Grand Danois
Ja, det handlar då om överskriften. Jag har nämligen lite frågor angående den rasen, ska troligtvis skaffa en Grand Danois om några år eller så :) Jag vill vara lite mer säker.
Jag vet då inte så mycket om rasen (har läst på lite dåligt :P ) , men jag tänkte fråga om det är någon annan här inne som har bra tips eller något annat, skulle det vara roligare :) . Jag vet att rasen ska vara väldigt snäll, lugn kanske? , äter väldigt väldigt mycket mat så det går nog åt rätt mycket pengar. Men jag vet att rasen inte ska vara ens första hund. Man ska haft en hund innan. Men då tänkte jag.. räknas det som ens mamma har haft hundar innan och man har hjälp och tagit hand om hundarna? Även om man har har tagit hand om små hundar som är lätta att ta hand om? Kanske låter lite konstigt det jag skriver men ni kanske fattar ändå :)
Så jag vill jätte, jätte, jätte gärna veta mer om rasen, om den är agresiv eller vilket kön som är bäst. Allt vill jag veta :D
Kramar från Mickan
Det finns ingen ras som är aggressiv i sig, det är individuellt och hur den uppfostras m.m. G.D behöver, precis som alla andra hundraser mycket miljöträning så att den kan hantera ljud och rörelse omkring sig. Det är en ras som ofta är lite reserverad mot främlingar, men den ska passa bra som familjehund.
Sen det här med vilket kön man ska ha, det beror juh på; en tik löper typ 2 gånger om året men brukar annars vara lättare att träna att inte sticka eftersom att dom inte berörs av andra löptikar på samma sätt som en hane. En hane är lite större än en tik och kan dessutom lättare få skelettproblem som små.
Det beror juh på vad som passar en bäst, vilket kön man ska ha. Inget är juh bättre än det andra.=)
Grand Danois är ofta en riktig "knähund" (trots sin storlek), dom vill gärna vara i soffan och mysa med matte/husse eller till och med sitta i famnen.
Det går att använda G.D. till och med till agility och freestyle. =)
Läs på ordentligt om rasen, är mitt tips. Åk på utställningar och titta/hälsa på hundar, prata med ägare och uppfödare.
Rasen kräver lite extra "arbete" t.ex. runt utfodringen. De ska äta uppblött foder och ska inte anstränga sig före och efter de ätit t.ex. Pga av risken för magomvridning. De växer också väldigt fort under kort tid och ska inte utsättas för mycket motion eller andra större ansträngningar som t.ex. gå mkt i trappor, medan de växer.
De flesta uppfödare rekommenderar att man köper en tik första gången man köper en GD. Min uppfödare har fött upp i över 30 år och hon berättade att hon vägrar sälja hanhundar till personer som inte förut haft GD.
I allmänhet är de väldigt snälla och lugna, men det är ju självklart att det inte är en garanti. Som alltid vid hundköp gäller det att läsa på ordentligt och leta efter en bra uppfödare och en kull med bra stam, så har man största förutsättningen för att få en trevlig hund.
Har man aldrig haft hund förut får man nog fundera lite. GD är en väldigt stor ras och det finns t.ex. inte en chans att du kan hålla emot om hunden får för sig att t.ex. dra iväg nånstans. Därför krävs det att man har arbetat upp en bra lydnad på hunden. Små och större problem som man kan ha med hundar blir lätt jättejobbiga med en stor GD. Pga av deras storlek.
Det är en helt underbar ras, men jag skulle inte rekommendera att man skaffar en om man inte är beredd att först lära sig mer om rasen.
Gå gärna in här http://www.sgdk.org/ och läs!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#1 Precis :). Oj! jag visste inte att dom kan vara med på agility. Tack för tipsen :).
#2 Jag har ju två små hundar ( sheltisar ) som jag hjälper till med och så. Men det kanske är bäst att vänta med en Grandis, om man inte är van med Stora hundar. Men jag får väl läsa på. Det är ju några år kvar innan jag ska skaffa hund själv, men jag vill vara lite tidigt om vilken ras jag vill ha. Men tack för alla tips :)
Min bror har en GD. En mycket trevlig tjej som är lite reserverad mot främlingar, men när hon känner en så är hon väldigt på å vill va med överallt. Mkt kelsjuk.
Det negativa med rasen, enligt mej, är allt dreggel! haha. Å kanske att de tar en hel del plats, men de kan man ju inte göra så mkt åt ;D
De har även lätt att få tarmomvridning å bör därför va stilla 1-2 timmar innan å efter maten.
Efter att brorsan tagit över denna GD-dam så har även jag blivit sugen på att skaffa en i framtiden.
Bjuder på en bild när Diva vill va med å mysa när gäster finns i huset ;)

Reserverade har jag hört att dom är, läst har jag oxå gjort. Men jag är ganska så van med reserverade hundar, har en själv vet hur det är.
HAHA, dreggel ja! xD Men dom är så söta när dom dregglar tycker jag :).
Det där med maten ska jag tänka på. Men det gäller väl alla hundar om att man ska vänta??
Ååååh söt voffsing! ;)
#5 Ja, de stämmer nog, men GD har extra lätt att få magomvridning.
Haha! Gulligt med dreggel, du kommer ändra dej fort för det är överallt!! På golvet, finaste möblerna, dina nya kläder osv ;D

Okeej, då vet jag :)
Haha. Jaa, det kommer jag nog ^^. Vi får väl se :D
Min svåger hade en grandis innan han gick bort förra året. Var noga med att kolla upp linjerna bakåt ORDENTLIGT! Vad jag har hört, är vissa linjer mer drabbade av aggressivitet än andra. GD´s ska INTE vara aggressiva! Kolla även upp sjukdommar noga. Svågerns grandis fick hjärtfel (oxhjärta).
Det är STORA hundar som är och kommer att bli svåra att hålla med ren muskelkraft! Jag kunde knappt hålla svågerns sjuka grandis. Höll för kung och fosterland och la all tyngden bakåt och var fortfarande rädd för att han skulle dra mig. Då var han så pass sjuk att revbenen stack ut på honom. Hans sjukdom är INGET jag vill disskutera här, då det inte var min hund!
När han var frisk, låg hans matkonto på ca. 1500:-/månad. 4 kg färskfoder och 2 kg om dagen.
Som har blivit nämnt innan. De tycker om att vara nära. Alla grandisar (jag har sett/hört talas om) verkar gilla att sitta i knäet. De backar in rumpan och sätter sig i knäet på dig, med framtassarna i golvet.
Om man ska lyssna på grandisfolket, så finns det vissa skillnader mellan de olika färgerna. Har för mig att det sägs att just Harlequin är den av dem som är mest intensiv (tex).
Att de dregglar mycket måste man ta med i beräkningen. Det är inte bara gulligt. Du kan bli ersättningsskyldig för lägenheten där dregglet har satt sig på tex. tapeten. Ska du ha en grandis och bo i lägenhet, måste du vara beredd på att torka av henom varje gång henom har druckit, ätit eller bara tänker på något gott. Det blir MYCKET slem. Vi hade 5-6 handdukar utplacerade i lägenheten.
De tar stor plats. I en lägenhet är det inga problem, men just om man ska resa med det. Buss och tåg kan bli problem om man ska längre sträckor. Bilen måste vara relativt stor för att hunden ska få plats.
Hoppas jag har gett dig lite mer att tänka på :)
Medarbetare på jack russel terrier
Om du väl har tänkt över allt som folk har skrivit här så måste jag säga: Väljer du att skaffa en GD så kommer du förmodligen aldrig att ångra dig!
Själv har jag 2 hanar, en svart och en tigrerad. Det skiljer bara 2 månader på dem. Folk sa att jag var mer eller mindre galen som tog 2 omplaceringar som båda var runt 1 år… Men det har inte varit några problem för oss! :)
Mina två hundar hänger med på allt, från promenader i skogen till fika hemma hos kompisar som bor inne i stan. Vi åker utöver detta på en hel del utställningar.
De tar inte SÅ stor plats, eller så är det för att man vänjer sig. Du vet; finns det hjärterum, osv…
Vi har ingen vrålstor bil, båda hundarna får plats i alla fall… Det går en 18 kgs säck hundmat var 10e dag. Det blir alltså 2,5 säckar på en månad ungefär. Jag tycker inte att det är så mycket för 2 växande hanar.
Jag har inte ångrat mig en sekund att jag har skaffat dessa hundar… Nu är jag iofs uppvuxen med rasen, så jag kan är lite VÄL partisk. Men å andra sidan känner jag 2 tjejer som skaffat GD som sin första hund och det har också gått bra!
Lycka till!!
Bifogar en bild på mig och mina grabbar, ute i skogen förra helgen.
#9 Fin bild å fina vovvar :)
tackar tackar, bilden är tagen med en mobilkamera, så med tanke på det så får man ju vara nöjd. Hihihi! :D

Grannen fick hem en GD tikvalp förra helgen, ootroligt söt! Enorma tassar och öron och liten kropp. och ingen koll på bakkärran. hehe
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Hahaha, va gulligt! =D
#12 Haha, låter helt bedårande!! :) Va är de för färg på henne då?

#14 hon är svart med liite vitt på bröstet =)

Men.. du sänker ett marsvin "pga av tidsbrist och pengabrist". hundar kräver mer tid och pengar. själva köp är dyr och sen mat osv

Japp, men med aningens mindre vitt som sitter lite högre upp =D
#18 Ok, låter som ett litet charmtroll. Dom ser ju för roliga ut som valpar, hihi.