Promenader
Hej och hå. Min lilla skit moyry har vuxit på sig och börjar nu närma sig den ståtliga hund han ska bli som vuxen. Han har blivit hela fem månader killen. Han är oftast otroligt lugn inne, ligger och vilar eller gnager på ben. Leker lite med illrarna men oftast är han hur lugn och avslappnad som helst.
Men, såklart finns det ett men=p Det är inte ett dugg kul att gå ut på promenader med honom. Han drar, konstant i stort sett och åt alla håll. Sne plockar han upp ALLT han hittar på marken (skulle vilja hitta alla som slänger skräp på marken och bunta ihop dom och skicka dom till någon mycket varmare ställe).
Det här med dragandet är riktigt jobbigt. Jag börjar få riktigt ont i min axel, ordentligt ont. Och inte kan hans hals må någe bra av det heller (ja vi har försökt med sele men han kryper ur dom baklänges). Har provat några olika varianter. Dels att bara stanna och inte gå vidare förrän kopplet är slakt och han vänder sig och tar kontakt med mig. Är väl det som funkat bäst, han lugnar sig liiite i slutet av promenaden men har glömt allt tills nästa gång. Har provat att gå sicksack konstant så han inte vet var jag är påväg. Slutar med att han antingen släpas runt av mig eller kutar som sjutton och hänger där ute i kopplet likförbannat. Har även provat en Ceasar Millan variant där hunden endast tillåts att gå bakom föraren för att i ett senare läge få gå bredvid också. (Kommer från hans bok) Fungerer icke. Där drar jag honom i kopplet bakom mig medan han har blicken och fokus överallt utom på mig, har varit så illa så jag hör hur han hulkar pga av kräkreflexen, alltså¨inget för oss. Provat att uppmuntra honom när han gör rätt, dvs berömma/ge godis när han gå med slakt koppel eller tar kontakt spontant. Men han är så godiskåt så har jag godis så hänger han i mig och hoppar och naffsar och beter sig allmänt illa, får han inget godis så skiter han i mig. Den jag kört mest på är stanna.
Sen hör han inte heller mig när vi är ute, eller ignorerar mig. Jag kan vara hur kul som helst i ett hundmöte eller när det kommer människor men han skiter i det/hör det inte. Hans fokus är bara på den som kommer oavsett om det är på två eller fyra ben. Jag kan stå och hoppa och dansa can-can bakom honom utan att han ens har en ryckning i öronen.
Sen, om det mot förmodan, går lite lite bättre en dag, eller snarare en liten stund av en promenad. Hur ska man göra? Man ska ju träna korta stunder. Och sluta när det går som bäst. När det går som bäst för oss är alltid när vi är som längst hemifrån och sen blir det bara värre och värre igen. Hur gör jag då? slutar träna på att inte dra och låter honom släpa mig hem eller stannar där jag är? Ska jag bara gå utanför porten gå tre meter och vända? Hur gör man? Bor dessutom i ett område där det är mycket folk och hundar i rörelse nästan dygnet runt och han är väldigt väldigt lätt distraherada av andra och bara älskar allt som inte är mig=p.
Hur gör jag? Vet att han bara är fem månader och att det finns massa tid kvar att träna på men som det känns nu så kommer jag alltid in med en känsla av att det inte är kul. När ja går ut har jag alltid attityden att nu jävlar ska vi klara någonting iaf. Alltså jag är positiv. Men kommer in negativ, det känns inte bra, varken för honom eller mig. Så HJÄÄÄLP!
Börja klickträna? inte vet jag? (om du inte gör det redan)

Oj det blev långt. Glömde säga att han är en irländsk setter, supermysig och att jag är hemme med honom jämt så tid har jag i alla fall.
Tipsen vi fick från valpkursen var te.x att alltid ha kopplet under frambenet när ni inte tränar, på så sätt märker hunden snabbt när det är träning och inte, när hunden har det under frambenet kan han inte dra lika mycket. För precis som du säger kan man inte träna hela promenaden, då får det bli väldigt många och korta i sånna fall.
Ett tips på koppelträning som jag tror kommer funka bra för er då din hund verkar gilla godis är att först måste du ha hjälp av en annan person. Du behöver även en skål med extra gott godis. Syftet med övningen är att hunden ska lära sig att det lönar sig att inte rycka och slita i kopplet.
Ni gör så här:
Din käre medhjälpare går fram mot hunden och visar skålen med godis, lockar och pockar för att fånga hundens uppmärksamhet. Här är det viktigt att hunden hela tiden är intresserad av skålen, därför får inte medhjälparen backa för långt. När hon backat ca: 5-7m börjar du och din hund gå. Är hunden fortfarande intresserad av skålen (vilket den ska vara) kommer den sticka iväg direkt knappt innan du ens har hunnit lyfta foten framåt. Det är nu träningen börjar. Varje gång hunden drar ska ni vända riktning, när hunden går fint vänder ni tillbaka och går mot skålen. Går och berömmer hunden när den gör rätt, så fort den börjar dra - vänd om, gå tills hunden går snyggt i kopplet när den gör det vänd tillbaka och gå mot skålen. Detta kommer ta tid. Men det ger garanterat resultat. Tänk på att inte ge upp, var envis, ni ska lyckas tillsammans! När hunden gått fint ända till skålen är det givetvis massor med beröm och hunden får ta godiset!
Det var tipset jag hade nu, kanske kommer på något sedan.
Tänk även på att skålen kan utbytas till en person! Däremot inte mot te.x en intressant lukt.
Lycka till!

#3 tack för tipset. Han inte bar agillar godis, han älskar det. Eller han älskar mat överhuvudtaget. Behöver inte ens godis räcker med hans vanliga torrfoder. Bara undrar, det finns ingen risk att det är en för stor frestelse för att han ska klara övningen? Han kan göra riktigt mycket för att komma fram till mat.
Att visa när det är träning och inte är ju bra! Finns ingen skaderisk med att kopplet under frambenet? Haha vi får ju förståss problem, han är världsmästare påa tt trassla in sig i kopplet normalt sett men det är en ide helt klart.
Enligt våran instruktör är det inte skadligt, hade flera dragisar till valpar på kursern.
tycker att övningen fungerade väldigt bra! När hunden fattat räcker det att man bara vänder när hunden drar och hunden fattar direkt "juste". Även fast det då egentligen inte finns något mål. Men i början är det viktigt att hunden har ett mål, och i detta fall en godis skål. Förstod inte riktigt vad du menade med "det finns ingen risk att det är en för stor frestelse för att han ska klara övningen?" Självklart kommer han inte lyckas på första försöket. På valpkursen var det nästan alla hundar som var så inne på målet att de stack som en raket mot skålen, många ägare fick gå riktigt lång åt motsatta hållet innan hunden förstod att det hjälpte att ha slakt koppel.
En annan sak du kan börja med så att hunden lär sig att det lönar sig att ta kontakt är "backövningen". Du går bakåt, hunden följer efter, så fort han tittar upp mot dig belönar du vid vänster knä. Hunden kommer då lära sig att belöning sker på vänster sida och att det är ögonkontakt som gäller. Däremot vet jag inte hur det skulle gå för en sådant matvrak som din hund verkar vara. Min egna hund som numera är 8 månader gick den övningen väldigt lätt, hon ville knappt ens ha godisen.

det jag menade med att frestelsen var för stor är aatt övningen helt enkelt är för svår. Att det är för stor risk att han misslyckas för länge för att den ska vara bra=)
Har provat att backa, han följer med, men kutar förbi mig… utan ögonkontakt. Att försöka prata med honom är värdelöst. Ingen reaktion på det alls.
tycker han om att hälsa på människor? Kanske skulle vara ett bättre alternativ. Precis som du säger kan det bli för svårt för han. Kan vara bättre när han fattat vinken. Annars kanske en leksak funkar, när ni kommit fram som busar ni med den.
Lycka till och håll oss uppdaterade!

Hna älskar att hälsa på människor. Leksak eller männsika är nog bra i början, lockelsen med godis är stooor. Tror han skulle misslyckas för mycket.
Jag tackar för råden, lovar att hålla uppdaterat och tar gärna emot flera olika förslag och andra människors syn på det hela.

Känner att det är puttningsdags. Mera hjälp=)
Kolla här inne: Mr koppel Kolla under produkter, bälte eller koppel. Använde sådana där när jag hade praktik på ett hunddagis. Super för hundar som drar/rycker i kopplet! Tänkte att det kanske var lättare att träna om du slapp få så ont i axeln!
Bältet sätter du runt midja/höfter och håller då i hunden med din kroppsvikt. Börjar den dra/rycka, lägger du tyngden på bakre delen av foten, och böjer lite lätt på knäna. Sen står man stadigt.
Det tillhörande kopplet (som det verkar som att man ska beställa sidan om) har inbyggd expander som gör att kopplet "omvandlar" de flesta rycken till mer segdragningar. Skonsammare för både dig och hunden.
Lycka till med träningen!
Medarbetare på jack russel terrier