Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1632 ggr
SparklingTindra
0

Problem med apportbocken..

Tindra har just kommit på att det inte är nå kul att hålla i apportbocken (förut gjorde hon det utan problem) och när hon väl gör det så tuggar hon på den.

Jag vill inte byta från trä-apporten för att hon ska sluta tugga på den, eftersom att jag inte tror att hon skulle hålla i den andra alls.

Jag har provat att leka runt med den och sedan kasta iväg den, men hon går inte på det.

Är det nån som  har förslag på vad jag kan göra för att hon ska vilja hålla i den och dessutom sluta tugga på den?

gejsa
0

Jag har samma problem. Får se om man får lite hjälp här nu kanske. :)

Silverpumans
0

Vet någon som hade rullat den i köttfärs så den fick en god "lukt", haha. Det lär ju inte hindra henne från att tugga på den kanske, men den lär ju bli riktigt intressant att jaga och hämta i alla fall. ;-)

gejsa
0

Fast vad gör man vid tävling? Då får man ju inte ha sin egna apportbock. :)

Silverpumans
0

nä, då vet i sjutton faktiskt. hoppas någon annan vet! :)

Therese_Melberg
0

hm, du har inte sagt till henne när hon tuggat på den? Så hon tror att hon inte får ta apporten? Verkar ju konstigt om hon bara slutar ta den utan andledning.  Min bc tuggade också på apporten i början, men nu när hon kommit på vad det är hon ska göra och koncentrerar sig på det har hon slutat med att tugga. Min jackrussel däremot tycker apporten är skitvidrig. Med honom fick vi smörja in den med godis och tvinga honom att ta den i munnen. Vi belönade jättemycket när han gjorde rätt (med klick och MASSOR av godis). Jag brukar vara väldigt anti mot att tvinga hundar att utföra ett beteènde, det brukar ha motsatt effekt, men på honom funkade det bra med apporteringen. Kan bero på att apporten smakade så gott och man fick massor av godis sen.

gejsa
0

Min hund tar ibland apportbocken och sedan släpper den direkt. Vad gör man åt sånt då?

AlltidDu
0

Jag har samma problem som gejsa. Kan man kleta in den i någon god smak? typ köttfärs.. Tänkte ibörjan så han lär sej att hämta den utan att släppa.

SparklingTindra
0

#5 Nej, jag har inte sagt åt henne när hon har tuggat på den, just för att jag inte ville att hon skulle tro att hon inte fick ta den. Jag vet inte riktigt varför hon inte vill hålla i den längre. Ibland när jag kastar iväg den så kan hon hämta den, men då släpper hon den innan hon ens har hunnit hela vägen fram till mig.. När vi började på våran tävlingslydnadskurs så fick vi beröm för att hon var så duktig på just apporten, men nu vill hon inte alls.

Tuggar hon inte mer på den om man kletar in den i nåt gott?

trocadero
0

går det inte att be henne att hämta den igen då ifall hon släpper den på vägen?

SparklingTindra
0

Nä, hon tycker att hon har gjort sitt jobb när hon har tagit den i närheten av mig.. =(

PumiTerror
0

Sparking_tindra: Det låter som om det är motvivationen det är fel på om hon helt plötsligt inte vill ta den? Vad tränar du med?

Min hund VÄGRADE helt och hållet att ha något i munnen, då började jag med att nosdutt på apportbocken blev ett klick, sen när de var dö enkelt så väntade jag ut hunden , han öppnade munnen mot den *klick* och då fick han två godisar+ett Bra. Samma några gånger, sen så öppnade han den lite mer, Osv. Sen började han apportera allt. (det tog ett bra tag att träna)  Du får kanske börja helt från början..

Du kan även tvångsapportera om de kanske fungerar bättre för er? Det fungerar med ;)

Du kanske ska byta föremål ändå? Och börja om på de, och byta föremål OFTA, de fick jag göra med. Sen helt plötsligt ta fram apportbocken. :)

PumiTerror
0

Annars kan du prova att lägga apportbocken vid dörren, och VARJE gång du kommer hem så tar du fram den och den är jätte rolig tycker du då, sen kan de smitta av sig ;)

SparklingTindra
0

Att träna apporten med klicker har jag gjort och det fukar jättebra tills hon ska måsta stoppa den i munnen. Det vill hon inte. Men det där med att ha apportbocken vid dörren kanske funkar. Det ska jag prova. =) Tack för idèerna

PumiTerror
0

Men då kanske du går för fort fram? Hon behöver ju inte hålla apportbocken helt sjävl bara hon gräppar och att du kaske håller?:)

Cerrolyn
0

Sparkling_Tindra kan det vara så att hon har ont i munnen/en tand? En tanke…

**MVH Cerrolyn

SparklingTindra
0

#15 Det vet jag med säkerhet att hon inte har (som tur är). Hon tuggar supermycket tuggben (lite för mycket tror jag) just nu och hon gillar att dra i leksaker, vantar och pinnar.

#14 Jag tror inte att jag har gått för fort fram. Hon vet dessutom vad hon ska göra, hon vill bara inte göra det..

Therese_Melberg
0

Det kan inte vara så att hon vet att hon får belöning när hon lämnar av föremålet? Så hon släpper det snabbt för att få belöningen? Min jackrussel gör så när han hämtar bollar. Han vet att han får belöning när han kommer till mig, så han släpper bollen några meter framför mig för att springa fram och få sin belöning.

Annars kanske du får börja om från början med apporteringen. När jag började med Liza så lekte jag först med apporten utan att hon fick ta den, sen gav jag apporten till henne och backade några meter. Då blev det liksom automatiskt så att hon höll apporten och sprang efter mig, sen fick jag skynda mig att säga loss och belöna jättemycket när hon kom fram till mig. Släppte hon den innan jag sagt loss började jag helt enkelt om från början. Hon lärde sig apportera jättesnabbt, fast hon iof en ganska lättlärd hund.

SparklingTindra
0

#17 Tindra är också fantastiskt snabb på att lära sig nya saker (förutom just den här saken dåh Skrattande) Jag får ta och pröva det där och se om det funkar.

gejsa
0

#17# Hur leker du med apportbocken utan att hunden får ta i den?

Cerrolyn
0

Skönt att det inte är det.

Vad händer om det blir konkurens (stav?) om bocken? Jag brukar göra så här:

*Kasta bocken.
* springa så fort jag kan för att hinna före hunden och belöna mig själv (se till att jag har något "gott" till mig själv och belönar mig själv på samma sätt som jag belönar hunden.

På detta sätt har jag fått upp tempo/grepp/motivation till bocken. Jag har även gjort så på metallen.

**MVH Cerrolyn

SparklingTindra
0

#19 hur menar du?

#20 Haha det har jag aldrig provat faktiskt. =)

Tack för era tips och idéer, nu har jag och Tindra mycket att prova!

gejsa
0

#21# Hur ja menar? Du skrev i ditt inlägg att du lekte först med apportbocken utan att hunden fick ta på den. Hur gör du då menar jag?

SparklingTindra
0

#22 Det var inte jag som skrev det.. =P Jag bara undrade vad du menade med din fråga, men jag fattade sen. =D

Therese_Melberg
0

#19 kastar med apporten ovanför mitt eget huvud, viftar med den framför hunden men rycker undan innan hon får ta den, pratar och klappar på apporten, springer runt med den, allt som verkar få min hund intresserad i princip. Finns ingen värdighet inom hundvärlden,hahaOskyldig

Zebben
0

Här kan Du säkert få lite tips. Om Du scrollar ner så kan Du läsa om taxen Salmiak som tuggar apporter.

gejsa
0

#23# Ha, ha nej, jag såg det nu när du skrev att det inte var du som skrev först. Sorry! Haha men nu har jag ju fått svar av den första som skrev också.

Vad invecklat det blev nu då. *fniss*

Yessica
0

Sting hade samma problem förut, hon tog inte den.. Men jag har börjat kasta iväg den och att hon hämtar den. När hon tar tag i apporten lägger jag till "apport" så varje gång hon tar upp den säger jag det, så kommer hon förstå att det hör ihop med att ta den. För att hon ska hålla kvar har jag börjat kampa med den och berömmer för att hon håller kvar den! =) Funkar super. Nästa steg för mig blir att hon ska kunna ta den när jag säger apport, sen hålla längre, och sen kunna sitta bredvid mig.. hon reser sig när hon tar den. men om hon fortfarande sitter kvar när hon tagit den blir jag såklart jätteglaaad! =D Prova att göra som jag =)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

SparklingTindra
0

Ok, tack för era svar. =)