Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1182 ggr
[helenal]
0

Inte utan min dotter... OT

Vet inte hur jag ska börja men sammanfattar denna historia kort. Min moster var/är gift med en grek sedan tjugo år tillbaka. Hon bosatte sig i Grekland med honom och fick en dotter på tio år, Min kusin anna. Vi visste att hon inte trivdes i Grekland. Han höll henne och dotter i stort sett som fånge. Hon fick inte resa och hälsa på sin familj, gömde passen, dem hade knappt råd med smör på smörgåsen. Han drack mycket sprit och var otrevlig.

Sen efter flera år tjatande så kom dem på besök i två veckor. Han skulle givetvis följa med. Han klagade varje dag på hur kallt det var i Sverige och att han ville hem till Grekland. Han unnade inte hon och hennes dotter ngn lycka alls. Min moster ville lämna honom men visste att det inte skulle funka om dem kom till Grekland. Så samma dag dem skulle komma hem rymde hon från flygplatsen med sin dotter. Hons a innan till sin Dotter att Du får välja vem du vill bo med men jag vill inte tillbaks till Grekland. Anna valde sin mamma.

Sen till det tragiska. Han  anmälde min moster för haag konventionen( bortrövning av barn) Rättegångne skedde förra veckan. Anna har sagt att hon vill bo med sin mamma i Sverige att hon är rädd för sin pappa.

Domen kom i torsdags… Vi förlorade. Anna måste tillbaka till Grekland den 28 januari. Min moster mister sin dotter, sin andra hälft.L Vi har öveklagat givetvis och ska till högsta domstolen. Men hans chanser är mkt stora. När anna fick reda på domen sa hon till mig. Jag kommer ta mitt liv innan jag ens kommer till Grekland.  Hon sa till sin pappa om du älskar mig så låt mig bo hos min mamma. Hans svar var. Nej anna. Vi har vunnit.

Jag har massa mer att skriva men om ni undrar något får ni fråga mig. För min hjärna står still just nu.

[Vargnatt-]
0

Gud vad hemskt att han vann, även om dotter sa att hon inte vill! Borde de inte ta hänsyn till hennes åsikt??

Jag hoppas verkligen ni vinner överklagandet!

nobsan
0

Hoppas att allt ordnar sej till det bästa. Ibland är människan hemskt liten mot myndigheterna. Flickan är ju så pass stor att hon kan ta ställning till om hon vill bo hos mamma eller pappa och då tycker man ju att dom ska lyssna på flickan.

[helenal]
0

ja visst är det orättvist!! att han som inte ens vet vnär hans dotter fyller år ska vinna mot min moster som skulle offra sitt liv för sin dotters skull!:/

AnneN
0

Fy så hemskt… Undrar om det finns nått man kan göra för att hjälpa er?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Hur gammal är anna?

AnneN
0

Hera Anna är 10år

_**/Mvh Anne

gejsa
0

Stackars barn! :(

Karmatarerskanise
0

Anne_N; jag såg det i tråden hon startat på relationer :)

kerstinjoh
0

Men Helena, är det inte en vårdnadstvist egentligen?

Jag har lite svårt att förstå att Haagkonventionen kan få det till "Bortrövande av barn". Om de inte enbart har de grunderna att stå på att din moster avvek med Anna från flygplatsen. Är de hörda?

Jag antar att de redan har kontaktat en svensk advokat, han/hon måste ju bäst kunna råda hur de ska gå vidare. Har din moster inte gjot det så måste hon göra det omgående.

Ge inte upp, än är inte sista ordet sagt.

ingann
0

hoppas det löser sig men jag tror tyvärr pappan har stor chans att vinna även i nästa instans Ledsen

Anna är, om jag förstått det rätt, född i Grekland med gifta föräldrar. Det innebär att hon är grekisk medborgare och därför gäller grekisk lag Ledsen

Men för Annas skull och hennes mammas, hoppas jag att hon får stanna i Sverige!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Karmatarerskanise
0

ingann; jag tror hon skrev att barnet har svenskt medborgar skap också. I en annan tråd.

[helenal]
0

Ja anna har varit svensk medborgare sedan hon föddes. Hon har även ny börjat i en ny skola i sverige som hon trivs jätte bra i. Dem ska flytta till en egen lägenhet i februari och min moster har fått jobb. Men inget av det kom upp i rätten?!

anna har själv uttryckt att hon hellre dör än att få komma till sin pappa o Grekland.

ingann
0

Då borde svensk lagstiftning följas och Anna SKA stanna i Sverige! Annars bör man kunna anmäla domstolen till JK eller Europadomstolen… Sverige har ju faktiskt skrivit på FN´s barnkonvention som alltid ska se till barnets bästa!

Hoppas det går bra och att Anna blir kvar här där hon hör hemma!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[helenal]
0

Jag hoppas också det!! Hon har ringt sin pappa och gråtit och sagt JAG VILL bo hos mamma.. men han lyssnar inte.

AnneN
0

Har letat rätt på massa nummer till tidningar och tv kanaler till dem!

Kom igen folk vad kan DU göra för att eventuellt hjälpa dem så flickan får stanna i Sverige med sin mamma???!!!

Ingen kan göra allt men ALLA kan göra något!

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Om inget händer så tvingas Anna åka till Grekland med sin pappa på måndag 28/1!

_**/Mvh Anne

LillMalin
0

:O

[helenal]
0

planet går17.10…köpt biljetter

SaraC
0

Kunde det inte vara en idé att gå till pressen med det här?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

LillMalin
0

Va hemskt :(