzer som dog av det, det gick mycket fort (men finns väl en snabb och en långsammare variant tror jag), när vi kom till veterinären så hade hon max 1-2 dagar kvar att leva om ens det. Hon var så gott som helt borta när vi kom till veterinären men utanför kämpade hon för att vara som vanligt om än det inte gick.
Hemskt, beklagar sorgen.
#8 så var vår Elvis med han kämpade på för att vara sig själv hemma och ute, men sov mycket och när han kom till vet då visste han nog och slutade "vara" ahn sov och hängde och ville inte och sov en massa.. så man märkte på han att något var regält fel.
tack
#7 inte Leukemi då? det heter det när det är på människor. Leukos är oxå med blodet, men ger såg på de blodbildande organen och orsakas av ett virus. (googlade)
Beklagar sorgen. det där är det värsta man kan besluta.. men man måste ju.
För min del handlar det om var det sitter & hur långt framskridit det är. Så i ditt fall hade jag gjort likadant.
*sänder många tröst kramar*
**MVH Cerrolyn
#10 jag vet inte står på pappren någon stans. ska kolla när jag hittar pappren igen. men han hade ju fått på mjälten, levern, njurarna, i magen..
tack jo tyvärr måste man ta ett så sårt beslut.
#11 tack för alla kramar det värmer.

lever och njurar var helt slut på min hund.
Många värmande kramar till dig, jag känner med er..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Åh, stackars er och hunden. Så ung och och få en sådan sjukdom. Tänk att inte ens våra hundar skonas från våra otäcka sjukdomar. Kram från mig. Sänder en tanke till din vovve.
tack så mycket det värmer
Sänder en massa bamse kramar. Jag tänkte om det är blodcancer så borde det ju sprida sig i hela kroppen genom att det från hjärtat går ut artärer i den stora kroppspls ådern. Sen går ju blodet genom hela kroppen. Vilken hemsk sjukdom. Tänker på er!
Låter snarare som om det skulle vara Leukemi?
Min farmors hund fick lekuemi för 2 år sedan.
Kl 4 på morgonen ligger Bissan halvdöd i farmors säng, farmor åker i ilfart till Bagarmossen där dom tar in henne och ger henne en blodtransfusion.
1,5 veckor gick, men yttligare 3 blodtransfusion, upp och ner gick det för lilla Bissan. (Och farmor fick inte träffa henne på hela den tiden, bara stå utanför för att Bissan inte skulle tappa orken om farmor lämnade henne ännu en gång)
Efter 1,5 på Bagarmossen ringde dom till farmor och sa att hon förmodligen skulle dö närsomhelst. Men farmor vägrade att ge upp, hon sa åt dom att vänta tills hon kom in, och sen skulle dom ge henne en sista blodtransfusion, om inte det funkade skulle dom låta henne somna in.
2 veckor senare kunde min farmor ta hem en ynklig liten varelse, in varje dag för kontroll. Men farmor ville verkligen att om hon skulle dö, skulle hon vara hemma.
Idag är den lilla hunden en riktigt bitch mot allt som ens liknar en hund. Men det gör inte farmor nånting :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
massa tröstkramar
Fins ju leukumi också blodcancer.. Jga beklagar sorgen men jag tycker du gjorde det rätta.
tack alla det känns br att höra era tankar.
#18#18 usch vad hämskt. tur att man slapp uppleva det så.