AGILITY PROBLEM
Jag bara undrar en sak. Det är såhär att jag ska börja på agility-nybörjar kurs. Min hund har aldrig provat mer än att hoppa. kan man börja endå. Min hund är inte så jättte lydig och jag att rädd att han bryr sig mer om de andra hundarna än själva agiilityn? vad tror ni?
Det är många hundar som sticker då och då på agilitykurserna för nybörjare. Du måste ha grundlydnad på din hund för att det ska funka bra, eftersom att dom inte kan vara kopplade. Men bara den kommer någotsånär på inkallning så gör det nog inget om den råkar smita lite då och då.
Det gör absolut inget att din hund inte har provat några andra hinder än hopphinder, ni är juh där för att lära er dom sakerna. =)
Håller med tindra där, man är där för att lära hunden alla hinder, men grundlydnaden är nästan nödvändig, visst kan det gå fel ändå, men har man den så underlättar det enormt både för en själv och för andra som kanske tränar samtidigt….

vet ej om jag har den dära grundlydnaden så stark ännu. Kanske ska träna hemma och platser där det finns andra människor och hundar och lära in den grundlydnaden. Sen kan man ju gå kursen. Litar liksom inte riktigt på hans ålder än, efter som han är en tonåring ännu. 1år och typ 3 mån.

Ludvig1 kanske du kan gå en grundlydnadskurs på någon hundklubb i din kommun?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tycker inte man ska gå kurs om man tror hunden kommer sticka mkt.. På våran klubb ska vi börja med att vissa hundar som håller på för mkt kommer få hoppa ur…

Jag måste säga, och det är inget personligt till #0, men det är extremt jobbigt för både instruktör och övriga kursdeltagare om någon i gruppen inte har koll på sin hund. Nu menar jag inte att man måste ha en hund som är superlydig för att träna agility, men den SKA kunna inkallning, stanna kvar och arbeta någolunda bra bland andra hundar. Jag tänker inte påstå att jag har jättebra lydnad på min JR. Jag vet att han blir stressad av andra hundar ibland, och därför är jag JÄTTENOGA när jag tränar med att inte skicka honom direkt mot en annan hund eller släppa honom om han inte är fokuserad på mig.
Ett av problemen som jag har haft på vissa kurser är att förare som inte har 100% lydnad på sina hundar inte tar hänsyn till andra hundägare, de låter sin hund hoppa rakt mot en annan hund och de har låter sin hund fara runt hur som helst när de är klara med övningen. Om jag vet att min hund sticker, antigen för att leka eller för att slåss med andra hundar, så är jag som förare då väldigt försiktig med var och hur jag släpper min hund. Det är varken kul för mig som kursledare, eller deltagarna på kursen, om jag måste ha en kurs i allmänlydnad istället för den agilitykurs de anmält sig till, eller köra en hund i taget och gömma undan alla andra.
Sen upplever jag också att många hundägare går en agilitykurs för att det är det enda de tycker att de klarar av med sin otränande och hundtokiga hund. De tycker att agilityn ser lätt och okomplicerat ut, så det är det enda de vågar gå med de lite mer svårdresserade hundarna. Visst är agilityn rolig och fartfylld, både för hund och förare, men för att den ska bli det krävs det att hunden kan och vill arbeta med sin förare.
Vi har ev. tänkt införa en grundkurs på vår klubb till våren för att lära blivande agilityförare att leka och umgås med sin hund med andra hundar omkring sig, att springa tillsammans med sin hund och lite andra "markövningar" så att vi ska vara säkra på att de hundar och förare vi får på kurser är förberedda. För agility ska ju vara kul, för både hund och förare
#6 Det tycker jag låter som en jättebra grej - att ha grundkurs innan själva agilitykursen =)

#7 mm, tyckte vi med, men ojoj vilket låååångt inlägg jag skrev

i ystad hade de en kurs som var nybörjaragility med lite agilitylydnad först. det var bra, har man inte det på fler ställen? alltså lydnad och agility i samma kurs.
håller med de andra, grundlydnaden är jätteviktig, dels för att det ska funka med de andra hundarna och dels för att själva agilityn med alla vändningar, inkallningar och framskickanden ska gå bra.
lycka till med agilityn när du kommer igång!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#9 beror nog på hur lång kursen är och vad det står att kursen ska innehålla. Vår nyb.kurs i agility innehåller hinderträning, agilityhälsa (skador, streching, massage, upp-och nedvarvning m.m) tävlingsregler och lite agilityhistoria. Man hinner helt enkelt inte lägga in agilitylydnad också, det skulle i såna fall vara om man tog bort något av de andra momenten, men det vill vi inte.
Därför funderar vi nu på att göra en grundkurs med bara förberedande övningar, t ex dirigeringsövningar (höger, vänster och framåt), stanna kvar i valfri position, trampa (inför kontaktfälten), springa med föraren (utan att byta sida bakom ryggen, sticka iväg eller springa framför föraren), att välja rätt belöning och framför allt att hunden kan leka och vilja vara med sin förare trots att det är andra hundar runt omkring
Är det inte så att man måste ha gått en lydnadskurs med hunden innan man börjar på agilityn. Har för mej att de va så för mej när jag gick med Tjatte.

#11 Beror väl på, vi har som krav att man ska ha grundlydnad på hunden (dvs stanna och kom hit i princip) och att man ska kunna arbeta med hunden lös bland andra hundar. Men det innbär inte att man måste ha gått en lydnadskurs, man kan ju ha den lydnaden på hunden utan att ha gått kurs… Men jag tror det varierar väldigt mycket mellan klubbarna
#12 Ok. På klubben där jag gick så va man tvungen att först gå grundlydnadskursen.
Ha något riktigt smarrigt godis med dig, typ korv eller nåt. När jag gick på en agilitykurs för några år sedan fick vi sälja om vi ville ha hunden kopplad eller lös. Men träna gärna lite kontakövningar då vet hunden att den måste ha koll på dig.

# jag skulle inte träna agility med koppel på. Kopplet kan fastna i hindren och skada hunden… Sen tycker jag att kopplet är i vägen när man tränar, man kan inte arbeta med hunden på rätt sätt och hunden kanske inte vågar gasa på med kopplet runt halsen. Bra belöning (gott godis eller favoritleksaken) tycker jag man alltid ska ha med sig när man går kurs eller ska träna tillsammans med andra, för att ge hunden lite extra motivation.