Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 745 ggr
[Vargnatt-]
0

Behöver lite råd

Hej alla,

jo det är så att jag behöver lite råd om min kära vovve. Han är ju valp fortfarande, glad och energisk sådan. Men han kan bli lite föööör glad och energisk ibland när man är ute med honom. Då börjar han hoppa, nafsa i kläder och nypa med tänderna. Det gör ganska ont en del gånger, men jag vet verkligen inte hur jag ska få honom att sluta när han börjar.

Har försökt få honom att tänka på annat, ge honom något kommando men det funkar inte. Han lyssnar inte på nej de här stunderna.

Så jag undrar om ni har något tips på vad jag kan göra för att bryta det här?

Liss
0

Jag har nog inget bra förslag egentligen, men när ecko får sina ryck försöker jag korta ner kopplet så mycket som möjligt (stå på det om det är så) och bara stå stilla och vänta ut det. För säger jag åt honom eller liknande blir han bara mera uppspelt. Var så tråkig som möjligt!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Vargnatt-]
0

Är han i koppel så funkar det att vara så tråkig jag bara kan. Men det är när han är lös och får sina ryck som han ger sig på kläder och händer, och då funkar det inte att vara tråkig, då kommer mina kläder och händer gå sönder till slut.

Men det är samma här, säger jag åt honom så blir han bara mer uppspelt och tror det är lek.

lena1
0

testa att inte säga något alls utan vända dig om och ingen ögonkontakt heller, när anfallet är över nonschalerar du bara honom och går vidare, till slut kommer han på att det ger ingen reaktion när han gör så,för minsta pip från dig triggar honom bara ännu mera…

Matilda
0

Min hund gör så när han är extra glad (om han tex inte träffat mig på ett tag) då gör jag som #3 säger, vänder mig om och när han har slutar fortsätter vi promenaden. Säger jag åt honom är det som att han tror att jag säger "åhh vad kul, bus!!!" så inga ord hjälper ;)

[Vargnatt-]
0

Jo jag förstår hur ni menar, men det funkar inte att ignorera honom när han gör sådär. Är han i koppel och börjar bita på kopplet funkar det, men när han är lös och börjar bita i kläderna och nyper i benen och händerna så ger han sig inte även om jag vänder mig bort från honom

Elcyion
0

Har du provat att sätta munkorg på honom? Kanske låter lite drastiskt, men om du har munkorg på honom ute, så kan han inte bita/nafsa dig, och då kanske det är lättare att ignorera honom? Det finns ju tråd munkorgar i plast där de både kan gapa, skälla och ha tungan hängades om de vill.

Medarbetare på jack russel terrier

lena1
0

5,ta ett bastant tag om huvudet på honom, bara bestämt inte så det gör ont, och titta honom i ögonen och fya eller vad du brukar använda för ord, släpp inte förrän han har följt med dina händer och sitter ner,bry dig inte sedan utan gå vidare

[Vargnatt-]
0

#7 Tack det ska jag testa nästa gång!