Hjälp med min hunds öron
Min hund håller på att skakar sitt huvud och kliar sig i öronen hela tiden. Vi rengjorde hans öron igår, va en massa mörkbrun gegga i öronen och vi gjorde öven rent dom idag. Med enbart topps vill jag tillägga..
Någon som har någon aning om vad det kan vara? Hur vet men om det är öronskabb?
Det kan vara " blodpropp" eller va det heter, det hade våran hund för ett tag sedan, vi åkte till vätrinären och gick nån slags " gegga" som vi tog i hans öra morgon och kväll, kan inte är samma sak som din hund har, men men…

Öronskabb har jag för mej oftast är svart och inte så geggigt, men är det brunt så kan det ev vara öroninflammation. Säkraste sättet att få veta och få behandling är att låta en veterinär kika i öronen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Vad har du för kvalisort på hunden? vi har en labrador, hennes öron måste man rengöra varannan vecka när de är normala och som nu när de är kladdiga varje dag. Vi rengör med bommulsplattor som vi stoppar ner i örat så långt vi kommer åt. (för att inte skada hennes öron så använder vi inte topps. Ska man ju egentlgien inte som människa heller.. *ler*)
våran hund satt och skakade livet ur sig när han var där, tyckte dte var så läskigt! :P

Låter som om du behöver gå till veterinären och få örondroppar. Har din hund långa hängande öron? Då brukar det bli så här.
det är en blandras, lägger upp en bild. Nja, grejset i örat är väl inte geggit precis, utan som öronvax och mörk mörk brunt.

Det finns öronrens för hundar som man droppar i öronen så smutsen löser upp sig. Man droppar i sen gnuggar man örat och sen skakar hunden ur smutset och sen tvättar man rent. Men det kanske är bra att låta veterinären undersöka det om det inte blir bättre för det kan ju vara en inflammation.
Va söt hunden var, vad är det för raser?

Om hunden har kliat sig mycket så är det mörkröda säkert torkat blod och vax blandat. Gör som 7 säger och köp det först. Det brukar gå över efter ett par omgångar. Det står på öronrens flaskan hur du ska gå tillväga.
#6 Men oj vilken sötnos =)

exner öronrens är suveränt. Ett naturmedel som inte bara gör ren öronen, utan dessutom kan fixa problem, som tex öronskabb.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

vi har sånt öronrens till vår hund, men pappa gör fel, han blöter en tops med det och tvättar i öronen. dessutom så gör han det flera ggr i veckan. om jag inte minns fel så skulle man inte det.. och det hjälper inte, för det kliar lika mycket ändå ibland… 
exner öronrens låter intressant. går det till både hundar o katter? var skaffar man det, apoteket?
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Öronskabb har våra katter haft och det stinker väldigt illa tyckte jag. Albin har haft öronsvamp och skabb och tycker också att det stinker lika illa av dom båda. Öronskabb är som typ kaffesump och som sagt det stinker illa.
Luktar " gegget" illa?
Ja alltså det va en lukt som inte gick miste om. Veterinären sa till mig också att det luktar illa.

Exner finns hos djuraffärer som beställer från grossisten Gibbon.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Nej, hunden lukatar inte mer illa än vanligt. Jag ska skaffa mig öronrens och ifall det inte blir bättre då får jag ta honom till vet för undersökning.
#7 #9 Tack! Jag vet är min hund är söt =P Hmm, 9 raser i honom. labrador, rottwiler, schäfer, king charles, papilon och några till. kommer inte på alla raser.
Håller han öronen eller huvudet anorlunda?
Det kan ju vara öroninflamation eller en svampinfektion, men då brukar dom hålla huvudet och örat på sne och ruska på huvudet mycket.
Nja, inte på sne men han ruskar ock kliar mycket. Ska hur som hellst köpa öronrens imorgon och prova och om inte det fungerar blir det vet.

Våra katter fick någon brun sörja i öronen och skakade och kliade väldigt mycket. Gick till vetrinären och fick örondropper som alla katter skulle behandlas med pg av att det smittades. Gär det inte över på ett par dagar ska du nog uppsöka veterinären.
Jag tycker det låter som din hund har öroninflammation! Uppsök veterinär så den i såfall kan få örondroppar. Hundens öron ska man vara noga med så det inte blir kroniskt.

Våran gammel vovve hade jättemkt öroninflammationer när hon var yngre, vi provade allt, och var i princip hos veterinären varannan vecka. Vi fick ingen ordning på det förrän vi några år senare fick tipset att allergitesta henne (hon kliade sig väldigt mkt). Vi gjorde det och det visade sig att hon hade kvalsterallergi. Nu får hon sprutor mot det och hennes öron är mycket bättre… Så öronproblem kan ju bero på en massa olika saker, och jag tycker inte man ska rikta in sig enbart på öronen. Det kan ju vara, som i Mitzys fall, att de beror på något som ie alls har med öronen att göra.

#21# Haha fin peruk hunden hade.
Kvalsterallergi skriver du, min schäfer var allergisk mot dammkvalster. Inte samma sak då va? Vad fick din hund för medicin mot det?
Nu har jag tvättat hans öron med öronrens och gjort rent dom varje dag, det såg ut att bli bättre men det vart inte det. Så idag kl 3 ska jag med honom till vet., vi får se hur det går.

Hoppas att det går bra =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Var det en peruk!?!?!!?! :O trodde den såg ut så! 

Jag var hos veterinären härom dagen i ett annat ärende, men tog upp detta med öronen eftersom min hund till och ifrån har lite problem och skakar på dem, kliar.
Han sa att man ska ABSOLUT INTE peta med ngt alls i öronen. Tops var totalförbud. Ofta är det svamp som de får problem med, när det är så där brunt gojs. Han rekommenderade öronrens, som ju har nämnts här redan #7 och #10. Man skulle fylla örat med detta, sedan gnugga utanpå så man hörde hur det jaskade och slaskade i örat. Sedan får hunden själv skaka ur smuts å annat. Varning! Akta tapeterna!
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
Ja, nu har jag varit till vet och han misstänkte att det va svamp eller någon infektion, så jag fick örondroppar som jag skulle andvända 2 ggr per dag i 10 dagar medans jag sköljde öronen med öronrens.
#26 Veterinären sa till mig att det va bra att jag hade gjort rent hans öron och andvände själv tops på min hund. Jag antar att din vet. totalförbjöd det då han kanske va rädd att man ska peta för långt in och ifall man har en hund som inte sitter still kan man göra illa den. Jo, det är inte bara varning för tapeterna, utan en själv. Här om dagen skaka han av sig hälften på mig och i mitt ansikte. Suck!

#27 heheh..jag känner igen det..usch ja.Skyddsutrustning kanske är något att införskaffa *Ler*
Men vad skönt du fick veta vad som var galet.
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!