Skällig valp
Vi har nyligen fått en valp och vill ha lite tips om hur man får den att skälla mindre t.ex. när den träffar okända människor ute. Det tips jag har fått är att när den skäller hålla den om mun (försiktigt) och säga bestämt "tyst", när den har tystnat ska jag ge den beröm. Det låter enkelt men i praktiken var det inte lika lätt.
Är detta en bra metod? Finns det fler bra metoder?

Det är precis samma metod jag läst att man ska använda sig av, jag tror nog också att det är den bästa.
Jag fick samma råd med min hund som också var mycket skällig som valp, än gläfsar han onödigt mycket men han förstår nu iaf vad tyst betyder.

Du kan också pröva med att avleda uppmärksamheten med något han tycker är väldigt roligt eller hundgodis eller säg hej då till honom och gå åt ett annat håll då brukar de bli rädda för att bli lämnade. Jag har också på senaste tiden upptäckt att, ignorerar man deras skällande, triggas de mindre till att skälla. Hoppas du hittar något som passar dig och din lille valpis.
Det tar ett tag innan din valpis fattar vad du vill.Avlednings metoden är något som jag förordar.Att rycka o slita i kopplet o trissa upp sin valp är inget kul varken för hunden,dej eller den som blir utskälld.Men sen måste dom ju få skälla oxå,det är ett ju ett sätt att uttrycka sej.Kan vara osäkerhet.
Lyxiga o lycka till med din goa valp.
Kram S-C
jag missade vad det var för ras/blandning du hade?
Jag har fått rådet att tala till vår valp med förfäran i rösten och skamsen blick när hon gör något fel och att man utan att skämmas faktiskt kan säga (med förfäran i rösten och skamsen blick på hunden) - fy skäms, vilken dum hund du är. OBS! förfäran innebär inte att man höjer rösten…den blir väldigt låg och är full av skamsenhet.
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Tack för tipsen. Valpen är en Finsk Lapphund.
Det känns som det börja hända något när vi är ute, han skäller lite mindre på folk, cyklar och annat - han voffar mest lite tyst nu.
Men hemma när han leker kan han skälla, ofta väldigt högt och när han är på lekhumör (efter morgonpromenaden klockan 6:15, t.ex. - inte polulärt…). När jag försöker hindra honom tror han att det är en del av leken. Det är svårt att hindra honom då det bara kommer stötvis, en i taget. Hur bör man agera i det läget?

Ett bra sätt att lära sin hund när den ska vara tyst är att lära den skälla på komando. Detta kanske låter lite avigt, när det problemet ligger i att man vill ha en tyst hund.
Men faktum är att om man lär hunden skälla på komando så lär den sig lättare att vara tyst när man inte får skälla. Då kan man låta vovven skälla mer kontrollerat.
Hade en schäfertik förrut som jag hade stora problem med just skällandet. Vi försökte alla råd vi fick. det sista rådet var att just lära henne skälla på komando. Trodde personen var tokig som sa det åt mig. Men tillräckligt desperat att pova. Och det fungerade faktiskt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Förresten så vet jag om många uppfödare, kennlar och folk som inte har allärgiska hundar som använder sig av typ foder som Bravohundfoder, som inte har allergier.
jag tänkte, och ångrade mig idag, att jag inte yssnade på en instruktör när jag gick på valpkursen på Brukshundsklubben för snart 3år sedan,han ville att jag skulle börja med Bravo hundfoder.
Torrfoder gör bara skit för hunden.

#7 Fel inlägg på fel ställe!!