Motionera dräktig hund?
Jag motionerar Tindra (är i 4:e veckan i sin dräktighet) med en promenad på cirka 2 timmar på förmiddagen och en på cirka 1 timme och 20 minuter på eftermiddagen + småpromenader när det behövs. Jag märker att hon går ganska mycket bakom mig och jag gissar att hon är lite trött. Därför undrar jag om nån vet nåt om hur mycket/lite man ska motionera en dräktig hund? Ska jag börja dra ner på promenadtiden redan nu eller ska jag dra ner på den senare och isåfall - när?
*Puuuuuuutt*

Du ser när hon inte vill längre. Du är duktig som är ute med henne så mycket. Det är bara bra att dom får motion. Sen på slut tampen kan du dra ner lite. Men dom visar tydligt själva när dom blir trötta.
Ok, tack. =)
Vad spännande med valpar!
Ja, det tycker jag också. =) Jag skriver ner i en almanacka varje dag hur hon mår, hur hon beter sig och hur hon äter. Och på så sätt räknar jag ner dagarna. =P Jag tycker att man ser stora skillnader redan nu på det sättet.
Det var ett väldigt smart sätt! det kan vara roligt att ha sen.
Jo, det var så jag tänkte. Då kan jag juh dessutom kolla hur det var med Tindra dom olika veckorna om jag någon gång tar valpar på en hund igen. =)

Det är bara bra att hålla igång henne, det underlättar för henne vid förlossningen att hon har bra kondition och är musklad. Så fortsätt Du. Lyssna på henne om Du märker att hon börjar bli trött eller har svårare att hänga med, då först kan Du dra ner lite.
Min tik gick många timmar i skogen varje dag när hon var dräktig. Hon bestämde själv tempot eftersom hon var lös. Sista veckan tänkte jag att jag skulle börja dra ner lite på promenaderna, då vila också är viktigt. Men det hann vi inte för valparna ville komma ut tidigare än vad det var beräknat. Hennes goda kondtion och vältrimmade kropp var nog det som gjorde att hon klarade av förlossningen så himla bra.
Lycka till!
#8 Tack så mycket. =) Ja, Tindra är också lös hela tiden (förutom vid möte med andra hundar) så hon bestämmer också tempot ganska bra. När din tik var dräktig, var hon surare mot andra hundar då? Tindra brukar inte vara sur mot andra hundar, men nu när hon är dräktig så skäller hon plötsligt åt alla hundar. Jag måste ta henne fot och prata med henne (och använda godis ibland) medans vi passerar för att hon inte ska skälla ut stackrarna vi möter. =P Är det vanligt, tror du?

#9 Oo ja. Hon som alltid är vänligt och glad, blev som förbytt.
En riktig surtant blev hon, men det går över igen. Det är väldigt vanligt att de blir griniga. Så ta det med en nypa salt. Låt henne hållas. Undvik hundmöten och se till att hon slipper träffa andra hundar. Det är inget jag skulle försöka korrigera, det är hennes sätt att be andra att hålla sig borta från hennes blivande bäbisar.
Blivande mammor skyller ju ofta sitt dåliga humör på graviditeten, så undrar folk, så säg att hon är dräktig och har taskiga humörsvängningar. 
#10 Haha okej, vilken tur att hon inte är den enda dräktighetsknäppisen. Haha jag säger åt nästan alla jag möter "Ursäkta, hon är inte farlig men hon är dräktig och det är därför hon låter så här" och dom bara ler (är inte riktigt säker på att dom tror mig alltid
). Hur skulle du göra när man ska passera andra hundar och hon låter som en jag-vet-inte-vad, ska jag bara fortsätta gå eller ska jag försöka avleda henne?
Mötte en gubbe idag som berömde mig för att ha uppfostrat en så extremt lydig och trevlig hund (hon var lös och gick fot bredvid mig helt perfekt när vi passerade honom). Jag tackade och sa att hon är en väldigt mysig hund. När vi sen gick åt varsit håll så kom det - såklart - en samojed från ett annat håll. Tindra studsade iväg mot den hunden (inte i närheten av den utan på lååångt avstånd, hon springer aldrig fram till okända hundar) och skällde som bara den. Och gubben som jag hade pratat med innan vände sig om och kollade. Det kändes nästan lite pinsamt.
Haha.

#11 Tog bort Ditt inlägg #12 T. Hoppas T inte stod för någon förkortning som jag inte kan. 

Avled henne Du om Du kan, om inte annat för att omgivningen ska slippa titta snett på Dig och Din "otrevliga" hund. Men går inte det så skulle jag inte lägga mer tid på det, bara försöka undvika dessa möten så mkt det går. Ta en extra liten båge förbi en ev. mötande.
Angående att folk nickar snällt när man säger att ens hund är grinig på grund av att den är dräktig så hade vi en farbror i området vars tik tydligen var dräktig i flera års tid.
Tyvärr fungerar ju bara den "ursäkten" i 2 månaders tid. Men det förstod han aldrig.
Haha nä, T stod inte för nånting men jag råkade skriva dit ett T och av nån anledning så blev det en "publicerad kommentar". =P
Hihi, gubben hade juh kunnat skylla på att hunden hade pms istället.
Tack så jättemycket för hjälpen, det är tur att det finns nån som kan svara på alla mina nybörjarfrågor. =)