Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2431 ggr
NinaSkurken
0

Varför gör han så?

Jag har en schäferhane på 8år

Idag gick jag ut med mina kompisar och deras hundar, en flat, en schäfer, en pyreneisk vallhund och en golden, han har träffat alla hundarna förut.

Men idag var han helt galen i flatten, han skulle bara jukka jukka jukka hela tiden på den, han brydde sig inte om de andra hundarna, hon löpte inte och hon va inte på väg att göra de heller, och när jag säger till han så lyssnar han inte alls på mig, jag putter bort han(inte en mesig liten putt utan rätt så rejält så han ska förstå att det han gör får han inte göra), säger NEJ! men han låtsas inte bry sig om mig, han bryr sig inte om vad jag säger alls, och flatt tiken säger inte ifrån heller, varför gör han så?, är det dominans? eller är han bara kåt?, ja menar han har inte snoppen ute när han jukkar , hur ska jag göra när han gör så?, ska jag lägga mej i eller ska tiken säga ifrån? Han lyssnade inte på mej nått alls !

LillMalin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så hållt våran hund på förut, - på Oss, snacka om hemskt, det var i början när vi fick han, men han märkte snabbt att här var det jag som bestämmde, så han har slutat med det nu, man kunde inte ens leka med han, innan han blev galen, men nu är han jätte duktig, gör inget alls längre!

Cerrolyn
0

Var det bara flatten som var en tik? Det är ju många tikar som löper nu så det kan vara så att han var/är kåt. Dominans tror jag inte så mycket på då tiken är över hanarna, men vist kan det vara det också.

**MVH Cerrolyn

NinaSkurken
0

# 2

nej alla hundarna är tikar.

Kerstina-61
0

Kan vara  ett dominanstecken. Det är ju oftast det då de  juckar på människor och ibland även andra hundar. Men det kan ju också vara så att den tiken SKA löpa snart.?

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

lena1
0

Jag har lagt mig i när detta har hänt, tror mer på dominans i alla fall, en del fattar på en gång en del inte, jag tycker du gjorde rätt där.men det bästa vore ju om tiken fräste ifrån det fäster allra bäst i så fall ;-)

NinaSkurken
0

#4 den löpte inte eller skulle inte göra de heller. 

#5 jag tyckte också att tiken skulle sagt till, då kanske han hade gett sig. Men hon kanske inte vågade för att han dominerade henne och gjorde henne underlägsen ? kanske är det så.

KickanLilja
0

Måste ställa en följdfråga, varför juckar svärfars tik på min tik när hon löper?

lena1
0

kickan, av samma orsak dominans

KickanLilja
0

Men i vanliga fall så är det Udda som bestämmer över den andra tiken, Sascha….

lena1
0

jomen löptikar är ju lite konstiga ibland ju;-)

KickanLilja
0

Haha, så sant som det är sagt…

NinaSkurken
0

vet någon hur man ska träna bort detta beteende?

Vattnadal
0

Löptikar juckar för att de är kåta! FY vad de kan hålla på ibland! Rang har inte ett dugg med detta att göra. Om jag skulle tro på detta med strikt rangordning (vilket jag inte gör) så skulle vår gamla Luomi ha varit ranghög här hemma innan hon gjick bort i november.

Hon var äldst, klok som 17, sa hon ifrån det minsta så lyssnade alla på henne. Hon var polis och mamma och lektant på samma gång. När hon löpte fick alla jucka på henne, och hon juckade glatt tillbaka. En 8 v valp fick glöra det, påstå gärna att den tror att den är ranghög över en 12-åring, om ni vill, för det trode inte ens de mest rabiata rangförespråkarna påstå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Pomperipossa
0

#13 Jag tror ändå det ligger lite rang i att hundar juckar. Inte alltid men ibland.

Min tik har blivit biten av en 8 årig tik…(hundar ska ju inte ge sig på dom som är äldre).

En gång träffade vi en jämttik. Hundarna skulle få hälsa på varann, jag sa det var ok eftersom att min är så snäll och den andra också skulle vara det. Tog ca 3 sek sen försökte jämten klättra på min… (ingen löpte)…

Kerstina-61
0

#13 Absolut så testar de ju herarkin…Även om en äldre har högsta rangen så testar ju yngre hundrar om de kan ta över..i all synnerhet om hunden börjar bli gammal och inte kanske har samma ork som tidigare.

Ta vargflocken där herakin  testas om och om igen. OM en varg i flocken blir sjuk som har högsta rang, då kan den mista sin högsta herarki i ett nafs och får sen jobba tillbaks den, om den ens får tillbaka den alls, inte säkert.

Sen kan det ju också vara sexuella beteenden, men ofta är det ett dominanstecken.

Vattnadal
0

#15 Kan du tala om för mig var du hittat infon att det testas hierarki i en vargflock hela tiden?
Jat tror nog snarare aå att i en vild vargflock är det mycket lugnare än folk tror. Nästan all forskning är gjord på vargar i hägn, en onaturlig situation. Natyrfilm på TV speglar knappast verkluigheten så bra heller. Ska det vara bra TV krävs lite action och våld. Inte mysiga bilder på en familj.

Juckas det här hemma är det vid löp, eller om den okastrerade hanen vill testa om han kanske kan få rida på en tik ändå. Det har ingenting med rang att göra.

Många gånger då en ung hund börjar jucka på en annan hund, ett barn, ett ben ed, är det en överslagshandling för att de är stressade. Tror snarare att det myckjet sällan har med rang att göra.

MVH Elin

lena1
0

Eftersom det talas mycket om rang i denna tråd så vill jag slänga in en blänkare om att anders hallgrens "alfasyndromet" är en mycet bra och läsvärd bok ;-)

Kerstina-61
0

Jag var på besök på Kolmårdens djurpark, i varghängnet, där man fick klappa vargarna och umgås med dem. Deras skötare som var med berättade just att detta med herarki var enomt viktigt…så jag har inte bara tittat på någon söt bild!!

Den tidigare ledarhanen hade tappat sin ledarskap då han blev sjuk och höll nu på att försöka ta tillbaka den
Då vi kom fick först ledarhanen hälsa på oss, sedan den i rang 2 osv. den 4,e fick inte hälsa alls på oss. Han fick ligga en bit ifrån. Jag tyckte såå synd om honom och skulle gå fram ch hälsa på den, men då röt ledarvargen til och skötaren sa attjag inte fick gå fram till den. Han sa också det att den var inte allsutstött, tan sedan när vi hade gått fick den vara med i gruppen igen…bara ett sätt att visa var den hade sin plats i herarkin. Hittade inte mycket om detta på nätet, men dock några rader från Kålmårdens sida här: http://www.kolmarden.com/templates/normal.aspx?page_id=157

Där står klart och tydligt hur viktigt ledarskapet i en flock är! Och det kan man också se, då man har sett dokumentärer om draghundar!

NinaSkurken
0

Men nu vill jag bara veta varför min hund gör så här och hur man tränar bort det?!

Kerstina-61
0

#17 Jag kollade på nätet och den verkar vara en mycket inressant bok! Jag har boken "Hundens signaler" som också rekomenderas.

Kerstina-61
0

#19 ja, det föstår jag. Min åsikt är att du absolut ska lägga dig och säga ifrån! Det är du som är ledare med din hund och också du som bestämmer vad du tollererar eller inte.

Jag skulle med ett skarpt kommando..vad du nu använder, jag har bara ett skarpt NEJ!Och sedan bara avleda det hela och göra något helt annat som får den på andra tankar.

Jag har samma problem med sonen hund då jag är hos en väninna. Men jag tar i med rösten ordentligt, sitter framför honom och håller båda händerna i pälsen och stirrar honom i ögonen…sen tar jag och går iväg, lockar på honom avleder med något helt annat

SaraC
0

Min hund har juckat någon gång när han blivit stressad/för uppjagad. T.ex. på en valp som terrade honom till tusen, samt en gång på en kattunge. När han gjort det har det inte haft något som helst med dominans eller rang att göra, utan ett stressbeteende precis som Vattnadal skriver.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lena1
0

20, jag har gått efter honom under alla mina hundar, har således alla böcker som han har skrivit ;-)

NinaSkurken
0

Tack för svaret. Ska vara mer bestämd om han gör så mer och visa att detta inte är tillåtet.

Kerstina-61
0

Hoppas det blir bättre Glad Brukar hjälpa att säga ifrån. I synnerhet om man inte gör det i tid och otid…då blir de överrsakade! Kram och lycka till!

Vattnadal
0

#19 Koppla honom när han börjar rida på andra hundar. är det på promenad f¨år han helt enkelt visa att han kan uppföra sig innan han får vara lös. är det inomhus får han luigga plats bredvid dig.
Kanske blir han för stressad och stimmig av situationen, och vet inte riktigt vad han gör…

#18 Men kolmårdens vargar lever ju som jag nämnde oxå i hägn, en onaturlig situation. Hackordningen som det ofta prtas om är när djur hamnar i resursbrist, dvs för liten yta, för lite mat, för få partners ed. Forskning i naturen visar mycket sällan på dominans, då de där kan gå fran varandra om det blir resursbrister.

Vargar i det vilda lever i familjer, mamma, pappa och barn i olika åldrar. Vuxna främmande vargar söker upp varandra för att starta en ny familj i nytt revis. Då vuxna vargar söker sig till en flock, har det visat sig vara äldre ungar som flyttar hem igen, efter att ha misslyckats med att flytta hemifrån.

Draghundar och rang behöver jag inte se dokumentärer om, då jag lever i en flock! Vi har en golden och har som mest samtidigt haft 6 huskys, även om vi bara har 5 nu (både sibbe och alaskan huskys). Vi har ingen strikt rangordning alls mellan hundarna. Det handlar om resurser. Vill en hund ha fåtöljen och en annan ligger där, får den som helst vill ha platsen och är beredd att offra mest för att få den, ligga där. Samma sak om en har ett tuggben. Vill båda ha det, och en är beredd att slåss nästintill döden för det, och den andra inte vill slåss alls, så får den som helst vill ha det, ta benet.

MVH Elin

NinaSkurken
0

Tack för tipset :)

ska prova det också.