Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1135 ggr
Jasmiin
0

Kostnader m.m....

Hej :)
Jag (och min familj) har börjat funderat på att skaffa hund (långhårig chihuahua)
Och nu så har jag några frågor..

1. Hur stor är kostnaden i början för en hund? (alla tillbahör osv.)
2.hur mycket betalar ni som har små hundar i månaden.
3.Detta kanske e en lite dum fråga, men om man betalar för försäkring varje månad och så helt plötsligt blir hunden sjuk och kanske behöver undersökas eller nåt sånt, ingår de i försäkring då (alltså att man får de gratis om man har försäkring)
4.kan man lära en valp att bli rumsren och allt annat som en valp ska kunna inann den får vara ensam hemma under ett somarlov (ca 2 mån)

SaraC
0

1. Beror ju helt på vad du tänkt köpa. Koppel, halsband/sele, leksaker, tugg, foder, mat-och vattenskålar, bajspåsar, måste du ju iaf ha. De var de saker jag kom på nu, har säkert glömt något :) Men iaf, kolla i butiker och på nätet vad de saker ni vill ha kostar och räkna ut på ett ungefär.

2. Beror helt på vad man ger för foder, hur mycket hunden äter, hur mycket tugg o godis man köper osv. Försäkring blir väl det som kostar mest varje månad och själv betalar jag 200 kr/mån för den. Sen blir det ju lite olika beroende på vad som behövs den månaden, men mellan ca 50-300 kr extra utöver försäkringen.

3. Med en försäkring så har du alltid självrisk. Jag har valt att ha 1000 kr i självrisk och det är den lägsta summan man kan ha (vad jag vet). Det innebär att om du ska ta något på försäkringen så måste du alltid betala självrisken. Så blir kostnaderna under 1000 kr tar man det självklart inte på försäkringen, men går kostnaderna över så gör man det.

4. Omöjligt att svara på. Det är helt olika från hund till hund hur länge det dröjer innan de blir rumsrena och när ensamhetsträningen fungerat. I mina öron låter 4 månader lite ungt faktiskt (förutsatt att ni tänkt köpa en 8 v. valp)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
0

Man betlarar självrisken och även 20% av kostnaderna själv. Med andra ord är det aldrig billigt och långt ifrån gratis att gå till veterinären, tyvärr!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

KajsaM
0

Kan svara på fråga 1. Våran hund kostade ca. 20.000 ibörjan :)

[Malin3033]
0

att hunden är rumsren tror jag inte. en valp har inte kapacitet till att hålla sig förrens vid 7-8 månaders ålder. att dem innan lär sig hur dem ska visa att dem är nödiga är en annan sak.

men om ni nu ska bort på sommarlovet, varför ha så brottom med valp då? vänta till efter sommarn?

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åskar kostade/kostar mig ca:

koppel+ sele + läderhalsband + blinkande reflexhalsband + klotång + tandborste + borste till pälsen ca 550 kr

Mjuk transportväska (som han även sover i då han älskar den) 169 kr (Nisses i V-ås.. finns även på nätet för ca 300 kr)

Leksaker ca 150 kr

Godis + tuggben ca 50-75 kr/månad

Mat (torrt + våt) ca 40-75 kr/månad

Försäkring 172 kr/månad (IF veterinärextra, 2 500 kr fast självrisk upp till 40 000 kr. De har inga % utöver självrisken så lägger man undan den summan vet man att man klarar vården. Även medicin som skrivs ut i samband med vården ingår) Man får även 8% rabatt på självrisken för outnyttjat år, max 24 % totalt. (Alltså om Åskar inte blir sjuk under sitt första år blir självrisken nästa år 172kr -14 kr(8%) = 158 kr)

Att få en valp rumsren beror nog mest (tror jag) på hur duktig man är som ägare att upptäcka när valpen är nödig och att orka springa ut varje gång. Själv sprang jag ut ca 20-30 ggr/dag och ALLTID efter mat och sömn. Nu vid 3 månader är Åskar rumsren.

Däremot att lämna honom ensam ens för 2 minuter verkar svårare. Även om barnen (tonåringar) är hemma springer han vid dörren o gnäller efter mig Skrattande

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
0

#4 valpar kan visst bli rumsrena tidigt… jag har haft hund hela min uppväxt o min mamma har haft uppfödning av cavalierer och det har varit väldigt sällsynt att de inte varit rumsrena vid 4, max 5 månadres ålder.

/Ingalill

Jasmiin
0

vi ska inte bort på sommaren ..har jag råkat skriva de :S ?

SparklingTindra
0

#7 Din sista fråga (nummer 4) kan misstolkas som att ni tänker lämna de hemma under sommarlovet. =) Men jag undrar; hur länge kommer den att få vara ensam efter sommarlovet? Det går inte att lämna en såpass liten valp så värst länge. Som Malin3033 skrev så kan dom inte hålla sig så jättelänge ÄVEN om dom kan anses vara rumsrena då.

Jasmiin
0

jag skrev visst fel .. menade efter iställer för under xD

Jasmiin
0

jag börjar ju i en ny klass efter sommaren (och en ny skola som ligger typ 200 meter ifrån mitt hus)  och då så bli mitt schema ungefär så här…
kl.7.30 tar jag en morgonpromenad
kl.8.00 går jag till skolan
kl.11.30 kommer jag tillbaka
och sen så kommer jag hem ca 15.00 Max 16.00 (men det blir nog mest runt 15.00)

ingann
0

jag skrev visst lite fel i #5… det är inte självrisken som sjunker med 8% utan självklart försäkringspremien Generad

/Ingalill

[Malin3033]
0

#6 -  det beror på vad du menar med rumsren, en valp kan inte hålla sig så länge som 4-5h när den är 4 månader, att den däremot säger till, är en helt annan sak

SparklingTindra
0

#10 Ok, det låter juh bra, men tänk på att verkligen träna hunden ordentligt på att vara ensam så att du är säker på att den klarar att vara ensam under den tiden du är i skolan. Du måste vara säker på att det funkar innan skolan börjar. Har ni hittat en uppfödare som ska ha valpar? Tänkte om ni vet hur gammal hunden kommer att vara när lovet är slut. =)

Angående det där med kostnader, räkna också med att en chihuahuavalp kostar mellan 12.000 och 15.000 kronor.

Jasmiin
0

jag har läst att en Chihuahua ska kosta mellan 8500 och 10000 kr.. det står så på www.minchihuahua.net  jag har även hittat en uppfödare. de planerar en kull till våren 2008

Ninnii
0

Min valp var rumsren vid 3 1/2 månad, så sov hon hela natten, ville inte ut förrän vid 8. Jag är nästan alltid hemma då jag pluggar det mesta hemma och är i skolan mellan 9-11 högst 2 dagar i veckan så kunde jag träna i början. Så det gick fort för henne att bli rumsren. Nu är hon 5 1/2 månad och skulle jag lämna henne i 4 timmar så gör hon inget inne, hon ligger och sover. Men jag tror det är lite olika från hund till hund.

[Malin3033]
0

#15 beror ju också på vilken tid på dygnet. På natten är det naturligt för valpen att sova, de är inte speciellt aktiva och därmed har de lättare att hålla sig. När jag fick min 9v valp sov hon från 10 på kvällen till 6 på morgonen. Ju äldre hon blir ju längre sover dem. Men när dem är aktiva under dagen har dem svårare att hålla sig

Ninnii
0

Jo det är sant, men Asta håller sig rätt länge, hon gör inte inne längre i allafall.

Jasmiin
0

ok , tack allihopa för era svar :) .. men fortsätt gärna att skriva :P

nobsan
0

Den rasen du ska ha kan kosta upp till 20 000 kronor, så kolla upp med uppfödaren vad hon tar innan ni tingar en.

Jasmiin
0

jag frågade uppfödaren i december men har inte fått svar än :( de verkar vara väldigt upptagna. vi kanske ringer istället

SparklingTindra
0

http://www.chihuahuacirkeln.nu/valpformedling/valpformedlare.php så står det att klubbens rekommenderade valppris är 12.000 - 15.000:- och det är inte ovanligt att dom tar upp till 20.000:- (precis som #19 skriver) bara för att det är så stor efterfrågan på denna ras. Men det är juh olika. Det är nog bäst att ni ringer till uppfödaren. Vissa uppfödare tar inte folk på allvar om man bara mailar.

SaraC
0

Angående detta med priser osv. på vavvor, så skrev jag precis om det i Rasspecial artikeln om Chihuahua. Som #21 skriver är rasklubbens rek. valppris 12-15 000 kr.

Skulle jag köpa en vavva skulle jag bli misstänksam på en gång om priset var lägre eller högre än det. Då är det antingen smuggelhundar eller liknande/oreggade/utan stamtavla/säljare som bara är intresserade av pengar osv.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
0

Har sett annonser på Chihuahua där de varit utan stamtavla och kostat ända upp mot 25000!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SparklingTindra
0

#20 Du kan juh även kontakta chihuahuacirkelns valpförmedlare för att få hjälp med uppfödare. =)

ingann
0

#12 Åskar går ut kl 7.00 o sen säjer han till runt 11.30-12.00… det är 4,5-5 timmar. Han gör ingenting inne på golven o vart 3 månader den 10/1 så visst kan de hålla sej.

Han har dessutom fri tillgång till vatten så det kan inte bero på att han inte har något att kissa ut…

/Ingalill

SparklingTindra
0

#25 Det är lite skillnad mellan att kunna hålla sig och att vara rumsren. Din hund är troligen inte kissnödig förrän den tiden han säger till.

ingann
0

#26 med andra ord är inga hundar rumsrena   

jag är uppväxt i hunduppfödning o har aldrig någonsin i mitt liv varit utan djur så jag vet nog om min hund är rumsren eller inte….  efter 42 år med hundar har jag nog lärt mig se skillnad på om en hund e rumsren eller inte…  

/Ingalill

SparklingTindra
0

#27 Men jag säger juh inte att din hund inte är rumsren, eller hur? Den ÄR rumsren, men det betyder juh inte att den kan hålla sig lika länge som en stor hund, eller hur? Jag är uppvuxen med hundar jag med.

Jasmiin
0

ibland när jag bara har googkat på t.ex Chihuahua till salu så har det kommit upp chihuahuor för bara 1500 !! och jag har även sett såna som kostar 23000 så jag vet liksom inte vilket som e de vanligaste o bästa priset :P

SparklingTindra
0

När man köper Chihuahua får man verkligen se upp så att man köper från en seriös uppfödare och att det inte är en smuggelhund man köper. Jag tror att de bästa priset är ungefär mellan 12.000:- och 15.000:- eftersom att det är rekommenderat pris enligt rasklubben.

Om det är närmare 20.000:- till 23.000:- så tycker jag att det verkar som att det handlar lite för mycket om pengar och att man lite missbrukar sin makt som uppfödare.

Om man säljer en rasren (eller, ja, även blandis) Chihuahua för 1500:- så kan man räkna med att det är nåt som inte stämmer. För om man tänker på hur mycket kostnader som uppfödaren måste stå för själv (ögonlysning, veterinärbesiktning, avmaskning m.m.) så går dom ju i förlust om dom säljer valparna till det priset.

Jasmiin
0

ok

ingann
0

troligtvis har det "ramlat bort" en 0a när det står 1500 kr  

när jag o min uppfödare hade kattungar råkade jag skriva 450 kr istället för 4 500 kr    som tur var upptäckte jag det redan när jag fick bekräftelsen på annonsen så jag kunde ändra…

/Ingalill

Jasmiin
0

hehe :D
Men de jag har sett va verkligen 1500 för det stog oftast
Billig Chihuahua tull salu eller nåt sånt

LillMalin
0

Var lite konstigt skrivet måste jag säga!

Ninnii
0

Tycker det verkar skumt!

Kleverin
0

#34 Det där är bedrägeri, men det hoppas jag att du ser själv. Översatt i en maskin som finns på internet från ett annat språk, så personen i fråga kan inte svenska och känner inte en svensk tillräckligt väl för att be om rättning vilket jag skulle tycka var det naturliga om man hade en seriös uppfödning.
Min helt oproffisionella gissning är att antingen kommer de begära en handpenning och sedan försvinna, allternativt är det smuggelhundar (skeppa in hundarna… hmmm.. Även om det är maskinen så måste han skrivit nått liknande) Troligtvis så begär de betalt, säger att de ska leverera med flyg eller något och sedan får du ingen hund. Men är det smuggelhund så klarar du dig nog bäst utan ändå, om man ska tro allt man ser på TV så brukar de inte må så bra ändå..