Beslutsångest
Vad svårt det ska vara att välja mellan raserna som kandiderar till nästa hund :(
Har haft mycket kontakt med en fransk bulldog uppfödare, men det sket sig pga av att hon fick ta sina tikar ur avel. Så nu känns det rätt kört att hinna få en till sommaren, samtidigt har jag blivit kraftig avrådd av folk pga av deras hälsa. Så tänker att det kanske inte var meningen att jag ska ha en fralla. Har velat fram å tillbaka rätt mycket ändå, eftersom jag tycker om att träna med hundarna, men tänkte att jag kanske inte kommer ha så mycket tid senare i livet. Om man skulle skaffa en liten praktisk soffpotatis. Men så kom jag på att, om jag nu vill träna, och så kan jag inte göra det jag vill med hunden. Så skulle det kännas väldigt tråkigt.
Så känner att jag har en hund som jag verkligen att jobba med om jag vill, men som ändå inte är så jättekrävande. Dessutom vill jag helst ha en stor hund, men eftersom vi bor i lägenhet och inte har bil. Tänkte jag att det kunde bli jobbigt. Men min rottis åkte tåg och buss utan problem, och såg en grandis på tunnelbanan och kom fram till att det inte borde va nått problem :) Och hunden rastas ju ute så att vi bor i lägenhet spelar ju ingen roll heller.
Sen tänkte jag att det var jobbigt med en hund som många blev rädda för och hade fördomar om. Kommer ihåg hur det var med rottisen. Men samtidigt får ju inte det hålla mig ifrån de raser jag tycker om. De i omgivningen, grannar och så får helt enkelt vänja sig :P
Så nu tror jag att det frå bli en stor hund, mina nästa kandidater var bullmastiff och cane corso. Men kände att bullmastffen och skulle vara lite för trög för mig att jobba med. Vill ha lite mer "go" i hunden.
Så just nu känns det som om en cane corso skulle funka bäst. Då blir sambon glad också ;) Han vill också helst ha en stor hund som han kan jogga med och brottas med :P
Sen när vi flyttar till hus så kan jag skaffa en staffe ;) Två hundar vill jag ha, men får börja med en stor myshund :) Vill ha en agilityhund sen :)
Men är svårt det här med hundval, man måste tänka 10 år frammåt och försöka föreställa sig vad som kommer hända i livet. Jag kommer få barn förhoppningsvis. Och vill därför skaffa hund innan dess. Så de är vuxna och uppfostrade när första barnet föds. Så man slipper uppfostra valp, medan man har småbarn. Vill ha en barnvänlig hund, vilket alla mina kandidatraser har klara möjligheter att bli. En hund som är lugn inne och som vill jobba när det är dags för det. En hund som kan hänga med lite mer. Vill ha möjlighet att tävla om det skulle vara så, även om hunden inte ska behööva det.
behövde bara skriva av mig lite :P Få ut alla tankar ur huvudet. Jag och sambon ska iaf till en cane corso uppfödare eller två efter nyår, och titta på deras vuxna hundar och kennel :)
Så får vi se vad det blir för något.
Lycka till! =)
Lycka till! Hoppas att det går bra för er!
Jag har 2 stycken Grand Danois-pojkar. Grand Danois är en ras man kan jobba med, vilket folk inte verkar tro.
Men orkar man inte gå ut och träna med en GD i spöregn en fredagkväll, så dör inte GD'n för det…. De tycker att det är ganska så skönt att ligga i soffan och kolla på film! ;)
Ja jag har faktiskt kollat på GD :D De är väldigt fina, men är lite rädd att de ska skada ryggen om de hoppar eller nått :P Men de kanske inte har så mycket problem som man kan tro?
#2, har hört att man inte ska gå långt alls med GD för dom kan få hjärt-problem, stämmer det?
Visst var det lite ös i GD! Men den jag hade var lat i jämförelse med min lilla spets :)
Bestäm dig hur mkt du vill arbeta med hunden. Det är lättare att "dra med" en ras som inte anses som kanon krävande än att stå med en undetstimulerad hund. Om du förstår :)
Du verkar fundera ordentligt över ditt hundköp, så jag är säker på att det kommer bli jättebra :) Vad du nu bestämmer dig för. Lycka till!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
jo fast har kollat efter raser som är lugna inne och inte äter upp soffan. Sen kan jag inte låta bli att jobba med hunden :P tycker det är för kul, hehe. Har mycket fritid nu, många gånger jag är ledig 4 dagar på raken.
Är ju ett beslut som gäller i 10 år frammåt, så gäller att inte vara impulsiv :P
Usch nu börjar jag ändra mig igen, har kollat upp hälsan på frallor, och de verkar inte värre n nån annan ras. Kollat på youtube och hittat både lydnads och agilityfrallor. Så visst går det att träna. Har ju vart kär i rasen i 3 år nu, och skulle ju redan vart klart nu om inte uppfödaren tagit ur sina tikr ur aveln. Fått tag på en annan uppfödare nu. Som verkar jättebra.
Gud vad svårt det är med rasval :( Kan jus kaffa en corso när vi flyttar till hus, vill ju ändå ha två hundar, så behöver inte utesluta en. Skulle va jobbigt med en väldigt vaktig stor hund i en lägenhet. hmm hmmm *suck*
Lydnadsfralla: http://www.youtube.com/watch?v=4pyShUDDNMg
Agilityfralla: http://www.youtube.com/watch?v=7CnlboZu4Iw
Den där e fan snabbare än min russelgubbe va, haha
#4 Nej, GD får inte hjärtfel av att gå på promenader.
Däremot kan en GD ha hjärtfel, oftast DCM, men det är inget de får av att gå på promenader.
GD kan leva i många år med sitt hjärtfel.
Misstänker man hjärtfel får man gå till veterinären och kolla upp hjärtat. Hundarna kan få medicin och leva i många år ändå.
(Sen tycker jag personligen att problemet inte är SÅ stort. Jag känner många som äger GD, varav endast en enda hund har ett litet blåsljud på hjärtat)