Fästing-tider!!
Nu börjar dom komma, djävulens skapelser! 
Hur gör ni, använder ni Spot-on, Frontline, fästinghalsband eller liknande?
Jag brukar använda det, men det känns lite läskigt ändå att utsätta vovvarna för sånt nervgift…

halsbandet - utan tvekan. ska be veterinären att skriva ut några till mig…
Vi hade fästinghalsband på hundarna förut, men Ante var allergisk mot det så då fick vi sluta med det. Nu vet jag inte vad vi använder.

Jag använder vitlök. Funkar superbra på både hundar, hästar och katterna. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Iår testar vi ett rosmarinavkok som man sprejar på hundarna innan man går ut. Hur det funkar får jag se i sommar…
Har haft tillräckligt med gifter på mina hundar när vi bodde i spanien & anser inte att trycket fästingar är tillräckligt stort här i sverige för att behöva använda så starka prep.
10 fästingar/hund & dag har jag inga probs att plocka, skillnad var det i spanien där man kunde plocka 100 fästingar per hund & dag om man inte behandlade!
Inga prep är ju 100%iga & de gifter som används garanterar bara att krypen dör inom 2 dygn, men på den tiden hinner de faktiskt föra över sin smitta om det vill sig illa!
Här tittar vi igenom alla hundarna efter promenaden & alltid en sista gång innan vi somnar. Tycker att det är ett trevligt & bra sätt att bekämpa krypen! Än så länge har det väl kommit med ca 10 fästingar totalt varav två just hade bitit sig fast.

Jag använder Frontline vet spot-on lösning och jag tyckte det fungerar bra. Vill inte ha ett halsband till dem.
I paketet finns det tre tuber, en för varje sommarmånad, så ett paket räcker bra hela sommaren.

Vi kör med exspot å de fungerar utmärkt å här finns de mkt av dom här en länk http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19940325000034&DocTypeID=4&UserTypeID=1
mvh/bjorsa
i år testar vi något nytt: "Bio band plus" från Beaphar (nature line) Det är ett halsband som innehåller eteriska oljor & citronolja.

Jag har köpt Frontline flera ggr, men aldrig använt det eftersom det är giftigt för katter och jag vågar inte riskera att de får något sådant på sig. Likadant med halsbandet.
Jag har hört att just rosmarinavkok som nämns ovan skall vara ok, och någon spray med Citronella i. Det där Bio band plus låter väldigt intressant tycker jag! Vad hittar man det?

# 7 vi köpte ett halsband förra året som luktade örter (totalt vedervärdig lukt), den var värdelös. det kanske inte är samma. det kostade typ 50 lapp på en djuraffär. men man får ju vad man betalar för…
Jag kör med olika örthalsband, men resultatet blir bara att det kryper fästingar i lägenheten och på mig. Jag skulle nog vilja spruta av hunden efter varje promenad med något som de dör av istället. Funderar även på hur jag ska skydda illern som ju kryper mer i högt gräs.
Denna sötnos kröp på dåggens huvud 8 maj! Årets första! En bebb på 1 år. Vad gör ni med fästingarna förresten? Slänger ut dem igen? Bränner, klämmer eller spolar ner i toan?

Här klämmer vi ihjäl krypen som kommer in & sen spolas de ner i slasken eller toan. Inga får överleva!!

har vi igång elden så hamnar dom där. sambon plockade en från tiken igår. vet inte var han gjorde av den…
men överlever den o kan sätta sig på ngn anann om man tar bort dom?

#12 klart den överlever om du bara släpper den vidare!

kan den sätta sig på någon annan då eller?
Mexx får vitt fästinghalsband, och färstingarna får ploppa till döds av en tändare. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

en fråga. vad räknas en fästing till för kategori egentligen???
är det en spindel?

#15 Samma här. Jag förvandlas till sadist när de gäller fästingar!
En gång hade min kompis en spruta som vi stack upp ca 8 fästingar på, de levde i flera timmar! Sadistiskt, jag vet!
Jag har köpt halsbanden på en vanlig zoo-butik. Jag tror att de funkar när man bor häromkring och norröver, bor man där det är väldigt mycket fästingar så tror jag inte att det hjälper speciellt mycket ändå…
jag eldar upp dom eller trycker ihjäl dom.ni vet att varje fästing har en till på sig under magen va?.det såg jag förra året.så en fästing blir alltså två,den stora fästingen släpper den lille på djurets kropp.

det där såg jag oxå när vi plockade första fästingen för året….
#17 Jo, de är rätt bra överlevare… För några år sen, när jag och en kompis satt barn- och hundvakter så hade vovven en fästing, men vi hade ingen fungerande tändare… Så vi tänkte att vi skulle dränka den och la den i vatten. Den sjönk, och låg där i till eftermiddagen dagen efter, då vi hällde ut vattnet och fästingen började krypa! Det var lite läskigt, men rätt logiskt med tanke på att de sitter med huvudena i blod i flera dagar..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

När jag bodde i spanien & jobbade med hundar kunde man plocka 100-tals fästingar varje dag. Då gjorde vi så att vi tog en liten skålm vatten & hällde i några droppar klorin. Det klarade inte små j-vlarna av! hihi

#21 Det har jag inte ens tänkt på ju! Månne jag gjort alla fästingar jag spolat ner i wcn en tjänst då

Fästingshalsbanden finns nu receptfritt på apoteket
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Kliade nyss Frodan på nosen då jag kände något litet, hårt som stack ut. Tänkte först att det var morrhårs-stubb, men kollade ändå. En liten fästing-j*vel hade alltså satt sig framme på nosen
Så tänk på att känna igenom vovvsarna ordentligt, dom sätter sig på de dummaste ställena!
Provat i år ett preparat som heter Protect Line som Bayer gör. Ett naturpreparat. Varar ganska länge. Tidigare har jag använt mej av halsband man köper i djuraffär. Dom som finns att köpa på apotek kan ge klåda och allergier.

#25 en av mina hundar hade på öronsnibben… :D

Inne i örat är ett ställe där fästingarna gärna sätter sig. I själva vecket precis där pälsen slutar liksom.
Audiatur et altera pars

såg faktiskt på animal planet igår en hund som hade en ENORM fästing. den var dörälig…

Ja, visst är de äckliga. Inget snack om saken.
Audiatur et altera pars
jag ger mina hundar vitlök i maten & det har funkat bra.
vvitlök i maten funkar bra på mina hundar mot fästingar. 
Eftersom jag i februari fick stronghold utskrivet mot öronskabb till min iller, och då även till våra två hundar, så gav jag allihopa en ny omgång för ca 1-2 v. sedan. - har inte sett en enda fästing på hundarna sedan dess, och medlet gick snabbt och enkelt att stryka på hundarna, utan kladd eller klagomål =) Som jag har förstått det så sitter effekten i under ca en månad - men jag kan ha fel, ska bli intressant att se…

tessa - om vovvarna ska bada då? försvinnier inte effekten då?
#34: Nu vet jag förstås inte om stronghold rekommenderas mot just fästingar, men det verkar som sagt fungera även mot detta - enligt förpackningens anvisningar bör inte djuret bada i vattendrag förrän tidigast två timmar efter applicering. Det är det enda som står.
Så ärligt talat vet jag inte, - medlet går ju väldigt snabbt in i kroppen, - effekten kanske avtar vid mycket bad, men det vet jag faktiskt inte..
#16. Ja fästingar tillhör spindeldjuren.
Själv använder jag Scalibor på mina hundar. Hade förra sommaren inte en enda fästing på dem, varken krypande eller fastsittande efter att jag satt på halsbandet.
Mvh Mickis

mickis - du vet att scaliboren är receptfri numera?
Jag har fortfarande bara träffat en fästing i år… och här (Sköndal, 08, vid Drevviken) är det annars så mycket de kryper över på mig när hunden är behandlad eller har örthalsband.
Dog alla fästingar i vintras tro?
jag har 4 hundar och bor i ett "rött" område alltså där fästingar överför Borelia. Har inte råd med apotekets dyra halsband utan använder örthalsband a 47 kr st. Undviker skogen och att gå i högt gräs. Bortsett från en och annan fästing funkar det bra. De fästingar jag plockat spolas ner eller krossas mellan papper e.tc.
Frontline använder jag på katten som inte kan ha halsband utomhus, då kan han bli hängande i ett träd! Exspot är starka grejer och kan ge håravfall.
#38 Lyckliga du! Fästingarna dog inte i vinter utan mådde bra under snön. De är i det närmaste odödliga och ett kvalster.

Jag plockar och plockar och bränner. Är lite rädd för starka medel så det blir pälsgenomgång varje kväll.
Är ni säkra på att festingar tillhör spindeldjuren? De lever ju som parasiter. De måste suga blod för att överleva.
Jag använder halsband och har inga problem.
"Fästingar (Ixodoidea) är blodsugande kvalster och tillhör spindeldjuren. Då fästingar måste suga blod från ett eller flera värddjur för att fullborda sin livscykel är de s.k. obligata parasiter."
Ignorera min fråga i förra inlägget :)
Visste ni att honfästingen är rödburn i färgen.. och att det inte alls finns många utav dem! HAR ENDAST SETT SVARTA ÄN SÅ LÄNGA !!
Medarbetare på Hundar.ifokus
länge*
Medarbetare på Hundar.ifokus
Två fästingar har jag plockat i år. Jag lider med er som tvingas strida med hundratals…