Lydnad
Någon som har något tips på vad man kan göra för att få hunden sluta ligga och pipa på platsliggningen? Kom gärna med förslag

Har hört en del som lyckats träna bort pipandet genom att lära hunden att när den ska ligga så ska även huvudet ner på backen… Då får hunden något att koncentrera sig på
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Piper hunden även på kort avstånd? Piper den pga att den är rädd/orolig?
Är det när den sover??
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Hon ligger och piper fast det är kort avstånd, fast när jag tränar själv så brukar hon inte pipa, det blir när hon ligger i grupp oftast.

#4# Du får träna och gå bort. Piper hon så får du skrika "tyst "några ggr så kanske hon förstår. Du får ju inte säga något vid tävling men vid träning får man ju göra det.

Fast jag skulle nog inte skrika till hunden eftersom hon piper oftast i grupp och då beror det säker på osäkerhet. Skrik gör henne i tryggare i grupp och det är det hon behöver bli. Kanske ni har någon hund som hon känner sig trygg med som ni kan göra platsliggning med? Och sen utöka successivt med fler hundar och okända hundar? Piper hon även vid VÄLDIGT korta avstånd, typ när du står bara 0.5 m från henne? Annars skulle jag korta ner avstånden igen och öka successivt med massvis med beröm när hon ligger tyst. Beröm innan hon börjar pipa. Börjar hon pipa på engång eller efter en stund förresten?
Man kan försöka få henne att tänka på något annat, tex en boll som man lägger bakom hunden och som hon får hämta på kommando, så tränar jag med mina.
Jag har samma problem…
Men jag har lärt om platsen till huvud ner, och från och med nu, ska jag be andra att säga till honom att lägga sig ner eller att vara tyst. Tror att detta är det enda som hjälper på flams och trams…
Min tanke är att han ska tänka "bäst att vara tyst och ligga stilla för annas säger domaren eller TL till mig".
**MVH Cerrolyn

Börja med att träna med en hund kompis, en hund som är platsliggningssäker, och en som din hund känner. Låt hunden bara ligga i kanske sek. belöna, gör allt under tystnad.