Australian Shepherd
Är det någon här som har en aussie?
Jag är väldigt sugen på att skaffa en valp nästa sommar, men jag skulle vilja veta lite mer om rasen.
Hur är dom med andra hundar?
Hur funkar dom med andra djur, exempelvis hästar?
Måste en aussie valla, eller räcker det att aktivera den med annat?
Jag har även börjat intresera mig för att ställa ut, och är det samma som med bordercollie, att aussien måste ta pris i bruksgren för att få ställas ut?
Jag har tänkt tävla i lydnad, eventuellt agility, spår/sök, och utställning.
Får man diskutera kennlar på forumet?
Lägg gärna in bilder, både valpar och vuxna!
Vi har tittat på lite olikar raser innan vi valde Finsk Lapphund. Vi tittade bland annat på Aussie och Tollare då vi ville ha en mellanstor hund. Vi kom fram till att en Aussie var för krävande för vår familj då vi tror att barnens intresse troligtvis kommer att minska under årens lopp. En aussie kräver stimulans och behöver ha uppgifter, annars kan de bli frustrerade. De vill gärna vara med överallt.
En aussie behöver inte någon specifik stimulans , lydnad och agility träning är nog utmärkt. De är mycket hängivna sin husse/matte och kan vara lite misstänksamma mot andra.
Hur hundar är beror också på om de kommer från en linje av arbetarhundar eller utställningshundar. De kan skilja sig väldigt mycket, utställningshundar brukar vara lugnare.
Jag är absolut ingen expert, det här är information som vi har fått av olika uppfödare. Det bästa är nog att ringa en uppfödare nära dig och fråga om Du kan komma på besök.
Lycka till!

Jag vet inte vad KerstinP säger som Sajtvärd angånde diskussion om olika kennlar tyvärr. Jag kan tänka mig att så länge man inte smutskastar någon kennel så kan det väl inte vara någon fara att prata kennlar. Men det är en intressant fråga och jag hoppas Kerstin kommer in och svarar.
Ledsen att jag inte kan hjälpa er mer.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#0 En Border Collie måste ha Godkänt Vallhundsprov för att få ställas ut. Den behöver inte ha tagit något pris. Mvh Ammi

Ja, för jag vill ju veta lite om kenneln jag tänkt köpa ifrån isf, men vill veta först om det är ok att diskutera det här.

#4: Hoppas Kerstin kommer in snart så hon kan ge oss svar. har inte sett till henne på ett par dagar. Hoppas det inte har hänt något tråkigt bara.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag vill ha aussie från en brukskennel, int utställningslinjer. Men jag vill ställa ut hunden för skojs skull.