Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 4083 ggr
Berglund
0

Värkar

Snart dags för min hund nu :)
Spännande, men jag undrar hur ser det
ut när hunden har värkar? Någon som kan beskriva?

AnneN
0

Oftast så börjar de bli oroliga, flämtar, bäddar, vandrar och krystar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

nobsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är hon igång nu eller har tiden gått ut bara? Lägg tidningar och något gammalt lakan i hennes låda. Att dom bäddar stimmulerar igång valpningen. Det brukar bara bli smulor av bädden, men då är det dags. Tiken blir fruktansvärt orolig och flåsig och vill inte äta något. Man brukar mäta tempen, men jag gör aldrig det. Hon kommer att frysa och tycka det är varm om vartannat. Försök att rasta henne. ta med en handduk om det kommer igång snabbare än man tänkt sej. När du rastar henne, kolla om hon bajsar och hur det ser ut. Det får ett annat utseende så att säga. Ögonvitorna blir röda. Lämna henne inte. Hon kan fixa en egen bädd. I soffan eller er säng eller något liknande. (råkade själv ut för det innan jag lärde mej.) Du kanske vet allt det här redan. När hon får värkar blir hon spännd över magen. Och när krystvärkarna kommer ser det ut som hon ska bajsa. Det kan ta lite tid innan allt kommer igång. Och det är så olika hur långt det är mellan valparna. Ibland 10 min och ibland 20 min. Sista kan ta ett par timmar. Det är bra om du har så du kan få kontakt med en veterinär om det skulle bli komplikationer.

Vore kul att få höra resultatet. Lycka till. Håller tummarna.

Berglund
0

Alltså valplåda och så vet vi, men vi undrade om hon börjar få värkar för lite flämtig har hon vart. Kan man se det som rörelser i sidan vid bakbenen?

nobsan
0

Valparna trycker ju neråt bakdelen på tiken. Hur länge har hon varit flämtig? Vilket dygn är hon på? Har hon ätit idag?

Berglund
0

Dygn 60, japp hon har ätit.
Jag känner inte valprörelserna från magen längre och det putar inte lika mycket där uppe. Utan mer nedre delen av magen.

nobsan
0

Att dom slutar att äta är ett säkert tecken. Och när det du lagt i lådan bara är en fluffig hög.

nobsan
0

Glömde säga att dom kan ha lite förkänningar. Det kanske är det hon har när hon är så flåsig.

Berglund
0

Bädda har hon börjat med :D
Hon är förstagångstik också. Men just nu verkar det
som det är idag eller imoron det gäller.

nobsan
0

Ha koll på henne i natt. Jag kan ju inte tala om hur det ser ut eftersom jag inte ser henne. Men det låter som det kunde hända i morgon. Du märker på henne. När det kommer i gång ordentligt brukar dom rusa omkring och gnälla och vara riktigt oroliga. Dom vill inte lämna en. Jag brukar ta en bra bok och sätta mej hos tiken så hon lägger sej och får lite lugnt.

AnneN
0

Lycka till med valpningenSkrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Berglund
0

Inget hände igår. Men kanske idag eller imorgon då :)
Hon har ju inte ätit så mycket heller.

Berglund
0

#10 Tack så mycket.

SparklingTindra
0

Oo, vad kul! =) Du måste skriva sen hur det gick! Min hund ska juh också ha valpar, men först om flera veckor, så det skulle vara kul att höra om andras valpningar.

nobsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är alltid lika spännande varje gång. Jag har haft hand om 28 valpningar och ingen är den andra lik.

#11 Jag håller tummarna. Valparna på bilden är alldeles nyfödda och har bara hunnit torka. Vad har du för hund?

123ailuj321
0

Lykka till!!! Skrattande du får skriva till meg hur många det blev!! HihiPenga mun det brukar å vara bra att holda tummarna!! Skrattande så det gjör jag!!

V-lang
0

Lycka till, visst är det spännande för mig var det 6 år sedan men det känns som i går =) Jag väntar med spänning, skynda dig ut och berätta när hon är klar och kommit till rätta med sina småttingar =)

KerstinP
0

Lycka till! Vi vill gärna se lite bilder på de små liven sedan.Glad

Berglund
0

Ja nu har dom kommit, för undefär en vecka sedan (Har ej haft tid och berätta). :D
4 hanar och 2 tikar, jättefina. Det blev fyra svartvita och två brunvita. Dom finns även ute på annons nu
http://www.blocket.se/vi/14982271.htm?ca=15_s

Bilder kommer att komma mer, så ni får se uppväxten ^^

Ang. hon där Pia Snellman, köper hon hundar som är lite dyrare också. Vi vill nämligen ha kontant betalning direkt.

LillMalin
0

ååååååå…….vilka söööööööööööta!!!!!!!!!!!!!!!!!

Berglund
0

#19 Jag visst e dom ^^

LillMalin
0

AA!!!;D men du! , visste du inte att det är valpförbjud här på HiF?, det finns väldigt allergiska tantisar här Flört

gejsa
0

Åh så söta. Men blev det 2 ljusa valpar? Goldenfärg nästan?

Berglund
0

#21 Ok förlåt, blir jag utkastad härifrån nu? xD
#22 Ja precis. :)

LillMalin
0

#23, du blir nog det snart ska du se xD

Misimurf
0

Å vilka underbara valpar, så söta!

Cerrolyn
0